Gå til innhold

Støper ny bru et år etter brukollapsen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rost kostar i snitt 3% av BNP globalt, utom för Japan som analyserade detta och rostskyddar sin armering ordentligt så för Japan kostar rost "bara" 1% av BNP.

 

Jag började för några år sedan lyssna på BBC´s programserie "elements" där periodiska systemet gås igenom med avseende på ekonomi, det kan jag rekommendera.

 

Att lära sig om ämnen vad gäller kärnfysik och kemi, är en sak som nog de flesta ingenjörer lär sig, men att därefter komplettera med alla ämnens ekonomiska värde hade i vart fall inte jag gjort så grundligt.. Iron för exempel har tre avsnitt och en Indisk professor formulerade detta påstående.

 

Fundera själva på hur mycket det kostar att armering till betong rostar så "fort".

 

Nu inser jag varför jag såg bilder från Japan för årtionden sedan där all armering var behandlad med epoxi.

 

För Indien kostar korrosion 4% av BNP så deras tillväxt kunde öka en hel del trots att rostskydd ostar, så kostar reparationerna mer.

 

Hur skulle Norge köpa upp broar och andra betongkonstruktioner för högsta lönsamhet?

 

30 års rostgaranti? 40, 50 eller 1400 år som den järnpelare i Indien klarat utan att rosta?

 

Det går såklart att byta till rostfria legeringar kolfiber och kompositmaterial.

 

Fundera själva om ni blev lika överraskade som jag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

30 års rostgaranti? 40, 50 eller 1400 år som den järnpelare i Indien klarat utan att rosta?

 

Det går såklart att byta till rostfria legeringar kolfiber och kompositmaterial.

 

Fundera själva om ni blev lika överraskade som jag.

 

Jernsøyla i India består av såkalt damaskusstål, som er naturlig rustfritt på grunn av naturlig forurensing i form av karbonfibre.

Lenke til kommentar

 

30 års rostgaranti? 40, 50 eller 1400 år som den järnpelare i Indien klarat utan att rosta?

 

Det går såklart att byta till rostfria legeringar kolfiber och kompositmaterial.

 

Fundera själva om ni blev lika överraskade som jag.

Jernsøyla i India består av såkalt damaskusstål, som er naturlig rustfritt på grunn av naturlig forurensing i form av karbonfibre.

 

Tackar det var intressant att läsa om damaskusstål  https://en.wikipedia.org/wiki/Damascus_steel

 

Men jag tror att den 1600 år gamla jernsöyla i Dehli är fosfaterad som ofta byggskruv i dag.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Damascus_steel

 

Vad tror du?

 

Kompletterar med länk till det som passar alla ingenjörer att ha i sina hörlurar.

 

http://www.bbc.co.uk/programmes/p01rcrn6/episodes/downloads

Endret av Gunnar Littmarck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...