Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp til ny PC. Vil ikke starte med skjermkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

PC'n ville ikke starte med vga kablene fra psu koblet til.

:hmm: Heter pcie faktisk vga kabler på noen enheter?

 

Fint hvis du poster litt mer info om maskinvare og hva du har gjort TS.

Lukter feilmontering lang vei her.

 

 

Hovedkort og CPU: MSI x99a mpower og Intel i7 5820

 

PSU: EVGA G2 850W. Ja PCIe kablene til skjermkort, er merket vga på disse kablene. Har et av dem koblet til vga 1 inngang på psu, som har 2x 6-8 pins i enden som er koblet til skjrmkortet. 

 

DDR 4 4x4 corsair 2666 mhz

 

Skjermkort: MSI gtx970 fra min gamle pc.

 

 

 

Gamle pc'n slo seg plutselig av under spill i helgen og ville ikke starte. Hadde tenkt å bytte over til 2011-v3 i disse dager så det ble bestilt ny pc. CPU, PSU, Hovedkort, DDR 4 ram og Kabinett. 

 

Jeg bruker den gamle ssd/hd og skjermkort.

 

Jeg startet den gamle uten skjermkort og den startet igjen. Det er tydeligvis skjedd noe med skjermkortet så det ble nettopp bestilt ny. 

 

Har bygget en del pc'er før men det har aldri vært problemfritt kan jeg huske.

 

Men jeg vil fortsatt få pc'n igang før skjermkortet kommer. 

 

Nå får jeg koden D0 eller 00 som er cpu initialization error og ingen boot.

 

Har fjernet kjølern og cpu og sett etter bøyde cpu pins. Men det er strøkent. Kan ikke se en eneste en som skiller seg ut. Husker jeg hadde boot problem pga bøyde cpu pins med den siste jeg bygde. Klarte da og rette opp de to som var bøyd og fikk boot. 

 

Har fjernet alle rambrikker og bruker kun en i dimm slot 1. Har brukte forskjellige rambrikker fra brikke kittet. 

 

Har hørt litt rundt andre steder og noen sier det er normal error code og andre sier det er hovedkortet som er defekt. 

 

Har trykket på reset cmos knappen også.

 

Hva annet kan det være? Noe jeg har oversett?

Lenke til kommentar

Akkurat, det var ikke så godt å skjønne at du kunne dette siden førsteposten var litt tynn.

 

EVGA G2 850 har også separate kabler for PCIE, kan du forsøke å kjøre f.eks VGA1 og VGA2 til hver sin kanal på 970'n (8+6 du har der eller?). Har du forsøkt andre pcie spor? Oppdatert BIOS?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Akkurat, det var ikke så godt å skjønne at du kunne dette siden førsteposten var litt tynn.

 

EVGA G2 850 har også separate kabler for PCIE, kan du forsøke å kjøre f.eks VGA1 og VGA2 til hver sin kanal på 970'n (8+6 du har der eller?). Har du forsøkt andre pcie spor? Oppdatert BIOS?

 

Ja jeg beklager litt tynn førstepost da jeg trodde det var noe jeg hadde gjort som gjorde at det ikke ville starte med tilkoblet skjermkort. Jeg prøvde også et annet PCIe spor. Det var før jeg koblet skjermkortet til den gamle igjen og så at det var skjermkortet som var problemet for at den gamle ikke startet heller. Den gamle starter også uten skjermkortet. Dette problemet skjedde plustselig under krevende spill i helgen. 

 

Prøvde ikke 2 forskjellige vga kabler koblet til hver sin inngang i den nye. Den gamle var satt opp sånn. Og som sagt så vil ikke den gamle starte med skjermkortet koblet til. 

 

Jeg mistenkte  det var psu som hadde tatt kvelden på den gamle. Var ikke så intrs. å beholde den gamle så det ble besilt ny pc uten å feilsøke. Da hadde jeg sett at det var skjermkortet som var problemet. Gamle pc'n har gått problemfritt i 4 år og er problemfri enda, det var skjermkortet som var feilen.

 

Men nå vil jeg ha boot og vite at alt er i orden på den nye så jeg trenger hjelp med debug error D0/00. 

Endret av Bansh
Lenke til kommentar

Reconnect og dobbelsjekk cpu1/cpu2 power kablene (EPS12V) fra psu til hovedkortet til 8pin JPWR2 og den andre til 4pin JPWR3

Du får denne koden om du har "glemt" eller de er dårlig/feil seated.

 

Ja cpu 1 og 2 psu kabler koblet riktig i psu spor og rikitg i jpwr 2 og 3.

Lenke til kommentar

Teori

PciEx lanes fra 3.0 slot du har GTX970 kortet satt i er direkte koplet til intel cpuen.

Ble det en feil i kortet kanskje det kortslutter pciexpress bussen og bus power.

Får håpe at eventuelt cpu ikke har tatt skade. :(

Hvis 970 kortet daua er det ikke usannsynlig av power regulatorer har gått og at kortet dermed kan kortslutte både buspower og andre pins i peg slotten.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Teori

PciEx lanes fra 3.0 slot du har GTX970 kortet satt i er direkte koplet til intel cpuen.

Ble det en feil i kortet kanskje det kortslutter pciexpress bussen og bus power.

Får håpe at eventuelt cpu ikke har tatt skade. :(

Hvis 970 kortet daua er det ikke usannsynlig av power regulatorer har gått og at kortet dermed kan kortslutte både buspower og andre pins i peg slotten.

 

Jeg tviler på det da den gamle PC'n der skjermkortet døde fungerer fint. Både psu, hovedkort og cpu.

Lenke til kommentar

Da fikk jeg boot etter å ha prøvd forskjellige rambrikker i forskjellige slots. Satt en på dimm slot 5 og fikk boot. Men jeg har ikke noe skjermkort enda så venter spent på nytt skjermkort. Synd det ikke er en onboard. 

 
Tråden kan ses på som løst. Får jeg andre problemmer skal jeg gå grundigere gjennom og feilsøke før jeg poster igjen.

 

Takk til dere som var intrs. i å hjelpe meg  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...