Gå til innhold

21 og vil ha en helt annen utdanning


danielch

Anbefalte innlegg

Hei.

Studerer for tiden bachelor i webdesign ved en offentlig høgskole.

 

Har fått en "åpenbaring" om at jeg ikke ønsker å jobbe resten av livet bak en kontorpult. Det jeg virkelig har lyst til er egentlig å jobbe som El. Installatør eller lignende.

 

Er alt 21 (1994), er det for sent å gjøre noe nå? Er det i det heletatt mulig å realisere drømmen? Gikk ut av ungdomsskole og VGS med temmelig lave karakterer og en del fravær, har følgende fag:

 

Service og samferdsel VG1

Salg, service og sikkerhet VG2

Påbygg VG3 (gen. studiekompetanse)

 

Har for tiden leilighet med samboeren (leie) og avhenger av studielånet til vi får oss jobber som det er veldig lite av i Hønefoss.

 

Setter stor pris på hjelp!

Endret av Enquad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal det være sent? Du er alt for ung. Det er mange som tar seg fri, reiser og jobber, osv.. frem til de er 20-21.. og det er folk 40/50+ på utdannelsen min..Det finnes også mange som bytter yrkesretning i en sen alder.. Så nei. Det er ikke forsent! Prøv og feil, til du finner det du elsker,,,

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkte iht vgs alder, krav og slikt samt hvordan går jeg frem? Hvem burde jeg kontakte? Er det mulighet for støtte fra lånekassen? Kan jeg gå vanlig vgs? 

Studielån vil du få, så lenge du studerer.. Men når det kommer til vanlig videregående, så har jeg lest flere steder på forumet, hvor folk nevner at man kun kan fullføre vgs engang... Da må du evt. gå privatist.

Du kan se om du kan gå på høgskole for å studere deg til noe sånt? Veldig mange studier er ikke så kravstore på karakter..

 

evt. kan du se her:

 

https://utdanning.no/tema/hjelp_og_veiledning/praksiskandidat

Endret av lesles
Lenke til kommentar

Tviler strerkt på at jeg bare kan ta det på høgskolen da jeg har 0 yrkesfaglig utdanning. Stiller vel ikke sterkt om jeg søker en etterlengtet stilling uten prioritering på Vgs heller :-/ Kom ikke inn på elektro (nr1 i kø) da jeg søkte som førstegangssøker i 2009.

Endret av Enquad
Lenke til kommentar

Om det er elektriker du vil satse på så er ikke ingeniør utdanning rette veien. Du kan ta vidergående elektro fag som privatist gjennom nki og se om du klarer å ordne deg en hjelpearbeider stilling hos et installatørselskap. Det er også mulig å ta fagbrev ved å starte på et 5-års løp som hjelpearbeider.

Lenke til kommentar

Om det er elektriker du vil satse på så er ikke ingeniør utdanning rette veien. Du kan ta vidergående elektro fag som privatist gjennom nki og se om du klarer å ordne deg en hjelpearbeider stilling hos et installatørselskap. Det er også mulig å ta fagbrev ved å starte på et 5-års løp som hjelpearbeider.

Hjelpearbeider hørtes interessant ut, private skoler er passelig dyre - iallfall når jeg har studielån fra før. Tenker å fullføre studiene og, skader vel ikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...