Gå til innhold

Selger holder tilbake vare


Anbefalte innlegg

Hei. 
 
(Usikker om jeg poster dette på riktig sted)
 
Jeg har en sak pågående med en butikk som jeg bestilte sofa fra. Avtalen både muntlig og skriftlig var at sofaene skulle leveres innen 23.12.2015. 
 
I mellomtiden måtte jeg låne min brors sofa (da han var på ferie) frem til sofaene mine ble levert.
 
Jeg fikk ingen melding og hørte ikke et ord før etter at jeg sendte skriftlig klage. Må også nevnes her at jeg ringte, men de holdt stengt i romjulen og måtte derfor klage skriftlig. 
 
Svaret jeg fikk den 28.12.2015 var følgende:

 

Hei.
Sofaen er kun forskuddsbetalt med kr 5.000,- og kunne vært levert til 23.12, da den er lagervare.
Men du ville ikke ha den levert før spesialbestillte ben kunne bli montert. Disse bena har blitt forsinket og kommer til Norge i kveld.
Det vil ikke bli gitt mer rabatt på sofaen, men hvis ønskelig så send oss ditt kto nr og ditt forskudd vil bli tilbakebetalt og kjøpet hevet.
Avventer ditt svar.

 

De påstår nå at jeg ikke ville få utlevert sofaen før bena ikke kunne monteres. Avtalen var noe annet (se også kvittering) De sa til meg senest i dag at bena har ankommet og alle varer er i butikken. 

 

Jeg har lånt sofa hos min bror da jeg måtte kaste mine pga. de knakk i midten og var ikke mulig å sitte i dem.  Det at de tilbyr refundering på kr 5000 og heving av kjøp fører til at jeg må vente i 3-4 nye uker for utlevering fra f.eks. Skeidar. Dermed forblir jeg uten sofa i en stund fremover dersom jeg godtar dette. 

 

I første omgang krevde på kr 2000. Kreditor svarer ikke. Har sendt 5 henvendelser hittil. Har også ringt, men fått som svar om at de jobber med saken. Den 6 ble sendt forbrukerrådet etter at jeg ikke fikk svar. Nå krever jeg å få reduksjon på kr 5000 da de har brukt så lang tid og nekter å utlevere. 

 

Jeg snakket med selger i dag pr telefon, og de nekter nå å utlevere sofaen. Begrunnelsen for dette er at de ikke vil redusere pris og at saken er sendt forbrukerrådet i tillegg. På en annen side så kommer min bror tilbake til Norge i morgen og sofaene hans må bli tilbakelevert. 

 

Spørsmålet mitt er hvorvidt er det lov at selger holder tilbake produktet/varen (selv om jeg har betalt forskudd på kr 5000) med begrunnelse om at sofa vil falle i verdi dersom den blir utlevert kunde og at klage er sendt forbrukerrådet? 

 

Takk for alle gode svar.

 

Kvittering som viser hva avtalen gikk ut på: 

 

post-390907-0-18519100-1452525937_thumb.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg forstår det riktig så krever du rabatt på avtalt pris fordi sofaen var én virkedag forsinket?

Altså det handler ikke om en dag. Sofaen skulle leveres før 23.12.2015 og i dag er 11.01.2016.

 

De nekter å få utlevert pga. Jeg har sendt klage til forbrukerrådet og at de ser det som et tap som følge av at jeg kan holde tilbake betaling.

Lenke til kommentar

Dersom forsinkelsen er noe selgeren ikke kan holdes direkte ansvarlig for er jeg redd du ikke har så mye å fare med.

 

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34/KAPITTEL_5#KAPITTEL_5

Hmm.. Men selger nekter selv om varene er på lager? Da er det vel selgers ansvar?

 

De nekter som følge av at jeg krever reduksjon og at de ser det som et tap da klage også er sendt forbrukerrådet og at jeg kan holde tilbake betaling frem til saken er avgjort i forbrukerrådet.

 

Har jo betalt kr 5000 på forskudd og ser ikke problemet me å utlevere varer som er på lager. Rest vil bli betalt uansett hva utfallet av forbrukerrådet Blir?

Lenke til kommentar

Så hev kjøpet, problem løst.

 

Eller er du så avhengig av den sofaen fordi det er et yndet tisseobjekt?

Hadde jeg hatt sofa så kunne jeg gjort det uten peoblem, men det er slik at jeg låner sofa til og med i morgen.

 

Har sett andre sofaer hos annen leverandør ista og tok 5 uker før de var på lager. Blir jo 5 uker uten sofa???

Lenke til kommentar

Hvis det haster får du sikkert sofaen om du betaler hele beløpet nå og tar reklamasjonen etterpå. Du kan jo ikke trekke fra et eventuelt erstatningsbeløp før saken er avgjort?

 

Som det står i kvitteringen din er sofaen selgers eiendom inntil "hele" beløpet er betalt.

...Men er det ikke slik at dersom man betaler hele summen så godtar du kravet?

Lenke til kommentar

 

Hvis det haster får du sikkert sofaen om du betaler hele beløpet nå og tar reklamasjonen etterpå. Du kan jo ikke trekke fra et eventuelt erstatningsbeløp før saken er avgjort?

 

Som det står i kvitteringen din er sofaen selgers eiendom inntil "hele" beløpet er betalt.

...Men er det ikke slik at dersom man betaler hele summen så godtar du kravet?

 

 

Det kan godt hende det blir resultatet dersom du ikke får medhold i klagen ja, så du må nesten bestemme deg for hva som er viktigst. Dersom du får medhold vil du eventuelt kunne kreve penger tilbake senere, men det sier seg selv at det er ingen som trenger å levere ut noe de ikke har fått fullt oppgjør for.

Lenke til kommentar

 

 

Hvis det haster får du sikkert sofaen om du betaler hele beløpet nå og tar reklamasjonen etterpå. Du kan jo ikke trekke fra et eventuelt erstatningsbeløp før saken er avgjort?

 

Som det står i kvitteringen din er sofaen selgers eiendom inntil "hele" beløpet er betalt.

...Men er det ikke slik at dersom man betaler hele summen så godtar du kravet?

Det kan godt hende det blir resultatet dersom du ikke får medhold i klagen ja, så du må nesten bestemme deg for hva som er viktigst. Dersom du får medhold vil du eventuelt kunne kreve penger tilbake senere, men det sier seg selv at det er ingen som trenger å levere ut noe de ikke har fått fullt oppgjør for.

Men dersom jeg betaler hele summen nå ved levering så kan forbrukerrådet likevel si at det blir kr 5000 i reduksjon også må butikken refundere det i etterkant?

Lenke til kommentar

Dette sier loven om rett til erstatning ved forsinkelse. Kan du dokumentere at du har hatt tap på 5000,- som følge av at sofaen ble forsinket?

 

 

§ 24.Erstatning

Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelse fra selgerens side.

Dette gjelder likevel ikke så langt selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor hans eller hennes kontroll, som selgeren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av.

Beror forsinkelsen på en tredjeperson som selgeren har gitt i oppdrag helt eller delvis å oppfylle kjøpet, er selgeren fri for ansvar bare om også tredjepersonen ville være fritatt etter regelen i annet ledd. Det samme gjelder om forsinkelsen beror på en leverandør som selgeren har brukt, eller på noen annen i tidligere salgsledd.

Ansvarsfriheten gjelder så lenge hindringen er til stede. Faller hindringen bort, kan ansvar gjøres gjeldende dersom selgeren da plikter å oppfylle, men ikke gjør dette.

Erstatningen utmåles etter reglene i kapittel 11.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34/KAPITTEL_5#KAPITTEL_5

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Albanozo, du må i praksis betale den avtalte prisen, få sofaen, og så eventuelt få penger tilbake senere.

 

Det høres ut som om du i utgangspunktet kan kreve erstatning på grunn av kontraktsbrudd. Problemet er at du bare kan få erstatning for "økonomisk tap", jf. forbrukerkjøpsloven § 52. Det høres ikke ut som om du har lidd noe økonomisk tap av betydning. Så mitt førsteintrykk er at du har en dårlig sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis jeg forstår det riktig så krever du rabatt på avtalt pris fordi sofaen var én virkedag forsinket?

Altså det handler ikke om en dag. Sofaen skulle leveres før 23.12.2015 og i dag er 11.01.2016.

 

De nekter å få utlevert pga. Jeg har sendt klage til forbrukerrådet og at de ser det som et tap som følge av at jeg kan holde tilbake betaling.

 

Jeg forstår det slik at du kunne fått utlevert sofaen den 28. (én virkedags forsinkelse). Men ettersom du nekter å betale hele kjøpesummen på grunn av denne ene dagen forsinkelse, så nekter de å utlevere sofaen. Har jeg forstått det riktig?

 

I så fall har de all rett til det. Det er ene og alene din egen feil at du ikke har sofaen hjemme hos deg nå og kan derfor ikke drive og kreve ytterligere rabatt for noe som er din feil.

Lenke til kommentar

Albanozo, du må i praksis betale den avtalte prisen, få sofaen, og så eventuelt få penger tilbake senere.

 

Det høres ut som om du i utgangspunktet kan kreve erstatning på grunn av kontraktsbrudd. Problemet er at du bare kan få erstatning for "økonomisk tap", jf. forbrukerkjøpsloven § 52. Det høres ikke ut som om du har lidd noe økonomisk tap av betydning. Så mitt førsteintrykk er at du har en dårlig sak.

Ok, høres ut som et fornuftig svar. Da ringer jeg selger i dag og ber om å få utlevert sofaen samt. Betale som avtalt og vente på forbrukerrådets resultat.

Lenke til kommentar

 

 

Hvis jeg forstår det riktig så krever du rabatt på avtalt pris fordi sofaen var én virkedag forsinket?

Altså det handler ikke om en dag. Sofaen skulle leveres før 23.12.2015 og i dag er 11.01.2016.

 

De nekter å få utlevert pga. Jeg har sendt klage til forbrukerrådet og at de ser det som et tap som følge av at jeg kan holde tilbake betaling.

Jeg forstår det slik at du kunne fått utlevert sofaen den 28. (én virkedags forsinkelse). Men ettersom du nekter å betale hele kjøpesummen på grunn av denne ene dagen forsinkelse, så nekter de å utlevere sofaen. Har jeg forstått det riktig?

 

I så fall har de all rett til det. Det er ene og alene din egen feil at du ikke har sofaen hjemme hos deg nå og kan derfor ikke drive og kreve ytterligere rabatt for noe som er din feil.

Altså jeg fikk vite først i går at alle delene var kommet og selger innrømte selv at det var forsinkelser i frakt. Men da jeg spurte han om hvorfor de ikke kom med sofaen siden den allerede var på plass 28.12 så fikk jeg som svar at de ikke så det som relevant å levere det da den ikke ble levert til avtalt tid og at de heller valgte å holde det tilbake. Altså jeg prøvde jo å ringe i romjulen for å be dem om å levere snarest uten å kreve noe, men de er vanskelige å nå på telefon og enda vanskeligere på mail.

 

Hadde de levert da varene var på lager den 28 hadde det ikke vært noe problem og jeg hadde heller ikke brydd meg, men de har jo ikke svart på en del henvendelser. Saken kunne vært løst på en helt annen måte om selger hadde vært villig til å ta tak og få levert med en gang bena på sofaen kon.

Lenke til kommentar

Altså jeg fikk vite først i går at alle delene var kommet og selger innrømte selv at det var forsinkelser i frakt. Men da jeg spurte han om hvorfor de ikke kom med sofaen siden den allerede var på plass 28.12 så fikk jeg som svar at de ikke så det som relevant å levere det da den ikke ble levert til avtalt tid og at de heller valgte å holde det tilbake. Altså jeg prøvde jo å ringe i romjulen for å be dem om å levere snarest uten å kreve noe, men de er vanskelige å nå på telefon og enda vanskeligere på mail.

 

Hadde de levert da varene var på lager den 28 hadde det ikke vært noe problem og jeg hadde heller ikke brydd meg, men de har jo ikke svart på en del henvendelser. Saken kunne vært løst på en helt annen måte om selger hadde vært villig til å ta tak og få levert med en gang bena på sofaen kon.

Ok, bare ser at du fikk svar den 28.12 om at bena ville ankomme Norge senere den dagen, og trodde de ikke ville utlevere den dagen fordi du krevde rabatt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...