Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ASUS RT-3200 DDNS


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en ASUS RT-3200 koblet med kabel etter en svitsj fra Altibox-ruteren. Jeg har koblet en USB-disk til den og vil gjerne bruke AiCloud-funksjonaliteten.

 

Men i alle beskrivelser jeg finner, står det referert til hvor enkelt det er å bruke DDNS til å få et domenenavn hos asuscomm.com, slik at man kan aksessere AiCloud på ruteren fra hvor som helst. Problemet er bare at de referer til å gå inn i konfigen til ruteren, på WAN-taben. Men jeg har ingen WAN-tab i min konfig! Det er siste versjon og en senere versjon enn den som det står man må ha for å få denne tjenesten.

 

Hva er feil?

 

Hilsen

 

Knut

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet hvor den _skulle_ vært, det har jeg sett på skjermdump fra andre: i kolonnen på venstre side under "Wireless", "LAN", over "Administration". Men der er den altså ikke...

 

Ser ikke helt hvordan man legger inn bilde, men det hjelper vel ikke heller?

Lenke til kommentar

Mr D: Det var det jeg var redd for. Jo, den er satt som AP, hele poenget med den er å være extender, fordi trådløsen i Altibox-en ikke virker langt nok bort i huset. Vi har et vanskelig hus for trådløs, fordi det er metallplater i alle gulv pga gulvvarme og vertikale metallplater i veggen mellom de to delene av huset (solfangere). Sikkert mye reflekser også av samme grunn.

 

Det er altså fysisk ikke aktuelt å bruke ASUSen som systemets ruter. Da måtte jeg kjøpt en ruter til...

 

Men jeg skjønner ikke helt hva som er problemet. Jeg tror på at du har rett i at AP-modusen er grunnen til at dette ikke kommer i oppsettet, men skjønner ikke hvorfor det skal hindre denne funksjonaliteten?

 

Er ikke hele greia med AiCloud/DDNS-opplegget at ruteren når den er på hvisker ut til ASUS-serveren ute i det fri om at: "Jeg er HER, i tilfelle noen prøver å kontakte meg!"? Så kobler ASUS-serveren domenenavnet hos dem videre til den aktuelle ruteren?

 

Hvorfor ikke dette skulle kunne virke uavhengig av om ruteren skal fungere som ruter eller AP internt i mitt nettverk, skjønner jeg ikke?

 

Hvis det er lov med et helt annet spørsmål samtidig: kan jeg koble USB-disken på USB-inngangen til Altibox-Zyxelen og bruke denne som nettverkdisk derifra i stedet?

 

Og det er jo irriterende at det ASUS ikke skriver noenting om denne begrensninga noe sted (jeg har funnet så langt), i hvert fall ikke i reklamen. Kan jo virke som at jeg har kjøpt noe som er helt overkill i forhold til hva jeg faktisk _kan_ bruke av funksjonalitet på den! Men trådløs-delen er super, da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...