Gå til innhold

Speedtest\speedometer hvorfor måles kun i simplex\half duplex?


Anbefalte innlegg

Hei vet noen hvorfor både:

 

Etc måler egenlig kun half duplex\ Simplex?

 

For det meste switcher\router og fiber i dag klarer full duplex.

Som betyr nedlasting\opplasting samtidig skal gå uten å begrense hastigheten på noen av retningene?

 

For det mest grunnen man måler hastigheten er særlig påvirking under belasting da vil full duplex vise om utstyret tåler belastingen.

For et slik måling skal gå riktig må man i så fall bruke flere nettleser samtidig, så vet noen tjenester som måler i full duplex mot internett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Google er dårlig på forklaring treffene er ikke direkte, kan være egentlig fiber er VDSL\ og coax, i utgangspunktet er half duplex , men siden fiber er betydlig raskere en kobber merker man egentlig ikke dette i praksis.

 

Vet ikke om grunnen kan være flash på de speedometerene over.

 

Nærmeste forklaring på fiber:

Så kan være tjeneste over er bygget i grunnprinsippet på DSL teknologien kom først da var det nok Simplex\half duplex.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Begge de 2 går i Half duplex.

Det ser du enkelt at enten opplasting\nedlasting testes hver for seg.

Hadde det gått i full duplex ville det vært 2 målere samtidig.

 

Men litt usikker på om det finnes Quad duplex? Teoretisk sett er det mulig på fiber.

Men kanskje ikke nødvendig.

Half-Duplex
TPHalfDuplexComm.gif Half-Duplex is like the dreaded "one lane" road you may have run into at construction sites. Only one direction will be allowed through at a time. Railroads have to deal with this scenario more often since it's cheaper to lay a single track. A dispatcher will hold a train up at one end of the single track until a train going the other direction goes through. The only example I could think of for Half-Duplex is actually a Parallel interface. Even though parallel is eight lanes, data travels through the lanes in the same direction at the same time but never in both directions at the same time. The IEEE-1284 allows printers to send messages to the computer. The printer cannot send these messages while the computer is sending characters but when the computer stops sending characters, then the printer can send messages back. It's kind of like some roads that head into downtown. In the morning, they're one way roads, allowing traffic to go into downtown. In the evening their one way roads, allowing traffic to head out of downtown. The only advantage that Half-Duplex would have is the single lane or single track is cheaper then the double lane or double track. Full-Duplex
TPFullDuplexComm.gif Full-Duplex is like the ordinary two-lane highway. In some cases, where traffic is heavy enough, a railroad will decide to lay a double track to allow trains to pass in both directions. In communications, this is most common with networking. Our fiber optic hubs have two connectors on each port, one for each lane of a two-lane roadway. Full-Duplex fiber is two cables bundled or tied together to form the two-lane roadway. In 100Base-TX, the two lanes are housed in the same jacket. RS232 was also designed to handle Full-Duplex but some of our short haul modems and converters give the user the option to go Half-Duplex or Simplex to reduce the number of conductors needed to connect between them.
Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja men torrent har ofte problemer å makse 1 gigabit linje eller over det.

Er snakk om gammeldags teknologi for DSL.

 

Det jeg har har prøvd med et par linux distribusjoner, selv det tar langt tregere å laste ned med torrent en firefox.

Den gang det kommer torrenter som kan laste ned raskere en firefox skal jeg vurdere det.

 

Føles som svak router eller ha aktivert Qos.Da man ofte må vente en del minutter for få få lastet ned noe nedlasting hastighet. ofte begynner det på 100 kb\s også går til 10 mb\s etter noen minutter.

 

Mens i firefox får jeg ofte 6-12 MB\s i starten og går raskere opp til 30-45 MB\s om det er norske eller svenske servere. Har ikke funnet ut om det er torrent i seg selv eller om folkene der kanskje kan være i polen\kina eller usa som gjør det tar lengere tid og føles tregt ut i dag.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ja men torrent har ofte problemer å makse 1 gigabit linje eller over det.

Er snakk om gammeldags teknologi for DSL.

 

Det jeg har har prøvd med et par linux distribusjoner, selv det tar langt tregere å laste ned med torrent en firefox.

Den gang det kommer torrenter som kan laste ned raskere en firefox skal jeg vurdere det.

 

Føles som svak router eller ha aktivert Qos.Da man ofte må vente en del minutter for få få lastet ned noe nedlasting hastighet. ofte begynner det på 100 kb\s også går til 10 mb\s etter noen minutter.

 

Mens i firefox får jeg ofte 6-12 MB\s i starten og går raskere opp til 30-45 MB\s om det er norske eller svenske servere.

Har du 1Gbit internettforbindelse hjemme?

Lenke til kommentar

"Torrent er gammel teknologi for DSL?" Slutt opp!

 

Om du er på coax, fiber, DSL, radio, 4G, syre eller whatnot har fint lite å si når det kommer til flaskehalser sånn sett.

Jeg har nada problemer med å makse de 3x1Gbit-linjene vi har her nå med en singel torrent (riktignok en ganske populær sådan).

  • Liker 6
Lenke til kommentar

"Torrent er gammel teknologi for DSL?" Slutt opp!

 

Om du er på coax, fiber, DSL, radio, 4G, syre eller whatnot har fint lite å si når det kommer til flaskehalser sånn sett.

Jeg har nada problemer med å makse de 3x1Gbit-linjene vi har her nå med en singel torrent (riktignok en ganske populær sådan).

 

Det ante meg, fordi 500Mbit er ikkje noe problem å maxe med populære torrents.

Lenke til kommentar

Pleier ikke å laste ned piratkopier, problemet i så fall må man over på VPN ellers risiker man bøter\sperring for vet særlig filmbransen er interisert å bøtelegge folk.

 

Så ja da kan det være er grunnen for torrent generielt er tregt.

Er ganske mange år siden jeg brukte pirate bay sist, mest fordi vet det mye virus\dritt derfra at jeg syns det ikke er verdt risikoen.

 

ofte må man laste ned tillegg:

https://malwaretips.com/blogs/ads-by-mixvideoplayer-removal/

 

Da filmene ofte er kryptert, så derfor gidder jeg ikke å bruke tid på det, skal jeg ført ha 4k filmer kunne jeg betalt noen å dele med meg. Da bør de helst ikke være elendig format som mp4.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Pleier ikke å laste ned piratkopier, problemet i så fall må man over på VPN ellers risiker man bøter\sperring for vet særlig filmbransen er interisert å bøtelegge folk.

 

Så ja da kan det være er grunnen for torrent generielt er tregt.

Er ganske mange år siden jeg brukte pirate bay sist, mest fordi vet det mye virus\dritt derfra at jeg syns det ikke er verdt risikoen.

 

ofte må man laste ned tillegg:

https://malwaretips.com/blogs/ads-by-mixvideoplayer-removal/

 

Da filmene ofte er kryptert, så derfor gidder jeg ikke å bruke tid på det, skal jeg ført ha 4k filmer kunne jeg betalt noen å dele med meg. Da bør de helst ikke være elendig format som mp4.

Du er ikkje oppdatert skjønner jeg :D Er nok derfor ting går treigt hos deg  :tease:

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Pleier ikke å laste ned piratkopier, problemet i så fall må man over på VPN ellers risiker man bøter\sperring for vet særlig filmbransen er interisert å bøtelegge folk.

 

Så ja da kan det være er grunnen for torrent generielt er tregt.

Er ganske mange år siden jeg brukte pirate bay sist, mest fordi vet det mye virus\dritt derfra at jeg syns det ikke er verdt risikoen.

 

ofte må man laste ned tillegg:

https://malwaretips.com/blogs/ads-by-mixvideoplayer-removal/

 

Da filmene ofte er kryptert, så derfor gidder jeg ikke å bruke tid på det, skal jeg ført ha 4k filmer kunne jeg betalt noen å dele med meg. Da bør de helst ikke være elendig format som mp4.

 

Torrent går jo ikke generelt tregt, det er jo det vi prøver å fortelle deg.

 

Og filmene er da ikke kryptert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...