Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Skade på skulderen etter løft?


Anbefalte innlegg

Jeg er en 34 år gammel mann som gjorde et tungt løft på jobb for to uker siden. Jeg skulle løfte en tettpakket søppeldunk opp i en container. Det er vanskelig å si hvor tung søppeldunken var, men antakelig et sted mellom 50 og 75 kg. Ved første løft greide jeg det ikke, men ved andre løft greide jeg å få dunken høyt nok opp til at jeg kunne skyve den over kanten. Jeg passet på å løfte riktig, dvs ikke ha bøyd rygg eller med strake armer.

 

Etterpå fikk jeg dessverre vondt i skulderen. Jeg er generelt svært varsom på disse tingene, så jeg gjorde en vurdering samme dag. Jeg hadde full mobilitet i skulderen, og ingen spesiell svakhet såvidt jeg kan skjønne. Likevel gjør det vondt i bakre del av skulderen, mest ved skulderbladet. Det har tidvis vært numment, men ingen sterke eller strålende smerter. Når jeg puster dypt eller hoster, kjenner jeg smerte, og jeg kan også kjenne litt smerte når jeg løfter armen strakt opp foran meg eller kaster noe over hodet. Ellers kan jeg rulle skulderen på en hvilken som helst måte jeg vil, uten å kjenne noe, men dersom jeg bøyer meg frem, kjenner jeg at det blir vondt ved skulderbladet. Skulderen har gradvis blitt bedre nå etter tre uker, men fortsatt er det smerte og denne tidvise nummenheten.

 

Jeg er ikke spesielt veltrent, men er opptatt av å holde meg vedlike, og derfor bekymrer dette meg. Er det virkelig mulig at jeg kan ha skadet skulderen på permanent basis bare pågrunn av et eneste løft? Eller er dette noe som vil bedre seg, til det gradvis blir borte?  Er det sannsynlig at jeg har fått en ledd eller seneskade som ikke vil bedre seg, eller er dette sannsynligvis en strekk i musklene som ikke er så farlig? Nummenheten får meg jo til å tenke på inflammasjon eller nerveskade.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå til ortoped! ikke almenpraktiserende.

 Jeg var litt mer uheldig enn deg og fik en hest over meg. Legevakta tok røntgen, satte skulder på plass igjen og sendte meg til fysioterapeut. Etter tre måneder begynte terapeut å lure og anbefalte en skulder spesialist. "Du er jo lam, mann" sa han og sendte meg til Ullevål, som la meg inn på øyeblikkelig hjelp (3 mnd etter skade) . Dessverre var det for sent. Kan ikke løfte høyre hånd høyere enn øret. TA SKULDEREN PÅ ALVOR! Gå til ortoped.

 

Klart, jeg hadde store avrivninger i skulderen, men jeg vet at jeg hadde vært mye bedre i dag om jeg hadde kommet rett på operasjonsbordet. En ortoped hadde sett det!

Endret av Thonord
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...