Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med oppstart ny pc - svart skjerm


Anbefalte innlegg

Jeg har bygd en pc bestående av følgende hovedkomponenter:
 

MSI Z170A Krait Gaming

Intel Core i5 6600K Skylake

Crucial Ballistix Sport 2400 MHz 8GB (2x4GB)

MSI GTX 970

EVGA GQ 650W

 

Når jeg skulle starte opp maskinen så startet tilsynelatende alt fint. Alle vifter osv gikk som dem skulle. MEN, jeg fikk ikke bilde på skjermen - helt svart. Fikk ikke opp bios engang. Testet også en annen skjerm for å være sikker.

 

På hovedkortet er det 3 små ledlamper som hver for seg indikerer feil på CPU, RAM og GPU.

Oppdaget der at lampe for RAM-feil lyste konstant, kun avbrutt av svært korte blink på CPU-feil.

RAM-brikkene var montert i slot 2 og 4 slik det står beskrevet i manualen til hovedkortet.

Forsøkte også med bare den ene brikka montert i slot 2. Det fungerte heller ikke.

Googlet litt og fant etter hvert ut at dette var en mye omtalt feil på MSI sine Z170-hovedkort.

Endte opp med å teste brikkene i slot 1 og 2 sammen med skjermen tilkoblet via HDMI på hovedkortet, og voila - nå fikk jeg bilde. Kom inn i bios, flasha med nyeste firmware og fikk installert WIN10.

 

Problemet var bare delvist løst, all den tid dual channel ikke fungerer med slot 1 & 2, så planen var egentlig å returnere hovedkort og ram-brikker.

Når jeg så koblet strøm på skjermkortet igjen, så oppstod feilen på nytt. Da fikk jeg heller ikke bilde på skjermen, men nå lyste lampa for GPU-feil. Vel, koblet fra strømmen på skjermkortet og testet på nytt RAM-brikkene i slot 2 & 4, og nå fungerte plutselig det!!

Så flyttet jeg skjermkortet til en annen port, og da fungerte alt som det skulle! Flyttet så skjermkortet tilbake til den opprinnelige porten, og da fungerte jammen meg alt der også!!

 

Er det noen som kan komme med en god forklaring på hva som egentlig har foregått her?

Hva var årsaken til disse problemene, og hvorfor løste det seg mer eller mindre uten tiltak?

Er hovedkortet til å stole på, eller må jeg påregne flere problemer?

Andre som har opplevd lignende med MSI sine Z170 hovedkort?

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...