Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Metode & Økonometri BI V16


Anbefalte innlegg

 

 

Hei,

 

Ser fra gamle eksamener at det som regel kommer spørsmål om hvilket nivå de ulike variablene er på. Noen som har kommet frem til noe fornuftig her?

Dette er de vi har kommet fram til så langt, men vet ikke om dette stemmer 100%... Fint om noen andre har noe fornuftig å komme med

 

Clicks = Forholdstallnivå

Impressions =

Uniqueimp = Forholdstallnivå

Adsize = Forholdstallnivå

Master = Ordinalnivå

Applymssg = Nominalnivå

Timeofday = Nominalnivå

 

 

Impressions = intervallnivå?

 

Har kommet frem til det samme som deg, men mener også at impressions er på forholdstallsnivå. Variabelen har vel et naturlig nullpunkt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan får dere d1,d2 osv som indepentent variables osv? Jeg kan bare velge impressions uniqueimp osv? Har jeg lagt inn excel filen feil??

Får også feilmeldinger når jeg prøver å gjøre a med d1 og fortype==1... alt blir bare feil?

Hei. Du skal ikke legge inn dette da det tilhører et annet case.

 

Night, morning, day og evening er dummyvariablene.

 

For night legger du inn timeofday==1,

 

Morning er timeofday==2

 

Day er timeofday==3

 

Evening er timeofday==4

Lenke til kommentar

 

 

 

Hei,

 

Ser fra gamle eksamener at det som regel kommer spørsmål om hvilket nivå de ulike variablene er på. Noen som har kommet frem til noe fornuftig her?

Dette er de vi har kommet fram til så langt, men vet ikke om dette stemmer 100%... Fint om noen andre har noe fornuftig å komme med

 

Clicks = Forholdstallnivå

Impressions =

Uniqueimp = Forholdstallnivå

Adsize = Forholdstallnivå

Master = Ordinalnivå

Applymssg = Nominalnivå

Timeofday = Nominalnivå

Impressions = intervallnivå?

Har kommet frem til det samme som deg, men mener også at impressions er på forholdstallsnivå. Variabelen har vel et naturlig nullpunkt?

Ja det stemmer det. Skjønner ikke hvordan jeg tenkte intervallnivå

Lenke til kommentar

 

 

Hvordan finner man p-verdier? Er på H15 oppg. 26, og er så forvirret.

Jeg vet ikke hva oppgaven er, men p-verdiene finner du i modellene i Stat under P>t

 

Oppgaven er ikke knyttet til caset, så det er ingen modeller å vise til. Den går ut på å gjennomføre en t-test og så finne p-verdien forbundet til denne. Men nå tror jeg at jeg har funnet ut av det :)

 

Jeg skjønte ikke hvorfor man skulle ta 1- de verdiene man fant i den oppg? Fant du ut av det?

Endret av Sessegnon
Lenke til kommentar

Clicks - Forholdstallnivå

Impressions - Forholdstallnivå

Uniqueimp - Forholdstallnivå

Adsize - Forholdstallnivå

Master - Ordinalnivå

Applymssy - Nominalnivå

Timeofday - Intervallnivå

 

Datasett = Tversnitt.

 

Noen som er enig/uenig? 

På forhånd, takk.

Lenke til kommentar

Clicks - Forholdstallnivå

Impressions - Forholdstallnivå

Uniqueimp - Forholdstallnivå

Adsize - Forholdstallnivå

Master - Ordinalnivå

Applymssy - Nominalnivå

Timeofday - Intervallnivå

 

Datasett = Tversnitt.

 

Noen som er enig/uenig? 

På forhånd, takk.

Jeg har tenkt forholdstallnivå på de 4 første, og nominal på de 3 neste. Er veldig usikker på dette, men tenker at siden master og applymssg er dummyer så er vel verdien enten 1 eller 0. F eks så er kjønn på nominalnivå, og det vil vel bli det samme på disse 2?

 

Når det gjelder datasett så har jeg valgt Paneldata, altså en blanding av tverrsnitt og tidsserie... Dette pga vi har målinger både fra samme tid og fra forskjellige tider.

Lenke til kommentar

Mye angående oppgave H i caset her. Min mening er at man kjører robust fra oppgave E grunnet høy testobs noe som gjør at morning ikke inkluderes den heller. Dermed skal kun impressions inkluderes og vi har da at F(1, 1674) = 79,20, R-squared = 0,4564 og Root MSE = 54,629.

Enig med deg her :)

Lenke til kommentar

Noen som skjønner når R^2med ikke er lik null?

Dersom man skal ta utgangspunkt i en modell (for eksempel Case-oppgave H vår 2014) så ser du at modellen inneholder B2, B3, B4, B5, B6 og B7. Dette blir modellen UTEN restriksjoner og her finner man R^2 uten restriksjoner.

Videre blir nullhypotesen definert med B-er fra B3 til B7 hvor alle skal være lik 0. B2 er altså utelukket. Da må man se på modellen med regress med kun denne B2 (og selvfølgelig samme venstresidevariabel). Her finner man R^2 til modellen MED restriksjoner.

Lenke til kommentar

 

Clicks - Forholdstallnivå

Impressions - Forholdstallnivå

Uniqueimp - Forholdstallnivå

Adsize - Forholdstallnivå

Master - Ordinalnivå

Applymssy - Nominalnivå

Timeofday - Intervallnivå

 

Datasett = Tversnitt.

 

Noen som er enig/uenig? 

På forhånd, takk.

Jeg har tenkt forholdstallnivå på de 4 første, og nominal på de 3 neste. Er veldig usikker på dette, men tenker at siden master og applymssg er dummyer så er vel verdien enten 1 eller 0. F eks så er kjønn på nominalnivå, og det vil vel bli det samme på disse 2?

 

Når det gjelder datasett så har jeg valgt Paneldata, altså en blanding av tverrsnitt og tidsserie... Dette pga vi har målinger både fra samme tid og fra forskjellige tider.

 

Når det er snakk om variabelen master, så er jo alternativene 0 for bachelor og 1 for master. Man kan si at master er "bedre" enn bachelor, altså kan de rangeres uten at avstanden gir mening. Jeg tenker derfor at variabelen er på ordinalnivå. Gir det mening, eller er jeg helt på jordet?

Lenke til kommentar

Når man skal se om en variabel har betydning for venstresidevariabelen ser man på coef eller R^2. Fortstår ikke hvordan de er komet fram til svaret i oppgave 12 H15

Man ser på modellen med regress venstresidevariabel og de andre aktuelle variablene (case-oppgave F) og der ser man at coeffisienten til pepsitotheright er i minus, dvs. at den ikke har noen betydning for resultatet.

Lenke til kommentar

 

 

Clicks - Forholdstallnivå

Impressions - Forholdstallnivå

Uniqueimp - Forholdstallnivå

Adsize - Forholdstallnivå

Master - Ordinalnivå

Applymssy - Nominalnivå

Timeofday - Intervallnivå

 

Datasett = Tversnitt.

 

Noen som er enig/uenig? 

På forhånd, takk.

Jeg har tenkt forholdstallnivå på de 4 første, og nominal på de 3 neste. Er veldig usikker på dette, men tenker at siden master og applymssg er dummyer så er vel verdien enten 1 eller 0. F eks så er kjønn på nominalnivå, og det vil vel bli det samme på disse 2?

 

Når det gjelder datasett så har jeg valgt Paneldata, altså en blanding av tverrsnitt og tidsserie... Dette pga vi har målinger både fra samme tid og fra forskjellige tider.

 

Når det er snakk om variabelen master, så er jo alternativene 0 for bachelor og 1 for master. Man kan si at master er "bedre" enn bachelor, altså kan de rangeres uten at avstanden gir mening. Jeg tenker derfor at variabelen er på ordinalnivå. Gir det mening, eller er jeg helt på jordet?

 

Jeg er enig i at master er på ordinalnivå. Master kan rangeres over bachelor, men det er nok ikke mulig å måle de langs en skala, slik som for eksempel clicks kan (her kan vi tilegne variabelen clicks et tall (antall click) og plassere den på en skala i forhold til hvilket tall, dvs. antall clicks). Man kan ikke tilegne master og bachelor tall i denne sammenhengen og vi kan dermed ikke plassere de på noen skala. Tenker jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...