Gå til innhold

IKT Lærling - Hva er veien videre?


Anbefalte innlegg

Hei!

Klar over at jeg muligens er litt sein på detta nå...
men jeg sitter og grubler på hva som er veien videre etter lærlingtiden (fagbrev mot slutten av sommeren i år 2016).

Jeg veit at jeg har en del valg, men jeg ikke sikker på hva .. vanskelig å forklare.

Planen min er jo å ta mere utdanning etter lærling tiden min og som jeg har forstått så har muligheter som; y-veien (videre opplæring i bedrift med kurs osv.?), Ta opp fag som privatist og påbygg 1. år.

Noen som har litt tips og dele?

Ja, jeg er jo interessert i å fortsette med IT. Informasjonsteknologi, Data ingeniør, utviklings teknologi osv.

Hilsen en litt usikker lærling :D

Endret av OutrageousXSM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg sitter og grubler på hva som er veien videre etter lærlingtiden (fagbrev mot slutten av sommeren).

 

Jeg veit at jeg har en del valg, men jeg ikke sikker på hva .. vanskelig å forklare.

 

Planen min er jo å ta mere utdanning etter lærling tiden min og som jeg har forstått så har muligheter som; y-veien (videre opplæring i bedrift med kurs osv.?), Ta opp fag som privatist og påbygg 1. år.

 

Noen som har litt tips og dele?

 

Ja, jeg er jo interessert i å fortsette med IT. Informasjonsteknologi, Data ingeniør, utviklings teknologi osv.

 

Hilsen en litt usikker lærling :D

Legger til at jeg gikk...

VG1 Elektrofag

VG2 IKT-servicefag

2 År som IKT-Lærling

Lenke til kommentar

Du må tenke over om du vil bli ingeniør eller ikke. Etter fullført fagbrev mister du ungdomsretten din, og å komme inn på videregående blir ikke så lett. Noen studier vil også kreve ekstra matte og fysikk, så da mp du ta opp ekstra fag. Vil du bli ingeniør kan du starte på y-veien eller forkurs.

Lenke til kommentar

Jeg gikk samme veien som deg Elektro, IKT, lærlingetid (12+ år siden lærlingetiden). Valgte å begynne med allmenn påbygning rett etter fagbrevet (med matte). Jeg vil egentlig anbefale det samme for andre som går IKT-veien, da det gjør at veien til videre studier blir rimelig kort - og man har flere muligheter.

Jeg endte ikke opp med å studere ferdig på universitetet, da jeg fikk en vikarstilling innen IT ved siden av studier som utviklet seg til fulltidsstilling - og har siden da fortsatt med jobb i IT-bransjen.

Jobber nå som infrastrukturkonsulent/arkitekt/prosjektkoordinator. Selv om jeg ikke gikk ferdig universitetet var det veldig behagelig å ha muligheten til det, og det er viktig å huske at man er svært heldig hvis man får en relevant IT-jobb uten bachelor/master eller annen høyskolegrad. 

Endret av novaster
Lenke til kommentar

Du må tenke over om du vil bli ingeniør eller ikke. Etter fullført fagbrev mister du ungdomsretten din, og å komme inn på videregående blir ikke så lett. Noen studier vil også kreve ekstra matte og fysikk, så da mp du ta opp ekstra fag. Vil du bli ingeniør kan du starte på y-veien eller forkurs.

 

Mener på at man har rett til påbygg etter fagbrev nå. Men alt annet har en ikke rett på. Det er dog innen en viss tid og viss alder. 

Lenke til kommentar

Hei!

Klar over at jeg muligens er litt sein på detta nå...

men jeg sitter og grubler på hva som er veien videre etter lærlingtiden (fagbrev mot slutten av sommeren i år 2016).

 

Jeg veit at jeg har en del valg, men jeg ikke sikker på hva .. vanskelig å forklare.

 

Planen min er jo å ta mere utdanning etter lærling tiden min og som jeg har forstått så har muligheter som; y-veien (videre opplæring i bedrift med kurs osv.?), Ta opp fag som privatist og påbygg 1. år.

 

Noen som har litt tips og dele?

 

Ja, jeg er jo interessert i å fortsette med IT. Informasjonsteknologi, Data ingeniør, utviklings teknologi osv.

 

Hilsen en litt usikker lærling :D

 

Her har du missforstått litt, Y-veien er ikke kursing i bedrift det er en måte å ta en bachelor på, en tar da ekstra matematikk og fysikk ift de som tar S-veien(vanlig løp) da du mangler dette, i gjengjeld har du mindre fag som du allerede har hatt. Du går da 3 år som vanlig om det er fulltid og har like mange fag som de som går normalt, søker på grunnlag av fagbrev og erfaring. 

 

Men du bør finne ut hva du ønsker å gjøre og så ta relevant utdanning ift dette. 

Lenke til kommentar

 

Du må tenke over om du vil bli ingeniør eller ikke. Etter fullført fagbrev mister du ungdomsretten din, og å komme inn på videregående blir ikke så lett. Noen studier vil også kreve ekstra matte og fysikk, så da mp du ta opp ekstra fag. Vil du bli ingeniør kan du starte på y-veien eller forkurs.

 

Mener på at man har rett til påbygg etter fagbrev nå.

 

 

Riktig.

Lenke til kommentar

Du har rett til ett års påbygging til generell studiekompetanse etter at du har fått yrkeskompetanse (med eller uten fag-/svennebrev) når disse to vilkårene er oppfylt:

 

Du har fullført og bestått fag- og yrkesopplæring innen utgangen av det året du fyller 24 år.

Du har fullført og bestått fag- og yrkesopplæring i 2014 eller senere.

http://www.vilbli.no/?Artikkel=021777

 

 

Høh, jeg har faktisk rett på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...