Gå til innhold

Spørsmål angående DNS SRV record


Anbefalte innlegg

Hvis jeg har en DNS SRV record mer prioritet 10 og samt en annen DNS SRV record med prioritet 20, da er recorden med prioritet 20 på en måte fallback serveren. Hva er det som egentlig skal til for at klienten heller velger recorden med prioritet 20? Er det kanskje en spesifikk time-out tid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eh.. at maskinen ikke svarer, ikke kan nås.

Neineinei... Spesifikt, nøyaktig hva skal til? At den ikke svarer eller ikke kan nåes er en ting, men hvor lenge venter den for eksempel på svar?

 

Jeg har nemlig prøvd dette og den bytter til lavere prioritet selv om den med høyest prioritet faktisk ikke er nede, men dette skjer bare av og til.

Lenke til kommentar

Er ikke en SRV record knyttet mot en spesifikk port da? Så hvis SVR record med pri 10 mot f.eks TCP 5060 feiler, så vil DNS serveren svare med pri 20 mot samme TCP port. Altså hvis ingenting svarer på TCP 5060 på den du har satt som pri 10. 

TTL spiller også inn vil jeg tro. 

 

Det sto også forklart i Wikipedia artikkelen. 

Lenke til kommentar

 

Eh.. at maskinen ikke svarer, ikke kan nås.

Neineinei... Spesifikt, nøyaktig hva skal til? At den ikke svarer eller ikke kan nåes er en ting, men hvor lenge venter den for eksempel på svar?

 

Jeg har nemlig prøvd dette og den bytter til lavere prioritet selv om den med høyest prioritet faktisk ikke er nede, men dette skjer bare av og til.

 

Vel, du sa ingenting om at du hadde prøvd det. ;)

Hvordan er oppsettet ditt av disse SRV records i DNS da? Har du for eksempel verdier i feltet "weight"? 

Og, hvilken DNS server er det du bruker - det skulle ikke forundre meg om det finnes forskjellige implementasjoner av standarden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Eh.. at maskinen ikke svarer, ikke kan nås.

Neineinei... Spesifikt, nøyaktig hva skal til? At den ikke svarer eller ikke kan nåes er en ting, men hvor lenge venter den for eksempel på svar?

 

Jeg har nemlig prøvd dette og den bytter til lavere prioritet selv om den med høyest prioritet faktisk ikke er nede, men dette skjer bare av og til.

 

 

 

Det er helt opptil klienten, er jeg redd - det er nødvendigvis bare klientsiden som vet om den klarer å koble til en gitt server, så det må også være klientsiden som velger å gi opp og falle tilbake til neste alternativ.

Lenke til kommentar

 

 

Eh.. at maskinen ikke svarer, ikke kan nås.

Neineinei... Spesifikt, nøyaktig hva skal til? At den ikke svarer eller ikke kan nåes er en ting, men hvor lenge venter den for eksempel på svar?

 

Jeg har nemlig prøvd dette og den bytter til lavere prioritet selv om den med høyest prioritet faktisk ikke er nede, men dette skjer bare av og til.

 

 

 

Det er helt opptil klienten, er jeg redd - det er nødvendigvis bare klientsiden som vet om den klarer å koble til en gitt server, så det må også være klientsiden som velger å gi opp og falle tilbake til neste alternativ.

 

Ja, men klienten må jo ha en kode som bestemmer hva som skal til for at den skal falle tilbake til neste alternativ. Man gjør jo ikke slikt manuelt.

Lenke til kommentar

 

 

Det er helt opptil klienten, er jeg redd - det er nødvendigvis bare klientsiden som vet om den klarer å koble til en gitt server, så det må også være klientsiden som velger å gi opp og falle tilbake til neste alternativ.

 

Ja, men klienten må jo ha en kode som bestemmer hva som skal til for at den skal falle tilbake til neste alternativ. Man gjør jo ikke slikt manuelt.

 

 

 

Ja - men hvert klientprogram kan i teorien implementere det helt forskjellig, så det er dessverre ikke ett enkelt riktig svar på "hva er kriteriene for å bytte".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...