Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Oppsett av Altibox hjemmesentral, splitte signal og koble til ekstra router


Anbefalte innlegg

Vi har en hjemmesentral fra Altibox hjemme i huset. På den sentralen er det 4 porter som går ut, der en port er for internett, mens 3 porter er for TV. Jeg trenger 2 porter for internett da jeg skal koble til 2 enheter til hjemmesentralen (en Apple TV, og en trådløs router). Kan ikke trekke en kabel fra den trådløse routeren til Apple TVen da disse står på 2 forskjellige plasser i huset.

 

Det jeg lurer på er om det finnes noe slags switch løsning jeg kan koble til hjemmesentralen? Helst bør det være i form av en kabel og en liten boks. Hjemmesentralen står i et skap på vaskerommet med svært liten plass, og ingen ekstra strømtilførsel, så en vanlig switch er ikke veldig aktuelt.

 

Videre lurer jeg på hva som er best mulig oppsett for den ekstra trådløse routeren. Hjemmesentralen sender ut trådløse signaler, men den når ikke ut til hele huset. Jeg har derfor plassert ut en ekstra trådløs router som skal fungere som en forsterker. Jeg har gitt den ekstra routeren samme nettverksnavn og passord som hjemmesentralen. Føler likevel at det ikke er helt optimalt, og at enhetene som kobler seg på routerne gjerne velger feil punkt slik at signalet ikke blir optimalt. Noen som kan komme med tips til hvordan sette opp dette best mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alternativt sette hjemmesentralen i bridgemodus sånn at den ikke er i bruk. 

Den ene porten du har til data bruker du til å sette opp en ny router kablet. 

 

Da gjerne en Asus rt-ac68u, asus rt-ac87u eller asus rt88u. 

Fra dårligst til best, i den rekkefølgen, og fra billigst til dyrest.

Ikke spar penger på å kjøpe billigst mulig her. 

Du får det du betaler for. 

AC87U er i ferd med å bli erstattet med AC88U, men de er DYRE! (4000.-). 

 

Appletv'en støtter trådløst og har du et bra nettverk så vil du ikke ha problemer med det.. 

 

Det er ikke ideelt å kalle 2 aksesspunkt for det samme, med mindre du  har eksempelvis ubiquiti som er enterpriseutstyr. 

Du kan trikse med antennesignalene i asusroutere for når de skal "slippe" klienten, men så lenge du har 2 like ssid'er og wifienhetene dine har signal så vil selve enheten tviholde på signalene slik at du kan ha et supert nettverk tilgjengelig, men så lenge den har signal på den og den heter det samme, ja da switcher den ikke. 

 

Enterprise utstyret er motsatt og det gjør at kontrolleren ser at "hei! her vil du få bedre nettverk dersom vi bytter deg over til et annet aksesspunkt, så switcher den. Da vil du kunne ha samme ssid. 

Lenke til kommentar

Du kan vel sette hvilken som helst nettverksswitch i internett-tilgangen på hjemmesentralen...

 

En kompis har samme opplegg med hjemmesentral i sikringsskap.

Han bruker en liten switch til å dele internett-signalet. Mener det er denne:

1745403-a.jpg

 

Den er koblet til USB-porten på hjemmesentralen, så trenger ikke egen strømtilførsel.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...