Gå til innhold

Ren installasjon av Windows 10 - trenger jeg produktnøkkelen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Windows 10 benytter seg ikke lenger av produkt nøkler. Når du har kjøper eller oppgraderer til W10, så skal informasjonen ligge i Microsoft kontoen din. - Du kan altså skippe nøkkel biten og aktivere ved å logge inn med din MS konto.

Du vil bare ved fysisk kjøp få en produkt nøkkel for å koble lisensen til MS-kontoen.


.... i hvert fall i følge denne siden her: http://www.pcworld.com/article/2970075/windows/why-you-cant-find-your-product-key-after-upgrading-to-windows-10.html

 

Har du kjøpt ny hardware kan det være greit å ta en titt her:
http://answers.microsoft.com/en-us/insider/forum/insider_wintp-insider_install/moving-windows-10-to-a-new-computer/70aeae9a-0a7c-4e8a-adf6-35b6ec178f46?auth=1

Endret av seppo-
Lenke til kommentar

Windows 10 benytter seg ikke lenger av produkt nøkler. Når du har kjøper eller oppgraderer til W10, så skal informasjonen ligge i Microsoft kontoen din. - Du kan altså skippe nøkkel biten og aktivere ved å logge inn med din MS konto.

 

Du vil bare ved fysisk kjøp få en produkt nøkkel for å koble lisensen til MS-kontoen.

 

 

.... i hvert fall i følge denne siden her: http://www.pcworld.com/article/2970075/windows/why-you-cant-find-your-product-key-after-upgrading-to-windows-10.html

 

Har du kjøpt ny hardware kan det være greit å ta en titt her:

http://answers.microsoft.com/en-us/insider/forum/insider_wintp-insider_install/moving-windows-10-to-a-new-computer/70aeae9a-0a7c-4e8a-adf6-35b6ec178f46?auth=1

 

Min utheving. For dette stemmer ikke. Windows 10 aktivering er ikke knyttet til noen Microsoft-konto, men kobles til maskinens unike "hardware ID". Ingen vet nøyaktig hvordan denne beregnes, men hovedkortet er iaf. en viktig komponent.

 

What gets sent to Windows Store is interesting: it’s a hardware ID, unique to your PC, which is comprised of information about its CPU, motherboard and, if available, TPM. What’s not send to Windows Store is your Microsoft account information.

 

 

Kilde - Paul Thurrott, respektert Microsoft-journalist med lang fartstid og kilder i Microsoft.

 

Anbefaler at du leser Windows 10 tråden, det står mye nyttig i første post ;)

Lenke til kommentar

Og Windows 10 bruker produktnøkler som alle andre Windows versjoner om du kjøper OEM/Retail eller har MSDN konto.

Ellers er det riktig at INGEN ting lagres på Microsoft kontoen din, siden du kan bruke samme triks om du bare bruker lokal konto.

Har du oppgradert en gang, så skal du kunne gjøre en clean install og fortsatt være aktivert så lenge du ikke bytter noe hardware.

 

Tips til andre som oppgraderer, velg "behold ingenting" og så slett windows.old mappen etter oppgraderingen så har du en clean install, uten å måtte gjøre det to ganger.

Har du en Windows 7/8.x nøkkel, kan du bruke denne under installasjonen av 1511 .iso filen (den du får når du laster ned fra Microsoft nå) og så er du aktivert. Den nøkkelen trenger ikke å ha vært brukt til å oppgradere til Win10 først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og Windows 10 bruker produktnøkler som alle andre Windows versjoner om du kjøper OEM/Retail eller har MSDN konto.

Ellers er det riktig at INGEN ting lagres på Microsoft kontoen din, siden du kan bruke samme triks om du bare bruker lokal konto.

Har du oppgradert en gang, så skal du kunne gjøre en clean install og fortsatt være aktivert så lenge du ikke bytter noe hardware.

 

Tips til andre som oppgraderer, velg "behold ingenting" og så slett windows.old mappen etter oppgraderingen så har du en clean install, uten å måtte gjøre det to ganger.

Har du en Windows 7/8.x nøkkel, kan du bruke denne under installasjonen av 1511 .iso filen (den du får når du laster ned fra Microsoft nå) og så er du aktivert. Den nøkkelen trenger ikke å ha vært brukt til å oppgradere til Win10 først.

 

Flott :-)

 

For godt og vel et år siden kjøpte jeg win 8.1 når jeg byttet harddisk (til SSD). Jeg kan da altså formatere denne disken og kjøre ny installasjon. Bruker da nøkkelen for win 8.1 (OEM) som er låst fast til denne HD-en? Men hvor finner jeg 1511.iso filen hos Microsoft? 

 

Her? =Download tool now. Og skal da ikke trenge nøkkel... Velg skip, PC-en blir automatisk aktivert senere?

 

:-) Hater å bruke mye tid på slike ting og må få en bekreftelse på at dette blir riktig :-)

Endret av fjelljegeren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...