Gå til innhold

Gamer i35 pc med windows 7 ultimate fra komplett.no


Anbefalte innlegg

Hei, jeg kjøpte en bygge PC fra komplett.no for noen år siden. Det var en i35 gamer PC med windows 7 ultimate. PCn ble levert med windows 7 ultimate ferdig innstallert, men det fulgte ikke med noen orginal eller recovery CD. Nå begynner PCn å bli treg så jeg trenger å kjøre en recovery. Bruker Komplett å lage en recovery partisjon på hardisken for bygger PC som de leverer? Ev hvordan komme jeg til denne partisjonen? PCn har to hardisker innstallert, en hardisk har windows og alle programer installert, og den andre hardisken har back up av bilder, filer, dokumenter etc. Hvis jeg kjører recovery på PCn bør jeg da frakoble hardisken med all back up for å være sikker, eller vil det ikke bli gjort noen forandringer på den? Hvis det ikke er mulig å kjøre recovery, kan jeg da kjøpe et nytt windows program eks win 10 bare installere den så er jeg oppe å går igjenn.  

 

Jeg ser du kan oppgradere fra win 7 til win 10, vill dette fungere som å kjøre recovery så maskinen blir raskere, eller har det ingen betydning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du en lisensnøkkel? Usikker hvordan Komplett gjør dette - men ofte er den en grønn liten klisterlapp en plass på maskina.

Du trenger bare lisensnøkkelen - alt annet av "recovery" de måtte ha lagt inn er uvesentlig.

 

Koble fra den ekstra disken ja, det er lurt. Så er du helt sikker på at ingenting skjer.

 

Så mitt tips er

Finn lisensnøkkelen din, lag en Win10 bootbar USB og gjør en clean install av windows 10. :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du en lisensnøkkel? Usikker hvordan Komplett gjør dette - men ofte er den en grønn liten klisterlapp en plass på maskina.

Du trenger bare lisensnøkkelen - alt annet av "recovery" de måtte ha lagt inn er uvesentlig.

 

Koble fra den ekstra disken ja, det er lurt. Så er du helt sikker på at ingenting skjer.

 

Så mitt tips er

Finn lisensnøkkelen din, lag en Win10 bootbar USB og gjør en clean install av windows 10. :thumbup:

Jeg har lisensnøkkelen, den står på PCn. Hvor kan jeg få tak i win 10 så jeg kan gjøre en clean install?

Lenke til kommentar

Her er slik jeg foretrekker å gjøre det.

 

Last ned windows sitt verktøy for å laste ned windows 10

https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10

 

Her velger jeg ISO slik at du får ned windows som en ISO fil. Pass på å velge riktig versjon, du skal ha windows 10 pro hvis du har windows 7 ultimate. Jeg har lastet ned Win10 Home og Pro, både x86 og x64 utgaven (velger 'Both') slik at jeg har disse liggende, og kan hjelpe flere med re-install uansett hvilken versjon de skal ha :)

 

Mens windows laster ned så kopierer du alt du vil spare på over på en annen harddisk, f.eks den du har ekstra.

 

Etter at windows er lastet ned lager du en bootbar minnepinne. Jeg bruker Rufus

https://rufus.akeo.ie/

Her er en guide hvordan bruke Rufus, det er veldig enkelt

http://www.techfleece.com/2015/07/08/how-to-create-a-bootable-windows-usb-drive-using-rufus/

 

Slå av maskinen og koble fra den ekstra harddisken, så er alt safe der.

 

Sett inn minnepinnen, og boot på denne. Dette kan du enten gjøre ved å få frem boot meny eller gå inn i BIOS. Les om ditt hovedkort hvordan boote på minnepinne. På laptopen jeg installerte på sist trykket jeg ESC for å få frem boot-meny under POST, men det kan også være en av F knappene.

 

Når du har bootet på denne ikke start installasjonen umiddelbart. Velg Reparer og kom deg frem til Ledetekst (Command Prompt, CMD). Du finner dette under Avansert (husker ikke helt navnene, men du finner det). Når du er i CMD skriver du (trykk ENTER mellom hver kommando):

DISKPART

LIST DISK

SELECT DISK N (<<----Hvor N er nummeret på disken/SSD'n du skal installere på. Har du bare 1 disk i nå er det jo enkelt å finne riktig)

CLEAN

EXIT

 

Nå har du tømt alt - helt clean!

 

Restart maskinen og boot på USB igjen. Velg installasjon og følg anvisninger på skjerm. Tast inn Win7 lisens når det blir spurt om.

 

Voila! Clean install.

 

Slå av maskinen og koble inn den ekstra disken når alt er satt opp.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...