Gå til innhold

Canon Ixus 400 vs Casio Exilim Ex-Z4


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I forbindelse med familieforøkelse er jeg på jakt etter et lite og elegant digitalkamera som jeg lett kan ha i lommen for å kunne ta disse mye omtalte "øyeblikksbildene" av avkommet : )

 

Jeg har sett meg ut to kamera som jeg tror kan være aktuelle, nemlig Canon Digital Ixus 400 og Casio Exilim Ex-Z4. Jeg har lest testen her på Akamera på Canon kameraet, men kan ikke se at Casio kameraet har blitt testet her? Ut i fra prisguiden så ser ut ut til at kameraene ligger temmelig likt i pris.

 

Så til det store spørsmålet; hvilket skal jeg velge, og hvorfor? Er det noen som har erfaringer med begge kameraene, og som kan sette opp fordeler og ulemper for disse to? Er det andre kamera i samme størrelse som kan være aktuelle?

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg holder på med en test av Z4.

 

I forhold til Ixusen har Z4 suveren oppstartstid, svært rask autofokus og bra utløserforsinkelse. Kameraet har også bedre batterilevetid.

 

Bildekvaliteten har jeg enda ikke evaluert.

Det høres interessant ut. Når vil testen være ferdig?

Lenke til kommentar

henna- tatt i betratkning av det wirak har skrevet der oppe så kan jeg må hånden på hjertet si at dersom du ikke er noen fotograf og setter vanvittige høye krav til bildene dine så kan du velge z4..

 

forskjellen i bildekvalitet på disse to kameraene er minimal og du vil mest sannsynlig ikke se noen forskjell på bildene. gjør deg selv en tjeneste og kjøp z4.

Lenke til kommentar
henna- tatt i betratkning av det wirak har skrevet der oppe så kan jeg må hånden på hjertet si at dersom du ikke er noen fotograf og setter vanvittige høye krav til bildene dine så kan du velge z4..

 

forskjellen i bildekvalitet på disse to kameraene er minimal og du vil mest sannsynlig ikke se noen forskjell på bildene. gjør deg selv en tjeneste og kjøp z4.

Det ser ut som om Casio kameraet er bra, men hva med minnekortene? Prisen på Secure Digital er høyere enn Compact Flash. Bør jeg ta dette med i vurderingen? En minnebrikke på 128MB burde vel holde?

 

Er det ulemper forbundet med Secure Digital foruten den noe høyere prisen?

Lenke til kommentar

Casio Z4 er sensitiv for hastigheten på minnekortet.

 

I JPEG High klarte vi å ta henholdsvis 5 og 27 bilder i løpet av 10 og 60 sekunder med et Sandisk Ultra II minnekort, mens vi med et tregere kort bare klarte å ta henholdsvis 3 og 14 bilder.

 

Skal du ta mange bilder etter hverandre blir kameraet altså nesten dobbelt så raskt med et godt minnekort.

 

Ixusen er mindre sensitiv for hastigheten på minnekortet, og CompactFlash er også billigere. Men det ser ut til at flere og flere produsenter satser på SD, så til ditt neste kamera etter dette igjen er det kanskje større sannsynlighet for å få nytte av SD-kort.

Lenke til kommentar
Casio Z4 er sensitiv for hastigheten på minnekortet.

 

I JPEG High klarte vi å ta henholdsvis 5 og 27 bilder i løpet av 10 og 60 sekunder med et Sandisk Ultra II minnekort, mens vi med et tregere kort bare klarte å ta henholdsvis 3 og 14 bilder.

 

Skal du ta mange bilder etter hverandre blir kameraet altså nesten dobbelt så raskt med et godt minnekort.

 

Ixusen er mindre sensitiv for hastigheten på minnekortet, og CompactFlash er også billigere. Men det ser ut til at flere og flere produsenter satser på SD, så til ditt neste kamera etter dette igjen er det kanskje større sannsynlighet for å få nytte av SD-kort.

Jeg er litt i villrede her, vil det si at du faktisk anbefaler meg å kjøpe Canon kameraet med Compact flash minnekort? Eller mener du at SD er mer fremtidsrettet, og at man like gjerne kan kjøpe det først som sist?

Lenke til kommentar

Har hatt et ixus V2 kamera. som ble stjålet og kjøpte meg nå nettopp et Z4. vet ikke om hastigheten på 400kameraet er mye bedre enn v2. men merker ihvertfall fantastisk stor forskjell på V2 og Z4 kameraet. Z4 er bare sååå mye kjappere til å fokusere. men har da opplevd noen få ganger at z4 fokuserer feil, det opplevde jeg aldri med ixus'en.

 

men er meget fornøyd med Z4'en. selv om størrelses forskjellen ikke virker stor har det faktisk endel å si når du går med det i lomma.

 

til slutt et lite spm. har hørt noe om at Z4'en har ripefri skjerm. stemmer det? og hva vil det egentlig si i praksis? 100%ripefri??

 

Einar

Lenke til kommentar

Har kjøpt ett Casio Z4 på elkjøp med 30 dagers full returrett.

Prøver å ta bilder inne i en idrettshall der de spiller håndball. Dvs folk i bevegelse samt med lysrør i taket.

I de ferdigprogramerte programmenyene er der ingen programmer som dekker bilder med bevegelse. Er det noen som vet hvordan de beste innstillingene er for dette bruk ? De bildene jeg har testet tilnå er helt bak mål.

Har hatt ett Canon A70 men dette kunne ikke brukes. Alt for treg autofocus.

 

Tomy

Lenke til kommentar

Jeg har et Casio Z4 som jeg fikk for ei uke siden. Jeg må si jeg er kjempefornøyd, ble anbefalt det fremfor det Canon kameraet som blir nevnt her, spesiellt pga. at det er mye kjappere, syntes også det er litt greiere størrelse på Casioet. Meget bra bilde kvalitet, kanskje litt kald farge i bildene, men det er ikke mye. Noen som har en webside som det kan uploades bilder til, så stiller jeg gjerne opp med ett par eksempler ;)

Lenke til kommentar

Var i en fotobutikk i dag og fikk se Olympus Mju 400 Digital. Dette kameraet virker også som et greit og lite kamera. Det bruker XD minnebrikke som er litt dyrere enn CF og SD?

 

Er det noen har har en formening om dette kameraet kontra de to andre som jeg har nevnt tidligere. Olympusen er en god del billigere enn de andre to.

Lenke til kommentar

Fikk min Casio Exilim Z4 i går og er kjempe fornøyd. Synes det har et mye kulere utseendet enn Canon Ixus serien, begynt å bli ganske lei av de + at Casio Exilim er mye mindre og har mye større LCD skjerm. Når kamera har 4 megapixel er det jo bra bilder og tror det er liten forskjell på bildekvaliteten på disse to kameraene. Casio Exilim er et utrolig raskt og enkelt kamera å bruke og for meg var LSD skjermen avgjørende da jeg bestemte meg, stor på hele 2 t og den klareste skjermen jeg noen gang har vært borti tidligere.

 

Lykke til med valget : )

Lenke til kommentar

Ikke lett dette, men jeg hadde nå nesten bestemt meg for Canon Ixus 400. Så dukker tvilen opp. Kanskje jeg heller skulle gå for Ex-Z4?

 

Fikk bra intrykk av Canon på http://www.dpreview.com/reviews/canons400/

Synes de bildene jeg har sett fra canon så langt ser veldig bra ut ifht mye annet, jeg har sett og jeg prioriterer bildekvalitet høyest.

 

Synd det ikke finnes like omfattende tester for Z4.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt IXUS 400 i snart 4 mnd og er svært godt fornøyd med det. Riktignok er det mitt første digitalkamera så jeg har ikke så mye å sammenligne med. Det er fine farger, og det har en batterikapasitet som jeg synes er helt grei. Det har imidlertid noen svakheter som jeg tror de fleste kameraene i denne størrelsen har:

 

- begrensede muligheter i forhold til manuelle innstillinger.

- svak blitz, blir ofte røde øyne i innelys.

 

Har lagt ut noen bilder her :Bilder på muotka.net

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...