Gå til innhold

Spørsmål om økonomifag


Gjest bruker-353121

Anbefalte innlegg

Gjest bruker-353121

Hallo folkens!

Så for øyeblikket er jeg svært usikker på hvilken skole jeg skal velge for min videre utdannelse. Målet mitt er å ta en master innenfor økonomi, men jeg regner med at kun ender opp med 43.5 poeng på førstegangsvitnemålet til våren 2016. Dette er bare akkurat nok til å komme inn på en bachelor innenfor samfunnsøkonomi på NTNU/UIB eller bachelor i økonomi og administrasjon på UIA. 

 

Er det noen av disse studiestedene som får mange studenter rekruttert før studiene er ferdige og er å anbefale? Jeg ser på BI sin statistikk at 80-90% får relevant jobb innen 1 år. Det betyr vel at BI er den sikreste løsningen dersom jeg ikke har karakterer nok til å fortsette på master? Hva regner BI som relevant jobb, vil det å sitte i kassa på rema regnes med som relevant jobb for BI?

 

Hører masse blanda meninger om BI. Er det sånn at bacheloren ikke er verdt det, men masteren stilles på lik linje med NHH?

 

Noen erfaringer på om bachelor innenfor Finans på BI er noe bra og kan gi meg greie jobbutsikter videre? Noen tanker rundt samfunnsøkonomi og politisk økonomi på NTNU? Er NTNU et bra sted å studere økonomi, eller er studiestedet mest retta mot ingeniører?

 

Hvordan fungerer det egentlig med skolebytte dersom jeg kommer først inn på BI og ønsker å bytte til NHH?

 

Hva ser arbeidsgiveren etter når de ansetter folk? Jeg vet at personlighet har ekstremt mye å si, men spiller fagene du har hatt en stor rolle også?

 

Setter stor pris på svar! Tusen takk på forhånd!

 

EDIT 1: Hvordan fungerer det med å søke seg inn på 2.år bachelor på en annen skole som f.eks. NHH? Går det på karakterene du hadde på første året?

Endret av bruker-353121
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyere utdannelse er mer krevende enn videregående. Men jeg har likevel sett studenter som har oppnådd bedre resultater på førstnevnte. Det henger gjerne sammen med at interessen og motivasjonen er annerledes.

 

For å komme inn på NHHs bachelor må du søke gjennom Samordna opptak. Det er altså bare karakterpoeng fra videregående og eventuelle tilleggspoeng som kan få deg inn, ingen karakterer fra høyere utdannelse. Hvis du først begynner å studere økonomi på for eksempel BI, er du altså helt avhengig av å forbedre karakterer fra videregående for å komme inn på NHHs bachelor senere. Når du da eventuelt kommer inn på NHH, er det ikke slik at du kan begynne på 2. året, men du kan bli fritatt for emner som likner på de emnene du allerede har tatt eller kanskje få dem godkjent som frie emner, slik at du kan bli ferdig med bacheloren til NHH på 2 eller 2,5 år.

 

Søker du derimot på masteren til NHH etter fullført bachelor, er det karaktersnittet fra bachelor som avgjør om du kommer inn.

 

Hvor verdifull BIs master er sammenliknet med andre mastere er vanskelig å si hvis vi ser bort fra skolepengene. Antakelig er det mindre viktig hvor du tar master så lenge du jobber hardt og presterer godt uansett.

 

Hva arbeidsgivere ser etter, finnes det ikke ett enkelt svar på. Økonomer vil ofte konkurrere om de samme jobbene som andre samfunnsvitere. Det er opp til deg å overbevise en arbeidsgiver om at du er riktig person å ansette, så da vil du kanskje spille på de fagene du har hatt som du mener er spesielt relevante for stillingen. Men generelle ferdigheter du har opparbeidet deg som er mindre knyttet til bestemte fag, vil ofte være like viktige.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-353121

Høyere utdannelse er mer krevende enn videregående. Men jeg har likevel sett studenter som har oppnådd bedre resultater på førstnevnte. Det henger gjerne sammen med at interessen og motivasjonen er annerledes.

 

For å komme inn på NHHs bachelor må du søke gjennom Samordna opptak. Det er altså bare karakterpoeng fra videregående og eventuelle tilleggspoeng som kan få deg inn, ingen karakterer fra høyere utdannelse. Hvis du først begynner å studere økonomi på for eksempel BI, er du altså helt avhengig av å forbedre karakterer fra videregående for å komme inn på NHHs bachelor senere. Når du da eventuelt kommer inn på NHH, er det ikke slik at du kan begynne på 2. året, men du kan bli fritatt for emner som likner på de emnene du allerede har tatt eller kanskje få dem godkjent som frie emner, slik at du kan bli ferdig med bacheloren til NHH på 2 eller 2,5 år.

 

Søker du derimot på masteren til NHH etter fullført bachelor, er det karaktersnittet fra bachelor som avgjør om du kommer inn.

 

Hvor verdifull BIs master er sammenliknet med andre mastere er vanskelig å si hvis vi ser bort fra skolepengene. Antakelig er det mindre viktig hvor du tar master så lenge du jobber hardt og presterer godt uansett.

 

Hva arbeidsgivere ser etter, finnes det ikke ett enkelt svar på. Økonomer vil ofte konkurrere om de samme jobbene som andre samfunnsvitere. Det er opp til deg å overbevise en arbeidsgiver om at du er riktig person å ansette, så da vil du kanskje spille på de fagene du har hatt som du mener er spesielt relevante for stillingen. Men generelle ferdigheter du har opparbeidet deg som er mindre knyttet til bestemte fag, vil ofte være like viktige.

 

Har hørt og lest en del at de som rekrutterer foretrekker helst studenter fra NHH eller BI. Det finnes jo utallige mange studiesteder i Norge som tilbyr økonomi og administrasjon, så det er vel logisk at arbeidsgiveren har noen "favoritt" skoler de foretrekker og som er mer anerkjente? Eller tar jeg helt feil? Har du noe peiling på hvor mye verdt en bachelor innenfor finans/økad/samfunnsøkonomi er med tanke på jobbmuligheter? Tror du at BI er verdt pengene på en bachelor bare dersom jeg ikke har gode nok karakterer til å gå videre på master?

Lenke til kommentar

Ja, en del arbeidsgivere rekrutterer fra enkelte skoler, men det er ikke fordi skolene i seg selv nødvendigvis skaper gode kandidater til jobbene. De studentene som er gode, får gjerne en god jobb uansett hvor de velger å studere på grunn av de egenskapene de tar med seg inn i studiene.

 

Jeg vet ikke hvor mye en bachelor fra BI er verd. Selv tok jeg bachelor i økonomi og administrasjon på NHH og fikk et internship der jeg jobbet med markedsrådgivning. Men jeg tror ikke forskjellen på BI og for eksempel HiOA er så stor at det er verd studieavgiften.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

 

For å være helt ærlig er jeg redd en bachelor i økonomi og administrasjon er i tynneste laget om du ønsker deg en grei "førstejobb". Om denne bacheloren i tillegg ikke er fra en skole med høy signalverdi, slik som f.eks. NHH, er det ikke så altfor lett der ute i arbeidsmarkedet. Du begynner bare mange trinn lenger ned på "arbeidsstigen" enn man potensielt kunne gjort, men en rå arbeidsinnsats kan så klart få deg til å klatre bra. Du kan imidlertid søke deg inn på masterprogram i Norge der du har rettigheter til en overgang bachelor-master uavhengig om du har D- eller B-snitt. Dette får du på bl.a. BI og NHH. 

 

Jeg hadde kanskje vurdert ett år eller to med sanking av alders- og tilleggspoeng kombinert med noen privatisteksamener. Det er ingen grunn til å stresse ut på noe som i utgangspunktet ikke ser veldig lovende ut pr nå. Her vet selvsagt du bedre enn meg hva slags ambisjoner du har, men jeg synes ett eller to år med litt finpussing gir god tilbakebetaling når du skal inn i din første jobb etter endte studier. Ikke stress med å starte studiene på noe halvdøvt opplegg som gir en lite givende jobb og en relativt lavere lønn. Det norske utdanningssystemet "kaster" tilleggspoeng etter deg når du er ferdig på VGS så her handler det bare om å finne smutthull til poeng så fort du er ferdig i tredje. 

 

Jeg brukte ett år etter VGS der jeg lurte til meg alle verdens ekstrapoeng og kom inn på det jeg aller helst ville. Sikt høyt og bruk din tid på å komme inn der du aller helst vil uavhengig om det er oppnåelig pr nå.

 

Lykke til! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...