Gå til innhold

Pushe ut en .exe file via Group Policy Management


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et lite problem, jeg skal rulle ut en ny programvare løsning til et par hundre PC-er, filen som skal pushes ut er en .exe fil.

 

Å få den pushet ut er ikke så vanskelig, men når brukerene som eventuelt får denne GPO policyen ikke har rettigheter til å kjøre denne filen blir det gjerne litt vanskeligere å finne en løsning.

 

Noen som har erfaring med dette? :) Det ligger en lokal administrator bruker på hver PC.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere har et par hundre maskiner men ikke en sentral løsning for deployment av programvare?

 

Det løser ikke problemet nå, men her bør dere virkelig se på muligheten for å etablere en slik løsning på sikt.

 

Jeg har ikke sjekket, men kan man ikke kjøre denne saken for computer i stedet for user?

Da vil den jo gå med system sine rettigheter..

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Dere har et par hundre maskiner men ikke en sentral løsning for deployment av programvare?

 

Det løser ikke problemet nå, men her bør dere virkelig se på muligheten for å etablere en slik løsning på sikt.

 

Jeg har ikke sjekket, men kan man ikke kjøre denne saken for computer i stedet for user?

Da vil den jo gå med system sine rettigheter..

 

Det går dessverre ikke, litt usikker på hva det kan være som hindrer det.

Lenke til kommentar

GPO er litt begrenset med tanke på distribusjon av software (det er derfor vi har systemer som SCCM og liknende). Det pleier å gå fint hvis du har en .msi fil å få denne installert på klient maskiner (Computer Configuration -> Policies -> Software Settings -> Software Installation), men en .exe fil er verre. Du kan eventuelt bruke GPO til å kalle på et script som tar seg av det. Hvis du bare skal kopiere selve filen til et sted på harddisken til klienten kan du bruke "Files policy" (Computer Configuration -> Preferences -> Files). Dette bør uansett kjøres som en computer policy, ikke user policy. Det fungerer hvis det settes opp riktig.

Lenke til kommentar

Hei, jeg ville ha brukt logonscript i ditt tilfelle, men en par tips.

 

Ha med en detection method i logonscriptet ditt, slik at installasjonen ikke blir kjørt hver gang en bruker logger inn.

Det kan være enkelt som:

IF NOT EXIST "C:\File\On\Harddrive.exe" (
ECHO Installing Software
SETUP.EXE /S /L "\\Server\installasjon\%hostname%.log"
)

Sett opp ett networkshare og logg installasjonen dit. Så kan du få en oversikt over status. 

Lenke til kommentar

Detection er viktig her ja, logonscript er en mulig løsning selv om jeg personlig mener man helst bør unngå det om man kan.

 

En exe-basert installasjon kan også pakkes om til en msi-fil, i de fleste tilfeller er dette ganske kurant (men forutsetter at man har dertil egnede verktøy)

 

Uansett, har man flere hundre klienter vil jeg anbefale at man får seg en management-løsning som eksempelvis Microsoft System Center Configuration Manager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...