Gå til innhold

Sony vaio med windows 7 proffesional 64 bit


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en 4-5 år gammel Sony vaio VPCS1390X med windows 7 proffesional 64 bit. PC begynner å bli veldig treg så jeg kunne tenkt meg å tatt en recovery, eller installert windows på nytt. Jeg har hvert litt dum og ikke laget recovery CD, og nå ser det ut til at det er vannskelig å få tak i recovery cd fra Sony. Noen tips på hva jeg kan gjøre? Kan jeg feks kjøpe en ny windows 7 proffesional og installere på nytt, eller hva er greiest å gjøre? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og når du har oppgradert, ligger nøkkelen på outlook.com/hotmail kontoen din, så ikke noe problem

 

Vel, den ligger ikke der du sier, men den ligger på en eller annen Microsoft-server knyttet til aktiveringen av Windows.

 

(Det er ikke noe problem å oppgradere fra Win7 til Win10 uten å ha en outlook.com/hotmail-konto.)

(Hvis man har brukt en 'lokal konto' på Win7, så får man akkurat det samme på Win10.)

Lenke til kommentar

Noen tips på hva jeg kan gjøre?

 

Du bør ta backup av Win7-installasjonen din før du du forsøker å oppgradere til Win10. Det går som regel greit å oppgradere, men hvis en av de få gangene det blir problemer rammer deg, så er jo det en mager trøst.

 

Bruk et image-basert backup-verktøy som Acronis True Image eller lignende. (Acronis koster vel penger, men det finnes flere alternativer som er gratis.)

 

Enkelte "gamle" versjoner av programmer fungerer ikke (optimalt) med Win10. Det kan være lurt å avinstallere disse før man oppgraderer. Jo mer 'integrert' programmene er i Win7, jo lurere er det å avinstallere dem før oppgradering. De kan alltids installeres på nytt når oppgraderingen er over. (Enkelte anti-virusprogrammer kommer i denne kategorien.)

Lenke til kommentar

nøkkel blir lagret hos ms.

bruker du ms konto kan du bruke den igjen, uavhengig av hw så lenge os ikke er oem.

 

Du trenger ikke MS konto!  (Hvor vanskelig skal det være, da?)

 

Nøkkelen blir lagret på en aktiveringsserver sammen med "hardware-fingeravtrykket" til PC'en.

Dette gjøres enten du bruker MS konto eller ei.

 

Når man reinstallerer samme versjon av Windows 10 på samme HW (- dvs. samme "hardware-fingeravtrykk" -) så blir Windows 10 automatisk reaktivert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...