Odd R. Valmot Skrevet 20. februar 2016 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2016 Vi ble med på testtur i Sverige.Slik fungerer systemet som skal fjerne 99 av 100 signalfeil Lenke til kommentar
USAAT39E Skrevet 21. februar 2016 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2016 ERTMS kanske förhindrar 99 av 100 signalfel men orsakar 500 nya. Så vanlig sak som en 4G mast i närheten av järnvägen kan störa ut signalsystemet. I Sverige måste alla fordon med GSM-R montera extra filter nu och det är även vad ERTMS använder för kommunikationen. Sedan finns det osäkerhet om frekvensbandet för GSM-R räcker till större antal tåg i en stad. Vi får inte glömma att Botniabanan och Ådalsbanan blev försenade många år med ständiga signalfel och förseningar i trafiken. Nätter med natttåg som fick krypa långsamt och stanna och krypa långsamt har slagit hårt mot tågtrafikens framtid. Investering av utrustning, godkännande och svindyra uppgraderingar står fordonsägare för. Därför så används inte Botniabanan till mer än till persontrafik och möjligheten till omledning när det blir stopp på stambanan finns ej. 1 Lenke til kommentar
FB.093090871808135 Skrevet 21. februar 2016 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2016 Håper de i samme slengen ordner med ny skinnegang Lenke til kommentar
thomasez Skrevet 6. november 2016 Rapporter Del Skrevet 6. november 2016 Å løse problemet med at to leverandører drar føttene etter seg og ikke vil samarbeide eller etterfølge en standard ved å bare velge en av dem er helt på høyden med å pisse i buksa for å bli varm. Det er rett og slett skandaløst. Ikke bare at man løser det på denne måten, men også at problemene oppstår i det hele tatt. Hele poenget med standarder er at ting fra forskjellige leverandører skal kunne snakke med hverandre uten problemer. Så når problemer oppstår betyr det at en eller begge leverandører ikke følger denne standarden. De er altså ikke kvalifisert til å få bestiling på utstyr. Alikevel vil de få det, og dermed et monopol på sin del av anbudet. Monopoler er jo kjent å være fordelaktig for kunder som ønsker å ikke betale overpris. Eller kanskje ikke? Lenke til kommentar
K S Skrevet 7. desember 2016 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2016 Det skulle være interessant å vite hvordan kommunikasjon mellom balise og tog foregår. Er den sikker, slik at man unngår at toget kan lures til å tro at det har kommet til en annen posisjon enn det egentlig befinner seg på? Feil posisjon kan vel tvinge toget til nødstopp, eller kanskje lure dem til å kolliderer? Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 7. desember 2016 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2016 Det er litt festlig at veldig mye av problemene som disse sikkert grisedyre systemene skal motvirke ville blitt omtrent eliminert med noe så gammeldags som to spor, ett for hver retning... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå