Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] "Typisk norsk å være god"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

«Det er typisk norsk å være god» er et kjent sitat fra daværende statsminister Gro Harlem Brundtlands nyttårstale 1. januar 1992.

I talen viste hun til hva nordmenn har fått til internasjonalt, og understreket at norsk næringsliv på samme måte skulle klare seg gjennom de da vanskelige økonomiske tidene.

20px-Sitat1m-no.png Fotballjentene, håndballjentene, skigutta og Oslofilharmonikerne. De hevder seg i verdenstoppen. På samme måte skal vi vise at norsk næringsliv klarer seg internasjonalt. Trenger vi kanskje et nytt slagord? Det er typisk norsk å være god. 20px-Sitat2m-no.png  

Jeg tolker det dithen at hun mente at nordmenn var flinke.

Lenke til kommentar

Hun sa det vel etter noen gode norske idrettsprestasjoner. 

Ellers tror jeg det stemte til en viss grad på 90'tallet. Norge gjorde det bra i mange retninger, økonomisk, bra sysselsetting osv. 

 

Men sosialister liker jo best det middelmådige så Gro ble nok satt på plass av sine egne.

Lenke til kommentar

Mange trur, av ein eller annan grunn, at ved å skryte av noko blir det ein skryter av betre. Jfr. foreldre som skryter av borna sine uopphørleg - utan grunn.
Fru Brundtland hadde nok eit håp om at nordmennene, og då spesielt norsk næringsliv, etter litt ros som ved trolldom skulle lyfte seg sjølve i håret og bli betre. 

Lenke til kommentar

Hun sa det vel etter noen gode norske idrettsprestasjoner. 

Ellers tror jeg det stemte til en viss grad på 90'tallet. Norge gjorde det bra i mange retninger, økonomisk, bra sysselsetting osv. 

 

Men sosialister liker jo best det middelmådige så Gro ble nok satt på plass av sine egne.

Ja, men på grunn av en geo- biologisk tilfeldighet for mange mange år siden. Ikke fordi vi var best i noe annet enn bruk av penger,  idrett og uhjelp.

Lenke til kommentar

Hei, hva tror du Gro Harlem Brundtland mente med at "det er typisk norsk å være god"?

"God" er ett typisk positivt speilord, dvs det betyr akkurat hva mottager vil at det skal bety.

 

Det stiller på linje med:

 

Den ene sanne religion (mottager vil da anta at man snakker om den religion han tror på)

 

Nasjonal interesse (mottager vil anta at man snakker om hans interesse)

 

Fungerende (det som virker for mottager)

 

 

 

Det er med andre ord, tomme ord som mottager selv må fylle med mening, grunnen til at slike ord ofte blir brukt av politikere er fordi de dermed kan skape ett posistivt inntrykk av seg selv i hodet på alle tilhørere (evt ett negativt inntrykk av sine motstandere med negativt ladede tomme ord) uten faktisk å ta stilling til noe som helst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hei, hva tror du Gro Harlem Brundtland mente med at "det er typisk norsk å være god"?

"God" er ett typisk positivt speilord, dvs det betyr akkurat hva mottager vil at det skal bety.

 

Det stiller på linje med:

 

Den ene sanne religion (mottager vil da anta at man snakker om den religion han tror på)

 

Nasjonal interesse (mottager vil anta at man snakker om hans interesse)

 

Fungerende (det som virker for mottager)

 

 

 

Det er med andre ord, tomme ord som mottager selv må fylle med mening, grunnen til at slike ord ofte blir brukt av politikere er fordi de dermed kan skape ett posistivt inntrykk av seg selv i hodet på alle tilhørere (evt ett negativt inntrykk av sine motstandere med negativt ladede tomme ord) uten faktisk å ta stilling til noe som helst.

 

Den var særdeles presis. Meget bra.

 

Den kopierer jeg og presenterer den, skamløst, som min egen. Stiller noe spørsmål kontrer jeg med: " Vedkommende liker ikke å betale skatt og ønsker derfor å få være i fred".

Lenke til kommentar

 

Den var særdeles presis. Meget bra.

Litt ussikker på om ordet "speilord" eksisterer (eller eksisterte før just nu), men tror meningen kommer frem

 

Den kopierer jeg og presenterer den, skamløst, som min egen.

Bare hyggelig

 

Stiller noe spørsmål kontrer jeg med: " Vedkommende liker ikke å betale skatt og ønsker derfor å få være i fred".

Hakket mer positivt enn fullstendig paranoid i det minste. ;)

 

 

PS Det skal vel bemerkes at det er mulig at Gro faktisk mente noe helt konkret med det hun sa den gang, det er bare umulig å vite noe om det (medmindre man er Gro). Det å spørre henne vil ikke hjelpe stort ettersom politikere har endel vansker med å forholde seg til sannheten.

 

Oppgaven her blir mao en ren utlevering av besvarerens tanker omkring det positive ved det (typisk) norske.

 

Om jeg hadde noen tro på en særdeles kompetent stat, ville man vel kanskje kunne tro at dette var tatt rett ut av Orwells 1984 for å overvåke de unge for noen begynnende indikasjon av "thought crimes" via utdanningssystemet. Få dem til å utlevere sine egne innerste tanker, uten å være klar over hva som skjer, ved at de projekterer dem over på Gro (eller Big Brother).

 

PS2: Tror det er første gang jeg har fått "Beste svar"-premien smileys-party-370729.gif

 

PS3: "Beste svar"-premien holdt ikke lenge :lol:

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...