Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Metode & Økonometri BI V16


Anbefalte innlegg

 

 

Noen som kan forklare en enkel metode å finne m? Står at det er " antall påstander", men hva vil det si når jeg bare får oppgitt en modell?

Kjedelig å slite med noe som sikkert er kjempeenkelt..

Det er hvor mange "=" i H0.

 

 

 

Altså du tester

 

b2=0, b3=0, b4=0, b5=0

 

Da er m=4 fordi du tester 4 påstander. Håper du forstod.

 

 

Men om man skal teste en modell med en annen. Skal man ha med antall m fra den man tester med eller den man skal teste?

 

 

Du skal ha m fra den modellen som du skal teste med om jeg ikke tar feil. Altså m fra modellen uten restriksjoner

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Kan noen forklare meg V2014 oppg 39?

Det er stigningtallet(ene) som må være 0 for at det skal forekomme ingen heteroskedastisitet (og dermed homoskedastisitet). Men i påstand D er det konstantleddet, ikke stigningstallet, som er 0, og den påstanden blir dermed gal. Hadde A2 vært lik 0 ville feilleddet blitt homoskedastisk.

 

 

Takk for svar  :wee:

Lenke til kommentar

 

 

 

Noen som kan forklare en enkel metode å finne m? Står at det er " antall påstander", men hva vil det si når jeg bare får oppgitt en modell?

Kjedelig å slite med noe som sikkert er kjempeenkelt..

Det er hvor mange "=" i H0.

 

 

 

Altså du tester

 

b2=0, b3=0, b4=0, b5=0

 

Da er m=4 fordi du tester 4 påstander. Håper du forstod.

 

 

Men om man skal teste en modell med en annen. Skal man ha med antall m fra den man tester med eller den man skal teste?

 

 

Du skal ha m fra den modellen som du skal teste med om jeg ikke tar feil. Altså m fra modellen uten restriksjoner

 

 

okei :) Takk

Lenke til kommentar

Noen som vet hva jeg gjør feil på oppg 27. Høst 2015?

Jeg trodde det var 489,3 + 238,7 x 10 000 + 0,713 x 80 - 0,001 x 80^2 = 2 387 496

 

Svaret er 2 738 448 ifølge fasit.

 

Håper på svar :-)

 

Du må huske at å ta ln av 10 000 og deretter gange det med 238,7 (resten regnes vanlig som du har satt opp). Da skal du få riktig tror jeg:)

Lenke til kommentar

 

Noen som vet hva jeg gjør feil på oppg 27. Høst 2015?

Jeg trodde det var 489,3 + 238,7 x 10 000 + 0,713 x 80 - 0,001 x 80^2 = 2 387 496

 

Svaret er 2 738 448 ifølge fasit.

 

Håper på svar :-)

 

Du må huske at å ta ln av 10 000 og deretter gange det med 238,7 (resten regnes vanlig som du har satt opp). Da skal du få riktig tror jeg:)

 

Aaah tusen takk :-)

Lenke til kommentar

 

 

Er det noen som har gjort oppgaver med tall fra vår case? Hvilke oppgaver har dere gjort isåfall?

Vi har gjort alle oppgavene :)

Hvilket oppgaver har du gjort?

 

Har selv gjort noen varianter av oppgaver, men mesteparten er jo bare å lese direkte av.

 

 

Snakker om caset. Har gjort alle oppgavene i det. Prøver å se i gamle eksamensoppgaver nå for å se hva som er mulig å gjøre på forhånd (mulige oppgaver vi kan få) 

Lenke til kommentar

Jeg løser tidligere oppgaver og prøver å finne tall som kan være nyttig for eksamen, hvis noen vil sammenligne. Altså, jeg har droppet å gjøre oppgaver som omhandler histogram ettersom det ikke er noe av det i vårt case. Regner med det går fint, sant?

Endret av Aspmyra
Lenke til kommentar

Jeg løser tidligere oppgaver og prøver å finne tall som kan være nyttig for eksamen, hvis noen vil sammenligne. Altså, jeg har droppet å gjøre oppgaver som omhandler histogram ettersom det ikke er noe av det i vårt case. Regner med det går fint, sant?

Tror det! Er du i Nydalen? Vil gjerne sammenligne. 

Lenke til kommentar

Sorry Gudsbestebarn, er i Kristiansand og skal ta ekstern eksamen her. Flinke BI har gitt meg rommet: "Universitetet i Agder". Så jeg får lete rundt på hele Universitetet på mandag da. 

 

Svar til Sessegnon:

 

Jeg tror vi kan prøve å forberede oss på følgende spørsmål:

 

1) Hvilke målenivå har variabel x (her har flere gitt forskjellige svar, jeg tror følgende:

Clicks, impressions, uniqueimp og adsize er alle på forholdstallnivå. Resten er på nominalnivå. Synes de oppgavene ofte kan bli litt synsing, men det får bare være.

 

2) Hvilke variabler har størst forklaringskraft

Sjekk R2 for å finne forklaringskraft. F.eks. på alle modellene i Case D.

 

3) Hvilke variabler er signifikante på 10, 5 og 1% 

Sjekk P-verdi. Eksempel på case vi bør sjekke ut er E.

 

4) Hvilke restriksjoner må pålegges modell i X for å få modell Y. Sannsynligvis vil dette forekomme i Case J.

B2=0 osv. Sjekk oppgave 6 i Arbeidskrav 2.

 

5) Anslått verdi (denne er litt vanskelig synes jeg fordi jeg vet ikke helt hvordan oppgaven kan se ut).

Ville sannsynligvis sett ut som dette: Hva er anslått antall clicks til studenter som søker master hvis timeofday = 16 (eller noe sånt tull). 

Formelen er jeg selvfølgelig usikker på også, men kan se ut noe som dette: Clicks (med hake)= b1 + b2impressions + b3adsize + b4master + b5applymssg + b6morning + b7day + b8evening... Også vet vi at coef. viser hva de forskjellige variablene skal inneholde. F.eks. i case E så vises det at konstantleddet skal være -2,147... Jeg TROR at hvis vi bare skal ha med "day" så ganger vi resten av tidsvariablene med 0. Tenk at alt som ikke skal være med skal ganges med 0. Ellers gir vi verdi til resten utifra hva oppgaven gir oss. Er veldig usikker her, så hadde satt pris på om noen kunne rettet på meg, for jeg har garantert ikke helt riktig. Sjekk oppgave 8-9 i Arbeidskrav 2.

 

6) Korrelasjon (sterk hvis den er nær 1 osv.).

 

7) Anslått eller predikert gjennomsnittsverdi til A dersom B = 100, C = 2000 osv... 

Formelen vil være: Y (med hake) = b1 + b2x2 + b3x3 + b4x4 ... osv. X'ene representerer opplysningene som er gitt i oppgaven. Sjekk oppgave 7-8 i Eksamen V15. 

 

8) Testing av heteroskedastisitet. Her er det så mye at jeg ikke gidder å skrive alt, men dere får sende spm. på pm hvis dere lurer på noe. Sjekk oppgave 8 i eksamen H14 og les s. 104 i boka. 

 

 

Dette er NOE av det jeg tror kan komme på eksamen. Jeg er absolutt ingen guru og kan ta feil på alt, så ikke stol 100% på meg i hvertfall. Dere som er litt mer stødig i faget må for Guds skyld rette på meg. Og husk! En smell jeg har gått på flere ganger når jeg har regnet oppgaver er om påstanden er galt eller riktig... Sykt irriterende for en vims som meg.

Endret av Aspmyra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...