Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Max throughput, hva betyr det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

In general terms, throughput is the rate of production or the rate at which something can be processed.

When used in the context of communication networks, such as Ethernet or packet radio, throughput or network throughput is the rate of successful message delivery over a communication channel. The data these messages belong to may be delivered over a physical or logical link, or it can pass through a certain network node. Throughput is usually measured in bits per second (bit/s or bps), and sometimes in data packets per second (p/s or pps) or data packets per time slot.

The system throughput or aggregate throughput is the sum of the data rates that are delivered to all terminals in a network. Throughput is essentially synonymous to digital bandwidth consumption; it can be analyzed mathematically by applying the queueing theory, where the load in packets per time unit is denoted as the arrival rate (λ), and the throughput, in packets per time unit, is denoted as the departure rate (μ).

The throughput of a communication system may be affected by various factors, including the limitations of underlying analog physical medium, available processing power of the system components, and end-user behavior. When various protocol overheads are taken into account, useful rate of the transferred data can be significantly lower than the maximum achievable throughput; the useful part is usually referred to as goodput.

Maximum theoretical throughput

This number is closely related to the channel capacity of the system,[1] and is the maximum possible quantity of data that can be transmitted under ideal circumstances. In some cases this number is reported as equal to the channel capacity, though this can be deceptive, as only non-packetized systems (asynchronous) technologies can achieve this without data compression. Maximum theoretical throughput is more accurately reported to take into account format and specification overhead with best case assumptions. This number, like the closely related term 'maximum achievable throughput' below, is primarily used as a rough calculated value, such as for determining bounds on possible performance early in a system design phase.

Peak measured throughput

The above values are theoretical or calculated. Peak measured throughput is throughput measured by a real, implemented system, or a simulated system. The value is the throughput measured over a short period of time; mathematically, this is the limit taken with respect to throughput as time approaches zero. This term is synonymous with instantaneous throughput. This number is useful for systems that rely on burst data transmission; however, for systems with a high duty cycle this is less likely to be a useful measure of system performance.

Maximum sustained throughput

This value is the throughput averaged or integrated over a long time (sometimes considered infinity). For high duty cycle networks this is likely to be the most accurate indicator of system performance. The maximum throughput is defined as the asymptotic throughput when the load (the amount of incoming data) is very large. In packet switched systems where the load and the throughput always are equal (where packet loss does not occur), the maximum throughput may be defined as the minimum load in bit/s that causes the delivery time (the latency) to become unstable and increase towards infinity. This value can also be used deceptively in relation to peak measured throughput to conceal packet shaping.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Throughput

 

Så gjenstår hva ekspertene sier.

Lenke til kommentar

Sier som Solan, max throughput, det er max throughput det.

 

Men enkelt å greit, det er max av hva linjen klarer, basert på de kriterier du har satt. F.eks hvis latency endrer seg negativt ved høyere båndbredde, så vil max throughput være noe lavere.

 

I den fantastiske cut'n pasten til LMH1 så stod det ganske greit, hvis man klarer å skumme fløten.

Lenke til kommentar

Takk, så hvis en router er benchet til 822 Mbps (Ubiquiti jeg tenker på), så vil den aldri under noen omstendigheter oppnå over dette? Ikke på speedtest, ved steam nedlastninger, når flere forskjellige klienter bruker mye båndbredde samtidig. Det vil alltid være maks 822 Mbit, og kunne komme lavere ved større belastninger?

 

Hva er forresten vanlig packet størrelse, ser throughput varierer etter packet size.

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar

Nå kjenner jeg ikke til den testen. Men den vil kunne oppnå høyere båndbredde, hvis man legger andre kriterier til grunn. Jeg så kjapt over linken, og en ting å merke seg er jo at den er gammel. Mener ERL er oppe på firmware versjon 1.7 nå.

Takk, sjekket det opp litt nå. Fant en annen test fra Ubiquiti sin nettside.

 

ERL klarer line-rate på samtlige porter den, selv med lange, tunge firewall-regler.

Har det kommet noen oppdateringer siden denne testen? September 2012, der klarer den 512 og 1518 packet size med firewall enkelt, men er nede på 672 på 64-byte packet size. Er dette forbedret siden den gang? Vet ikke noe om packet size, er 64-byte noe som er normalt? Er det forskjellige tjenester som bruker hva?

Lenke til kommentar

Pakkestørrelsen er ved overføring av større filer gjerne 1500 bytes fra avsender av filen. Throughput ved 64-bytes pakker er helt uinteressant. Siden en TCP-pakke bruker 40 bytes til header så gjelder dette kun hvis du skal sende millioner av 24-bytes (tegn) data i sekundet. Det finnes ikke et system i verden som gjør det. Det brukes gjerne for å vise Packets per second (PPS) muligheten til enheten. Det er gjerne nyttig da du har både små og store pakker på linja de til enhver tid den er i bruk. For en del år siden så testet man dette med 1518 bytes pakker for å komme opp mot 1Gbps throughput men med hardwaren man har nå til dags.

Lenke til kommentar

Min ERL kjører nå firmware 1.8.0.

Har vel et sted mellom 40 og 50 forskjellige duppeditter tilkoblet til en hver tid, fordelt på 3 VLAN og forskjellige DHCP-nett.

På speedtest får jeg ca 930Mbit hver vei (målt på kabel selvsagt), så det har muligens skjedd ting siden den testen.

Da jeg fikk den kjørte den firmware 1.2 (eller noe i den duren), men da satt jeg ikke på den linjen jeg gjør i dag.

Lenke til kommentar

Min ERL kjører nå firmware 1.8.0.

Har vel et sted mellom 40 og 50 forskjellige duppeditter tilkoblet til en hver tid, fordelt på 3 VLAN og forskjellige DHCP-nett.

På speedtest får jeg ca 930Mbit hver vei (målt på kabel selvsagt), så det har muligens skjedd ting siden den testen.

Da jeg fikk den kjørte den firmware 1.2 (eller noe i den duren), men da satt jeg ikke på den linjen jeg gjør i dag.

Høres bra du :) 

Kjører du noen traffic shaping? For å sette nettet til f.eks leieboer til maks 100Mbit. 

Har hørt at throughput går ned til under 100Mbit da :( 

Lenke til kommentar

 

Min ERL kjører nå firmware 1.8.0.

Har vel et sted mellom 40 og 50 forskjellige duppeditter tilkoblet til en hver tid, fordelt på 3 VLAN og forskjellige DHCP-nett.

På speedtest får jeg ca 930Mbit hver vei (målt på kabel selvsagt), så det har muligens skjedd ting siden den testen.

Da jeg fikk den kjørte den firmware 1.2 (eller noe i den duren), men da satt jeg ikke på den linjen jeg gjør i dag.

Høres bra du :) 

Kjører du noen traffic shaping? For å sette nettet til f.eks leieboer til maks 100Mbit. 

Har hørt at throughput går ned til under 100Mbit da :(

 

 

Nei, det gjør jeg ikke på ERLen.

Gjestenettet får kun 50 Mbit, men det har jeg satt i Unifi-kontrolleren. :)

Lenke til kommentar

 

 

Min ERL kjører nå firmware 1.8.0.

Har vel et sted mellom 40 og 50 forskjellige duppeditter tilkoblet til en hver tid, fordelt på 3 VLAN og forskjellige DHCP-nett.

På speedtest får jeg ca 930Mbit hver vei (målt på kabel selvsagt), så det har muligens skjedd ting siden den testen.

Da jeg fikk den kjørte den firmware 1.2 (eller noe i den duren), men da satt jeg ikke på den linjen jeg gjør i dag.

Høres bra du :) 

Kjører du noen traffic shaping? For å sette nettet til f.eks leieboer til maks 100Mbit. 

Har hørt at throughput går ned til under 100Mbit da :(

 

 

Nei, det gjør jeg ikke på ERLen.

Gjestenettet får kun 50 Mbit, men det har jeg satt i Unifi-kontrolleren. :)

 

Så du har satt maks 50Mbit i controlleren, slik at de får maks 50Mbit trådløst?

Hadde ønsket å kunne sette maks hastighet både trådløst og kablet :(

Lenke til kommentar

Ja, siden jeg ikke har noen leieboere har ikke dette vært noen problemstilling hos oss.

 

Ser ut som det er gjennomførbart, ref. denne forumtråden hos UBNT.

Da tar du en egen port til leiligheten og setter denne på et eget VLAN, så slipper du at de også har tilgang til ditt nettverk.

Lenke til kommentar

Ja, siden jeg ikke har noen leieboere har ikke dette vært noen problemstilling hos oss.

 

Ser ut som det er gjennomførbart, ref. denne forumtråden hos UBNT.

Da tar du en egen port til leiligheten og setter denne på et eget VLAN, så slipper du at de også har tilgang til ditt nettverk.

Ja, vet det er mulig å gjøre dette, men mister så ekstremt mye throughput av det..

Fra linken din:

 

I ended up stopping all QOS on the edgerouter, as this simply kill the performance, and when I can easily reach my 1 Gbps LAN to WAN and LAN to DMZ, I barelly reach 150 Mbps LAN to WAN and LAN to DZM with the QOS set.

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...