Gå til innhold

MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB "Twin Frozr V" - er det så stille?


maanemann

Anbefalte innlegg

Det jeg byttet fra CPU vifte. Den er stor ja, men ustødig? Det kjenner meg ikke igjen i. Maskinen har blitt flyttet og det har aldri vært et problem. Altså mer enn bare 5 meter liksom. Den hindrer heller ikke airflow, det er jo det som er poenget! Den lille intel viften derimot gjør nettopp det. Den CPU viften jeg linket er så stor at den stikker opp, altså tar den luft og blåser gjennom, i kabinettets luftretning. Altså den hjelper luftgjennomstrømningnen i kabinettet. Samtidig fungerer kabinettviftene som delvis CPU vifter. Altså du har plutselig 3-4 vifter på CPU og bedre airflow.

 

Men hvis du faktisk vil vite hva som bråker, så må du nesten poste tallene jeg ba deg om fra HWMonitor, ellers så kan jeg ikke hjelpe deg.

 

Det er ikke noe poeng i å returnere GPUen hvertfall. Eneste du kan få bedre er vannkjølt 970, ingen luftkjøler er bedre (mange er like gode) som MSI sin. Det at den kan gå på 0% er et stort pluss. Skal du ha mindre varme må du bytte den i 960. Skal du ha det stillere må du gjøre noe annet i kabinettet ditt, en 970 skal normal ikke være veldig bråkete.

 

Jeg vet ikke hva du har hatt av støydempende kabinett, men Fractal Design R5 demper støyen. Det blir gjerne litt høyere temp og litt høyere vifte, men dempingen gjør mer enn opp for det. Maskiner med dette kabinettet kjører ekstremt stille. Hvis du har aaaaaltfor mye varme inni der så vil det nok ikke være tilfellet, men med det du har? PCen hadde vært langt stillere med et R5. Men så koster det vel og 3 ganger mer enn nåværende kabinett eller noe sånt? Det er bedre, men det koster og mer. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lekte meg litt med instillingene selv i går. Satt opp sånn at vifta ikke slår inn før på 60grader. Da slår den inn på 50%, ved 70grader satt jeg 100% på viftehastigheten.

 

Dette funket veldig bra for min del, ved idle står temperaturen på 40-42grader, og ved gaming og kjøring av 3dmark kommer jeg oppi 62-63grader da går vifta på 50%.

 

Ved 50% er den vifta så å si stille. Så det hjalp å stille den inn. Håper det ordner seg for deg og.

Jeg drev og forsket på resten i kabinettet mitt og det viser seg at PSU viften bråker mest av alle. Så jeg tenker å kjøpe en noctua vifte og modde den inni PSUen.

Lenke til kommentar

Vil anbefale å ikke stole for mye på anmeldelsene du finner på Komplett. Virker som det er en del bootlickers, eller folk som har blitt sponset/fått tilsendt gratisutstyr fra Komplett mot at de skriver positive anmeldelser. Merker det spesielt på anmeldelser av Razer produkter, der alle anmeldelsene som nevner produktfeil/negative ting blir downvoted noe ekstremt.

 

De trenger ikke å si at hele produktet er dritt, de kan for eksempel si at Deathadder er en veldig god mus, men at programvaren av og til henger seg opp, og vips - så har de 1 thumps-up og 20 downvotes.

 

Såg nylig en fyr som sa at GTX 980 Ti reference "lager ikke noe lyd". Har selv akkurat samme kortet, absolutt ikke stillegående. Endte opp med å måtte bore hull i veggen og flytte PC-en til ett annet rom. Ikke overraskende fikk anmeldelsen hans 3 thumps-up og 0 downvotes.

Endret av Sas Kloten
Lenke til kommentar

Det jeg byttet fra CPU vifte. Den er stor ja, men ustødig? Det kjenner meg ikke igjen i. Maskinen har blitt flyttet og det har aldri vært et problem. Altså mer enn bare 5 meter liksom. Den hindrer heller ikke airflow, det er jo det som er poenget! Den lille intel viften derimot gjør nettopp det. Den CPU viften jeg linket er så stor at den stikker opp, altså tar den luft og blåser gjennom, i kabinettets luftretning. Altså den hjelper luftgjennomstrømningnen i kabinettet. Samtidig fungerer kabinettviftene som delvis CPU vifter. Altså du har plutselig 3-4 vifter på CPU og bedre airflow.

 

Men hvis du faktisk vil vite hva som bråker, så må du nesten poste tallene jeg ba deg om fra HWMonitor, ellers så kan jeg ikke hjelpe deg.

 

Det er ikke noe poeng i å returnere GPUen hvertfall. Eneste du kan få bedre er vannkjølt 970, ingen luftkjøler er bedre (mange er like gode) som MSI sin. Det at den kan gå på 0% er et stort pluss. Skal du ha mindre varme må du bytte den i 960. Skal du ha det stillere må du gjøre noe annet i kabinettet ditt, en 970 skal normal ikke være veldig bråkete.

 

Jeg vet ikke hva du har hatt av støydempende kabinett, men Fractal Design R5 demper støyen. Det blir gjerne litt høyere temp og litt høyere vifte, men dempingen gjør mer enn opp for det. Maskiner med dette kabinettet kjører ekstremt stille. Hvis du har aaaaaltfor mye varme inni der så vil det nok ikke være tilfellet, men med det du har? PCen hadde vært langt stillere med et R5. Men så koster det vel og 3 ganger mer enn nåværende kabinett eller noe sånt? Det er bedre, men det koster og mer. 

 

OK. Høres bra ut med den vifta. Jeg har ikke erfaring med den så det kan godt hende at den ikke er så tung og har god festemekanisme. Grunnen til at en eller flere av de andre jeg har prøvd er tunge skyldes vel at det er mye kjøleribbe.

 

Ja det blir ikke retur av kortet nå.

 

Tidligere støydempede kabinett har vært et fra InWin, et kjøleskaplignende fra Lian Li og et fabrikkmodifisert Chieftec kabinett kjøpt ifra Microplex. Men den gangen var det nok mer varme i kabinettet enn nå ja. Samt at viftene var dårligere. Når jeg ser på priser på Fractal Design R5 er det ikek 3 ganger så dyr som Corsair Carbide 300r, ikke en gang dobbelt så dyrt. Så hvis det ikke er en helt spesiell utgave av Fractal Design R5 kan jeg ikek se at det skal være så dyrt. Jeg savner dog ikke den frontdøra som både R5 har og LianLi kabinettet hadde.

 

Her er HW monitor tallene. Målt under idle, da det er primært dette jeg ønsker å få ned lyden på. Litt rotete hvordan noe av det blir presentart i export fila (spesielt rundt grafikkortet hvor temp etc. står under API), så jeg har prøvd å bolde/understreke relevant info:

 

HWMonitor version 1.2.8.0

 
Monitoring
-------------------------------------------------------------------------
 
Mainboard Model P8Z77-V PRO 
 
Hardware monitor Nuvoton NCT6779
Voltage 0 0.88 Volts [0x6E] (CPU VCORE)
Voltage 1 12.19 Volts [0x7F] (+12V)
Voltage 2 3.39 Volts [0xD4] (AVCC)
Voltage 3 3.38 Volts [0xD3] (3VCC)
Voltage 4 5.04 Volts [0x7E] (+5V)
Temperature 0 28°C [0x1C] (SYSTIN)
Temperature 1 33°C  [0x41] (CPUTIN)
Temperature 3 32°C  [0x20] (TMPIN3)
Fan 1 1193 RPM [0x4A9] (CPUFANIN)
Fan 2 768 RPM [0x300] (AUXFANIN0)
Fan 3 980 RPM [0x3D4] (AUXFANIN1)
 
 
Hardware monitor ACPI
Temperature 0 28°C  [0xBC2] (TZ00)
Temperature 1 30°C  [0xBD6] (TZ01)
 
Hardware monitor NVIDIA NVAPI
Voltage 0 0.86 Volts [0x35E] (VIN0)
Power 0 8.31 pc (GPU)
Temperature 0 38°C  [0x26] (TMPIN0)
Fan 0 0 RPM (FANIN0)
Fan PWM 0 0 pc [0x0] (FANPWMIN0)
 
 
 
Processors Information
-------------------------------------------------------------------------
 
Processor 1 ID = 0
Name Intel Core i5 3570K
TDP Limit 77.0 Watts
Tjmax 105.0 °C
Core Speed 1604.2 MHz
Min Power 60 Watts
Temperature 0 34°C (93°F) [0x47] (Core #0)
Temperature 1 37°C (98°F) [0x44] (Package)
Voltage 0 0.88 Volts (VID)
 
 
Display Adapters
-------------------------------------------------------------------------
 
Display adapter 0
Name NVIDIA GeForce GTX 970
 
Core clock 1253.0 MHz
Memory clock 3505.0 MHz
Endret av maanemann
Lenke til kommentar

[klipp]

De trenger ikke å si at hele produktet er dritt, de kan for eksempel si at Deathadder er en veldig god mus, men at programvaren av og til henger seg opp, og vips - så har de 1 thumps-up og 20 downvotes.

 

Såg nylig en fyr som sa at GTX 980 Ti reference "lager ikke noe lyd". Har selv akkurat samme kortet, absolutt ikke stillegående. Endte opp med å måtte bore hull i veggen og flytte PC-en til ett annet rom. Ikke overraskende fikk anmeldelsen hans 3 thumps-up og 0 downvotes.

Ja, og at spesielt end score reflekterer dette.

Lenke til kommentar

 

OK. Høres bra ut med den vifta. Jeg har ikke erfaring med den så det kan godt hende at den ikke er så tung og har god festemekanisme. Grunnen til at en eller flere av de andre jeg har prøvd er tunge skyldes vel at det er mye kjøleribbe.

 

Jeg har samme CPU som du har på stock frekvens, altså ikke overklokket. Min 212 EVO har idle CPU RPM på 660. Jeg tok en stresstest med CPUburner som brukes for å sjekke om CPU overklokk er stabil. Altså en ekstrem test av CPU. Jeg endte opp på ca 1500 RPM og 50C. Så jeg har for aggressiv viftestyring helt klart. Jeg kunne fint latt den gå høyere enn 50 grader. Jeg har og montert CPU vifta feil vei :p Men jeg bryr meg ikke. Du kan nok la CPU vifte gå opp til 50C på laveste den lar deg sette den til. Så jeg ville gått inn i UEFI/BIOS og endret  CPU vifte-profilen om det er idle du vil ha senket. Har ingen stock Intel kjøler for øyeblikket, men jeg har fått vanlige Intel kjølere ganske stille ved idle i selv ganske dårlige kabinett med lite luftgjennomstrømning.

 

Og hvis du har satt GPU til 0% opptil 50C så er det garantert CPU som lager støy. Du kan jo alltids se på RPM for både GPU og CPU samtidig. Vanligvis er det den med høyest RPM som bråker mest.

 

Jeg selv har 2x980. De støyer, for skal jeg holde kort 1 på 83c må jeg kjøre dem på 100% på begge.

Temp på kort 1 81c 100% vifte, kort 2 70c 100% vifte. Blir ikke mer msi på meg før de fikser dette.

Det er ikke MSI sin feil. Du burde sannsynligvis brukt et slik:

http://images.bit-tech.net/content_images/2014/09/nvidia-geforce-gtx-980-review/gtx980-3b.jpg

Kort som MSI TwinFrozer blåser lufta gjennom kortene og bare rett ut i kabinettet. Krever at du har bra airflow som tar vekk den varme luften og tilfører ny kald luft. Den vil og blåse fra det ene kortet over  på det andre, som gir varmeforskjellen på de to kortene. En slik kjøler som avbildet trekker inn luft, blåser over kortet og rett ut. Dårligere for single slot i et vanlig kabinett, men ofte bedre i SLI. De blåser ikke luft på hverandre!

 

Jeg ville anbefalt deg å sett på airflow i PCen din før du klager til MSI. Hadde du hatt ASUS, Gigabyte osv hadde det samme skjedd. Du kan sannsynligvis og slå av GPU boost og kjøre dem på stock frekvens for lavere temperaturer og lavere ytelse. Jeg har og to kort i SLI der den ene blåser på det andre. Et ASUS og et MSI. Det varmeste når 65 grader med 30% vifte. Problemet ditt er to GTX 980. De produserer MYE varme, og du klarer ikke å bli kvitt det skikkelig. Prøv heller å se etter måter å bli kvitt varmen på. Finn ut hvilken vei vifter går, gå i paint og tegn PCen din. Tegn blå og røde piler og finn ut hvor luften går. Møtes f.eks to piler rett mot hverandre kan du sikkert få 10 grader bedre bare med å fikse noe slikt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har samme CPU som du har på stock frekvens, altså ikke overklokket. Min 212 EVO har idle CPU RPM på 660. Jeg tok en stresstest med CPUburner som brukes for å sjekke om CPU overklokk er stabil. Altså en ekstrem test av CPU. Jeg endte opp på ca 1500 RPM og 50C. Så jeg har for aggressiv viftestyring helt klart. Jeg kunne fint latt den gå høyere enn 50 grader. Jeg har og montert CPU vifta feil vei :p Men jeg bryr meg ikke. Du kan nok la CPU vifte gå opp til 50C på laveste den lar deg sette den til. Så jeg ville gått inn i UEFI/BIOS og endret  CPU vifte-profilen om det er idle du vil ha senket. Har ingen stock Intel kjøler for øyeblikket, men jeg har fått vanlige Intel kjølere ganske stille ved idle i selv ganske dårlige kabinett med lite luftgjennomstrømning.

 

 

Og hvis du har satt GPU til 0% opptil 50C så er det garantert CPU som lager støy. Du kan jo alltids se på RPM for både GPU og CPU samtidig. Vanligvis er det den med høyest RPM som bråker mest.

 

 

Beklager at jeg ikke har sett denne, eller lest den grundig nok før nå. For dette var nok et glimrende svar.

 

Jeg har nå bestilt og montert 212 EVO. Støyet ble omtrent som før kanskje litt høyere. EVO har en dypere sound som skiller seg ut fra resten av viftestøyen. Men i prisnippet burde dette vært en bra kjøler og jeg er taknnemlig for tipset ditt.

 

Som du sier har du montert vifta feil vei (er det ikke for gjort å endre det da?). Jeg så noen monteringsvideoer og det virker som de lærde strides om hva som er riktig vei (noen monterer nærmest kabinett-vegg, mens andre mot midt i kabinett). Jeg har montert min vifte nærmest den nærmeste veggen som har kabinettvifte (samme vegg som pci-kortene er festet i (bakveggen)). Dermed er både kabinettvifte og CPU vifte omtrent i water med kortavstand, slik at mulighetene for god luftstrøm burde være tilstede. Men det forutsetter selvsagt at cpuvifta blåser ut og ikke trekker inn. Jeg ser at noen plasserer vifte på begge sider av kjøleribben slik at en den ene skal blåse og den andre trekke inn. Hvordan man får viftene til å smarbeide slik (ikke bare begge blåse) ser jeg ikke hvordan man skal få til.

 

Jeg ser også at noen bytter ut cooler master vifta på EVO til en bedre.

 

Jeg skal ta en tit ti bios og se hvilke muligheter for profil som finnes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...