Gå til innhold

Hva skal det inneholde i et Styringssystem?


Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Min far har drevet med tømrer arbeid i mange år og stiftet sitt første firma i 2008 også på nytt under AS i 2012. For å kunne få sentral godkjenning så må mye være på plass, en av de er da Styringssystem. På grunn av at han sliter med det norske språket så får han ikke gjort mye, han har ansatte fra utlandet hvor de kun kommuniserer på russisk, selv snakker han bra norsk men skriftlig og lese sliter han med. Han ønsker da at jeg skal hjelpe til slik at han endelig får seg sentral godkjenning slik at det blir mye enklere for han. 

Så da lurer jeg på hva skal det inneholde i et Styringssystem? Jeg skjønner selvfølgelig at det skal være et informasjon på hvordan systemet i bedriften blir styrt. Men altså hva slags dokumenter, hva burde han/jeg skrive, hva burde vi få med slik at det her blir godkjent. 

 

Takker alle som svarer 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva meiner du med styringssystem?

Er det internkontroll du meiner?

 

Ein fornuftig plass å starte er på http://regelhjelp.no , der kan du søke på firmanavnet eller organsiasjonsnummeret for å få opp ei oversikt over kva regelverk som er aktuelt for dette firmaet.

Så start der og sjå kva som er på plass og kva som mangler.

 

Dersom det berre er internkontrollsystemet som mangler så finner du eksempler på skjema som kan brukast til å dokumentere internkontrollen dersom du søker på det. Det er også mulig å kjøpe ferdige interkontrollsystem som er klare for å fylle ut.

Kravet til internkontroll vil også variere etter størrelsen og kompleksiteten på firmaet, så det er ikkje like mykje som må dokumenterast dersom firmaet er lite.

 

For ein tømrer er det nok å ha eit internkontrollsystem som er godt nok til å bevise at firmaet er seriøst.

Lenke til kommentar

Blir litt som å spørre om hvor langt et tau er og The Avatar her kommer med den viktigste linken du kan starte med.

 

En gang i tiden lagde jeg et styringssystem for ISO-9001/14001 i Powerpoint. Fullt av linker til forskjellige sider i dokumentet, linker til nettverksmapper med de aktuelle dokumentene som jeg hele tiden ble oppdatert for å se til at vi nådde målene våre.

 

Et annet sted hadde de et dedikert system kjøpt av tredjeparts utvikler med masse stilige knapper og visuelt vakkert. Et tredje sted, som var minst av de stedene jeg har jobbet med dette, brukte vi et Excelark med en rekke tabs og linker til eksterne dokumenter som ble løpende oppdatert.

 

Alle systemene var innenfor lovverket, så hele poenget med et styringssystem er nettopp å ha kontroll på pålagte dokumenter og de rutinene du har et krav på å følge.

 

Start med regelhjelp så er du godt på vei.

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...