Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Starte bedrift - hjelp til kostnader


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Som en oppgave i 1.vgs skal jeg lage "en bedrift", der hvor vi skal produsere et produkt og lage budsjett for denne bedriften. 

 

Jeg sliter med å finne ideer, men har halvveis landet på sjokolade-bar (uten at jeg ikke kan bli vridd mot noe annet om dere har bedre ideer!). 

 

Men si det er sjokolade. Hvor mye vil det koste å produsere? Dvs. kjøpe kakaobønner fra Afrika og få dem produsert til sjokolade her i Norge (eller et annet land). Det er ikke lønninger jeg lurer på her, her er det kun de DIREKTE kostnadene, altså innkjøp av råvarer.

 

Videre er det de indirekte, altså leie av kontor, lager, lønninger osv.

 

Noen som kan hjelpe? Hadde vært kjempebra med hjelp

Endret av bjorni11
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å produsere spiselige ting så må produksjonsstedet være godkjent av mattilsynet og du må registrere deg. Kan få et helvete hvis noe går galt hvis du ikke har vært påpasselig med å følge regelverket. Masse nyttige linker med informasjonen du trenger fra denne siden;

http://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/produksjon_av_mat/bakevarer_sjokolade_snacks/

 

Edit; Prisen på råvarer er ofte forskjellig for hver kunde og baserer seg på mengden man kjøper. Mye billigere å kjøpe et par tonn enn et par kilo :) Samma med ferdig produserte sjokoladeplater.

 

Finn en leverandør/ produsent og spør om pris. Husk at hvis du skal ha en "spesiell" smak, ikke noe standard, så må de tilpasse produksjonslinjen. Du må også ha innpakning som koster litt.

 

Jeg ville prøvd meg på noe som er litt mindre avansert og som man kan lage selv. Jeg antar at hvis du skal klare å tjene ok'ish penger på å få produsert opp et ferdig produkt (sjokolade som du tenker) så må du brått kjøpe et par hundre tusen plater for å få en overkommelig utsalgspris.

 

Hjemmelagede sukkertøy er populært, enkelt å lage og billig i produksjon. Da trenger du heller ikke produsere i enorme mengder for å få en overkommelig utsalgspris siden det ikke er andre som gjør jobben. Du kan gå på lokalbutikker og spørre om de kan hjelpe deg med salget og si at det er et skoleprosjekt, mange butikksjefer (Les; Ålreite mennesker) som vil hjelpe elever med skoleprosjekter. Bare lag en fin plakat (eventuellt en ferdig hyllesak, blir enklere for butikken) av papp og spør om de vil sette den ved kassa eller et annet sted. Ved kassa er selvfølgelig best.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...