Gå til innhold

Hjelp til oppgradering av Pc


TrustWorthy

Anbefalte innlegg

Hei dere! 

 

Har en eldre stasjonær pc jeg gjerne vil oppgradere uten å legge for mye penger i det, har søkt litt rundt på nett for å finne Cpu/Gpu o.l men aner ikke hvilke som er kompitable med hovedkortet som står i kabinettet.

Er sikkert noen her inne med litt bedre datakunnskaper enn meg som kanskje vet hva de skal se etter​ og som muligens kan gi meg noen pekepinner.

 

Hovedkortet er et ASRock M3N78D

GPU: Nvidia Geforce GT 630

CPU: AMD Athlon X2 260

(4gb ddr3 minne)

 

Strømforsyning er en ATX-5000 (480w maks)

 

Hadde vært evig takknemlig om det finnes noen som kan lage ei lita liste over deler jeg kan gå til innkjøp av og som passer til dette hovedkortet. Er 2-3 tusen et overkommelig budsjett da mon tro?

 

På forhånd takk!  

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den PC'en er fin som den er faktisk, med det mener jeg at det er liten vits å oppgradere den. Vel, liten vits hvis målet er å spille nye spill på høy grafikk uten at du har noen planer om å spare opp så du får byttet ut det andre også..

 

Du kan kjøpe et nytt (brukt) skjermkort og litt mer RAM, det er det eneste jeg kan se er verdt det. CPU er utgått og PSU er litt liten så da blir det over 2.000,- bare på PSU, CPU og HK.

Lenke til kommentar

Høyeste prosessor som støttes av det hovedkortet du har i dag er AMD Phantom II X6, men disse prosessorene er ikke lenger i produksjon. Men ville heller aldri anbefalt å kjøpe en Phantom II X6, da denne er rimelig utdatert og vil slite med dagens spill. Skal du ha ny/bedre prosessor så må du belage seg på å skifte ut hovedkort. Selg prosessor/hovedkort og RAM samlet, og kjøp nytt.

Vil anbefale intel i5 andregenerasjon som et minimum, og med hovedkort og RAM så må du nok belage deg minst på 2000 kroner om du kjøper brukt, mer dersom du kjøper nytt.

Ett nytt skjermkort vil nok bli mest gunstig å kjøpe brukt, se om du kan få ett GTX 780 for 2000 eller GTX 970 for 2500. Vil iværtfall ikke anbefale noe av skjermkort for under 2k.

Så skal du ha nytt skjermkort, pluss CPU så vil jeg nok strekke budsjettet til minst 4-5 tusen.

Lenke til kommentar

Kun mer RAM på oppsettet han har nå er liten vits uten bedre GPU og CPU, eller mente du noe annet?

 

Edit; AMD skal jo komme med noe nytt snart som kanskje blir snaskens (i forhold til pris) så det er kanskje en idè å vente på det. Du har jo ikke et budsjett som er stort nok uansett så da får du tid til å spare også.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Kun mer RAM på oppsettet han har nå er liten vits uten bedre GPU og CPU, eller mente du noe annet?

 

Edit; AMD skal jo komme med noe nytt snart som kanskje blir snaskens (i forhold til pris) så det er kanskje en idè å vente på det. Du har jo ikke et budsjett som er stort nok uansett så da får du tid til å spare også.

Det var akuratt det jeg mente ja ;) Bruke penger på RAM blir jo bare en ekstra utgift når CPU/GPU ikke er bra nok i de fleste tilfeller :)

Lenke til kommentar

Den PC'en er fin som den er faktisk, med det mener jeg at det er liten vits å oppgradere den. Vel, liten vits hvis målet er å spille nye spill på høy grafikk uten at du har noen planer om å spare opp så du får byttet ut det andre også..

 

Du kan kjøpe et nytt (brukt) skjermkort og litt mer RAM, det er det eneste jeg kan se er verdt det. CPU er utgått og PSU er litt liten så da blir det over 2.000,- bare på PSU, CPU og HK.

 

Tanken bak det hele var å kunne kjøre redigeringsprogram som Lightroom o.l bedre for å behandle bilder i RAW-format noe som har gått noe tregt på denne maskinen. Også spiller jeg litt World Of Tanks i ny og ne, men på veldig lav grafikk. Har et Asus 960 ZGB for hånd (brukt) og 16gb ddr3 ram som jeg kunne kjøpe for 2000, vil det utgjøre noen forskjell tror du?

Lenke til kommentar

Så om jeg forstår det rett er det lite vits i å legge noe penger i oppgraderinger og heller kjøpe ny/brukt stasjonær med et bedre hovedkort?

I hvilken prisklasse havner jeg om jeg vil ha en pc som vil kunne kjøre Lightroom og andre digitale Mørkeroms-program i tillegg til World of Tanks silkemykt?

 

 

Lenke til kommentar

World of tanks; http://www.systemrequirementslab.com/cyri/requirements/world-of-tanks/11129/?p=r legg deg på nivået til "recommended" når du skal kjøpe. I5 3330 spesifikasjoner http://ark.intel.com/products/65509/Intel-Core-i5-3330-Processor-6M-Cache-up-to-3_20-GHz

 

Dette er en grei i5 CPU som tilsvarer den utgåtte i5 3330 som er recommended for WoT.

 

Edit; Det er et GTX 960 kort du mener? Uansett så har Lightroom og WoT bedre nytte av en god CPU.

Edit; Lightroom har visst støtte for GPU accceleration som er bra, men da trenger du et relativt bra skjermkort for å få stor effekt og det kan hende at resten av systemet ditt er for dårlig til å dra nytte av det uansett.

 

Jeg har ikke brukt Lightroom så jeg kan ikke akkurat gi et "proffsvar" :)

 

Edit; Fant denne; http://www.dpreview.com/forums/thread/3835892

Og denne; https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-for-Adobe-Lightroom-141/Hardware-Recommendations

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...