Gå til innhold

[Løst] Kjøpe ny PC nå(i dag!) - Trenger raske råd


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Russ må kjøpe/bestille ny pc NÅ i dag. Skal videre på universitet(enten lærer eller sosiologi).

 

Hva hun IKKE trenger, som hun allerede HAR hatt(dette er SVÆRT viktig å unngå):

PC som blir fort varm

PC som støyer

 

Behov:

15.6"

Skolearbeid

 

En sjelden gang:

Videoredigering

 

Innimellom:

Spill(tror det går i LOL og WOW)

 

Hun har allerede en 500Gb SSD(Samsung EVO) vi skal bruke og kan derfor leve med snurredisk som tas ut

 

Kjekt med så lett PC som mulig. Som hun selv sa: Den må ikke være veldig tung(implisitt kan "vanlig vekt" være OK)

 

Ble anbefalt Lenovo, HP og Asus av reparatør, men det er så utrolig mye å velge i. Varme og støy er viktigst å tilfredsstille

 

Har Lefdal, Siba, Expert og Elkjøp i nærheten. Kan tåle å bestille på nett(bestiller med ekspresslevering i så fall)

 

Russejente på 18 takker for hjelpen :D

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier ingenting om budsjett eller om det skal være stasjonær eller bærbar. Regner derimot at det gjelder bærbar siden du sier så lett som mulig, og 15,6". 

Budsjett hadde derimot vært greit å vite for å kunne hjelpe deg. 

 

 

Off-topic: Skjønner ikke helt hvordan det faktum at man er russ skal være relevant å nevne når det kommer til kjøp av PC..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Generielt skaff deg en Skylake cpu i5 6200, Core M-5Y71

 

Kanskje 960m skjermkort hvis det er mulig å få tak i men vanskelig å få begge deler her.

Skjermkortet vil nok støye mere en cpu her.

 

Skal du drive med videoredigering bør du ha stasjonær helst, da en laptop vil støye under belasting.

 

Men ulempen sistnevnte er ganske dyrt:

 

Lenovo Yoga 3 Pro 13.3" QHD+ touch sølv

Core M 5Y71, 8GB RAM, 512GB SSD, Windows 10 Home

 

Asus UX305UA-FC001T

 

Dette må være noe av det råeste du kan ha som skolelaptop hvis man har budsjett.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du sier ingenting om budsjett eller om det skal være stasjonær eller bærbar. Regner derimot at det gjelder bærbar siden du sier så lett som mulig, og 15,6". 

Budsjett hadde derimot vært greit å vite for å kunne hjelpe deg. 

 

 

Off-topic: Skjønner ikke helt hvordan det faktum at man er russ skal være relevant å nevne når det kommer til kjøp av PC..?

Russ = Bizzi. Skal understøtte behovet om KJAPP handel. De skal prestere og få 9 karakterer på 7 virkedager nå. Helt Texas.

 

Budsjett Max 8-10K, men gjerne litt lavere. Pappa betaler :(

 

Forøvrig: Takk for svar.

Lenke til kommentar

Generielt skaff deg en Skylake cpu i5 6200, Core M-5Y71

 

Kanskje 960m skjermkort hvis det er mulig å få tak i men vanskelig å få begge deler her.

Skjermkortet vil nok støye mere en cpu her.

 

Skal du drive med videoredigering bør du ha stasjonær helst, da en laptop vil støye under belasting.

 

Men ulempen sistnevnte er ganske dyrt:

 

Lenovo Yoga 3 Pro 13.3" QHD+ touch sølv

Core M 5Y71, 8GB RAM, 512GB SSD, Windows 10 Home

 

Asus UX305UA-FC001T

 

Dette må være noe av det råeste du kan ha som skolelaptop hvis man har budsjett.

Takker og bukker! Jeg prøvde å forklare henne at 13-14" er toppers, men hun står på sitt og krever 15.6"(sikkert pga gaming og at hun gjerne ser film)

Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert på laptop men når jeg hører disse kravene blir jeg skeptisk
 

- Liten og lett 15.6".

I utgangspunktet ingen problem. Maskinene er svært tynne og lekre for tiden.

 

- Blir ikke varm og støyer ikke.

Dette blir noe værre. Disse maskinene blir varme, ikke ha dem på fanget iallfall.

 

- Skal spille og redigere noe.

Mer varme mer støy.

 

Enten må du ha en ultraportabel til vanlig bruk ellers bør du se på en større laptop som tåler litt mer juling IMO.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kyrre S.

Prosessorer som i7 6500U eller i5 6200U i tillegg til Core M-5Y71

Burde ikke bli særlig varme de er tross bare 15 watt de første og core m har bare 5 watt.

Så med mindre det kommer med dårlig kjølere burde de gå stillegående.

 

Problemer er prisen man betaler veldig mye for strømgjerrige cpuer.

Multicom Kunshan N150R 15.6" Full-HDMatt IPS, Intel Core i7-6700HQ, 8GB, 1TB 7200, GeForce GTX 965M, DVDRW, Uten OS, 28.5mm tynn

 

Denne koster samme pris men man får 2 ganger mere cpu ytelse og kanskje 10-15 ganger bedre skjermkortytelse en intel sitt skjermkort.

 

Så det er noe å vurdere om man må ha nærmest lydløs maskin eller kjøpe noe som vil støye under belasting.

Har man god kjøler kan maskinvaren være stillegående for kontorbruk, bare støye i spill\videoredigering under belasting.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kyrre S.

Prosessorer som i7 6500U eller i5 6200U i tillegg til Core M-5Y71

Burde ikke bli særlig varme de er tross bare 15 watt de første og core m har bare 5 watt.

Så med mindre det kommer med dårlig kjølere burde de gå stillegående.

 

Har brukt en Multicom Talisa i7 5500U en del. Relativt enkelt å få CPU over 70 grader ved moderat bruk. Det er ikke plagsomt støyende, men det girer opp litt. Forøvrig en veldig god maskin som kan anbefales (er vel i7 6500U nå - og ennå bedre) men noe spillmaskin er det ikke.

 

Hva med en Acer Aspire V Nitro med 960M?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fant en Lenovo på Netonnet!

 

Y50-70

 

Denne har 960M og koster 7990,- Denne er 15.6" som hun ønsker seg samt at den har 8GB Ram, 1080 IPS panel og i5-4210H. Dette bør holde i massevis. Snurredisken tar jeg bare ut og så setter jeg inn hennes 500Gb SSD fra Samsung. 

 

Selv ville jeg foretrukket den 14" Yoga'en, men hvem gidder diskutere med en 18-åring?

 

Edit:

Ser nå at den har et varmeproblem. Irriterende. Får prøve å overtale henne til 14 tommeren istedet

Endret av Ravis
Lenke til kommentar

Fant en Lenovo på Netonnet!

 

Y50-70

 

Denne har 960M og koster 7990,- Denne er 15.6" som hun ønsker seg samt at den har 8GB Ram, 1080 IPS panel og i5-4210H. Dette bør holde i massevis. Snurredisken tar jeg bare ut og så setter jeg inn hennes 500Gb SSD fra Samsung. 

 

Selv ville jeg foretrukket den 14" Yoga'en, men hvem gidder diskutere med en 18-åring?

viss sannsynlighet for at du kan ha 2 disker i laptoppen. har ikke sjekket dog, :)

 

edit: ser ut som den kun kan ha 1 harddisk:(

 

Storage
Up to 1TB HHD or up to 1TB Hybrid SSHD with integrated 8 GB NAND flash or up to 512 SSD
Endret av Blåbjørn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du sjekker tilgjengeligheten på Y700, så vil du se at den ikke kan bestilles. Den er kun på lager i 3 butikker. Du kan kjøpe den hos Elkjøp, men da er prisen kr 7995, og den er ikke forventet på lager før 18. feb.

 

IdeaPad 700 har svakere skjermkort, men den er lettere (300g) og leveres med SSD. Den er på lager i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du sjekker tilgjengeligheten på Y700, så vil du se at den ikke kan bestilles. Den er kun på lager i 3 butikker. Du kan kjøpe den hos Elkjøp, men da er prisen kr 7995, og den er ikke forventet på lager før 18. feb.

 

IdeaPad 700 har svakere skjermkort, men den er lettere (300g) og leveres med SSD. Den er på lager i dag.

Takker!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...