Gå til innhold

Mac vs PC - spill og tunge programmer HJELP!


Fliko

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har kommet frem til at det er på tide å bytte ut min 4 år gamle bærbare Dell pc med en ny en. Mine tyngre spill (Cities Skylines, The Sims 4, ikke spesielt tyngre enn dette) kjører ikke bra selv på lave settings. 

I tillegg bruker jeg programmer som Adobe serien (Lightroom, Photoshop osv) og et tungt arkitektprogram som heter Archicad (i jobb).

Jeg vurderer en Macbook Pro, men er usikker om den vil være bedre enn en PC (det må være bærbar). Prisen er ikke så viktig, så lenge den varer lenge og den tilfedstiller mine behov. Det viktigste er at den kan kjøre programmene/spillene på høy ytelse, er rask, og at det ikke lagger noe særlig. Men jeg føler jeg får mer kvalitet av mac enn pc i forhold til pris, med mindre jeg tar feil?

Spørsmålet er også om en PC til 18000kr vil vare like lenge som en macbook til 20000kr (eksempel)?

Macbooken jeg har sett på er:

 

Apple MacBook Pro 15" Retina Display Quad-core i7 2.5GHz (max turbo 3,7Ghz), 16GB, 512GB, Iris Pro Graphics, Radeon R9 M370X

I PC verdenen har jeg sett mest på Asus pcer til rundt 15 000kr, men vet ikke om de er verdt prisen i forhold til mac?

Noen som kan hjelpe meg?? :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En Mac er en PC det også ;)

Ja det er det, men jeg har skjønt at det også har noe å si hva man bruker den til. Foto redigering er visst best på mac har jeg skjønt. Iallfall det de sa da jeg studerte. Jeg har brukt Graphisoft Archicad (arkitektprogrammet) både på pc og mac, men på en eldre mac (da jeg studerte).

 

Jeg lurer derfor på hva dere anbefaler i forhold til bruken min, som både er spill og andre programmer.

Lenke til kommentar

Selv så har det alltid endt med end-of-line, før jeg måtte skaffe meg ny mac, så det sier jo en del.

 

Trodde ikke andre brukte Archicad !

Selv så benytter jeg det pga EcoDesigner og HEATA.

 

Siden hovedprogrammet ditt faktisk også kommer til mac, så spiller det liten rolle hva du velger.

Alt vil komme an på hva du liker best.

Altså hva er best å skrive på, hvilken pekeplate er den du liker best, skjerm, vekt, design ol av selve pc'n.

 

Men hvis jeg var deg, så ville jeg satt meg selv på gjerdet litt.

MacBooks har ikke kommet med skylake enda, og det er forventet at de kommer snart.

 

Hvem vet, kanskje de også åpner for ekstern gpu over thunderbolt.

Det vil jo øke den potensiale levetiden til den bærbare ganske mye, siden det som regel er svak grafikk som du sliter med, og derfor du vil oppgradere.

Lenke til kommentar

Når hovedformålet er spill ville jeg nok anbefale Windows og det som normalt kalles PC. Til det andre bruket ditt er jeg selv mest glad i Mac og OSx, selv om det på ingen måte er noe problem å bruke Adobe på Windows. Dermed blir det altså en vurdering du bør gjøre om hva som er viktigst for deg.

 

Skal du først kjøpe Windows-PC så ville jeg nok funnet en i prissjiktet fra midt på treet og oppover, altså styre langt unna de billigste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar dere. 

Jeg er klar for å ha en stiv prislapp på en ny laptop, og jeg kan punge ut med 25 000kr for macbook pro om det blir den til slutt. Men jeg er litt usikker på om en pc til så mye, er verdt det like mye som en mac? Eller er jeg helt på bærtur?
Jeg har alltid hatt pc fordi jeg har vært en gamer (jeg spiller ikke mye lenger, en gang i blant), men nå er jeg ikke det lenger så derfor ser jeg på mac som et alternativ.

 

Jeg har tittet litt på den nye Dell XPS 15 også. Hvordan er den tror dere, i forhold til prisen (20 000kr?)

Men det jeg kan si, er at jeg ikke liker utseendet til mange av de svært gode pcene til 18000kr, de ser litt for gaming ut og ikke så jobb-vennlig ut.. 

Huff, at det skulle være så vanskelig!  :scared:  :wallbash:

Lenke til kommentar

Selv så har det alltid endt med end-of-line, før jeg måtte skaffe meg ny mac, så det sier jo en del. Trodde ikke andre brukte Archicad ! Selv så benytter jeg det pga EcoDesigner og HEATA. Siden hovedprogrammet ditt faktisk også kommer til mac, så spiller det liten rolle hva du velger. Alt vil komme an på hva du liker best. Altså hva er best å skrive på, hvilken pekeplate er den du liker best, skjerm, vekt, design ol av selve pc'n. Men hvis jeg var deg, så ville jeg satt meg selv på gjerdet litt. MacBooks har ikke kommet med skylake enda, og det er forventet at de kommer snart. Hvem vet, kanskje de også åpner for ekstern gpu over thunderbolt. Det vil jo øke den potensiale levetiden til den bærbare ganske mye, siden det som regel er svak grafikk som du sliter med, og derfor du vil oppgradere.

Så du mener at Apple kommer ut med skylake en gang i nærmeste fremtid?

Lenke til kommentar

Spørs hva du legger i nær fremtid. Jeg tror ikke det kommer noe før i mars/april.

 

Vi har sånne på jobb, veldig gode maskiner.

https://www.komplett.no/product/853770/pc-nettbrett/brbar-pc/pc-er/asus-zenbook-pro-ux501jw-156-uhd

 

Ellers er jo Dell XPSene veldig fine.

 

Hvis alle jobbprogrammene funker bra på PC ville jeg ikke byttet til MAC. Særlig siden du skal spille.

 

I jobbsammenheng hadde jeg valgt Dell XPS.

Lenke til kommentar

Spørs hva du legger i nær fremtid. Jeg tror ikke det kommer noe før i mars/april.

 

Vi har sånne på jobb, veldig gode maskiner.

https://www.komplett.no/product/853770/pc-nettbrett/brbar-pc/pc-er/asus-zenbook-pro-ux501jw-156-uhd

 

Ellers er jo Dell XPSene veldig fine.

 

Hvis alle jobbprogrammene funker bra på PC ville jeg ikke byttet til MAC. Særlig siden du skal spille.

 

I jobbsammenheng hadde jeg valgt Dell XPS.

Det er en Dell pc jeg har nå. Har hatt den i 4 år, og vært veldig fornøyd med den. Dessuten er Dell sitt design mye lekrere å jobbe med/se på enn Acer sine pcer, selv om Acer er litt billigere..

 

Men er 960m litt "dårlig" egentlig?

Lenke til kommentar

Jeg tror valget mitt står mellom MSI gs60 ghost pro og Dell XPS 15 infinity (begge 4k). Alternativt er den nyeste Macbook pro, men den koster en del mer. Jeg er virkelig usikker! 
Men er det en ting sikkert, så liker jeg ikke utseendet til MSI, spesielt rammen på skjermen. 

Det skal altså brukes til skole/jobb og litt spilling. Huff, jeg er usikker  :scared:

Lenke til kommentar

 

Hei,

 

Jeg har kommet frem til at det er på tide å bytte ut min 4 år gamle bærbare Dell pc med en ny en. Mine tyngre spill (Cities Skylines, The Sims 4, ikke spesielt tyngre enn dette) kjører ikke bra selv på lave settings. 

 

I tillegg bruker jeg programmer som Adobe serien (Lightroom, Photoshop osv) og et tungt arkitektprogram som heter Archicad (i jobb).

 

Jeg vurderer en Macbook Pro, men er usikker om den vil være bedre enn en PC (det må være bærbar). Prisen er ikke så viktig, så lenge den varer lenge og den tilfedstiller mine behov. Det viktigste er at den kan kjøre programmene/spillene på høy ytelse, er rask, og at det ikke lagger noe særlig. Men jeg føler jeg får mer kvalitet av mac enn pc i forhold til pris, med mindre jeg tar feil?

 

Spørsmålet er også om en PC til 18000kr vil vare like lenge som en macbook til 20000kr (eksempel)?

 

Macbooken jeg har sett på er:

 

Apple MacBook Pro 15" Retina Display Quad-core i7 2.5GHz (max turbo 3,7Ghz), 16GB, 512GB, Iris Pro Graphics, Radeon R9 M370X

 

I PC verdenen har jeg sett mest på Asus pcer til rundt 15 000kr, men vet ikke om de er verdt prisen i forhold til mac?

 

Noen som kan hjelpe meg?? :)

 

1. Denne

 

+QHD

+Full power CPU, perfect til tyngre arbeid (obs! Dette er nyeste Skylake)

+Kraftig grafikkort, hvis du bruker Adobe serien (lightroom og photoshop), så benytter disse programmene også grafikkortet. Så du får vesentlig bedre ytelse enn en maskin som ikke har grafikk.

 

PSA: Jeg jobber ieg i expert, men dette er mitt stalltips.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...