Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Omgå bonustap ved flytting av bonus eller eierskifte?


Anbefalte innlegg

Jeg håper noen har erfaring eller innsikt til å gi et sikkert svar på dette resonnementet: 

  • En opparbeidet bonus blir stående i 3 år etter oppsigelse av forsikring, og kan gjenopptas innen denne frist om man får seg bil igjen. Etter 3 år nullstilles opptjent bonus.
  • Om du har 2 biler med 60% bonus på hver, og du selger en av disse, vil bonusen du har tjent opp på bilen du kvitter de med bli stående (om enn inaktiv) i 3 år mens hovedbilens bonus fortsetter å øke adskilt fra denne.
  • Om du så har en forsikringsskade på bilen du beholdt, og bonustap på 30-40%, kan man da flytte bonusen man har stående etter den solgte bilen, over på den som nylig ble redusert, og slik omgå hele tapet?

Dette virker nesten for lett, men slik jeg forstår reglene virker det egentlig greit. Har jeg oversett noe her?

 

Alternativt, om skaden/reduksjonen henger ved eier og ikke kjøretøy, og denne løsningen ikke fungerer:

  • Kan man enkelt og greit overføre eierskap på bilen til ektefelle (gratis), som har kjørt skadefritt i alle år, og la denne starte på sin egen bonus uten reduksjonen?
  • Ektefelle vil da kunne benytte den gamle 60%-bonusen fra den solgte bilen, siden denne kan overføres mellom ektefeller.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...