Gå til innhold

Har jeg rett ti arbeidsavklaringspenger på nytt?


Anbefalte innlegg

Jeg var mottaker av arbeidsavklaringspenger en stund på grunn av sykdom. Jeg lagde en aktivitetsplan i samarbeid med NAV og deretter sluttet jeg på AAP selv da jeg har kommet tilbake i 100% jobb. Jeg har hatt 100% stillingen i noen måneder så plutselig fikk jeg beskjed fra arbeidsgiveren om at stillingen min måtte reduseres til 50%. Jeg har klart å jobbe en stund mens jeg søkte andre jobber. Så klarte jeg etter 2 måneder finne en ny jobb i 100% stilling. Jeg var veldig misfornøyd og mistrivdes på den nye jobben hele tida. Kanskje det var dumt men til slutt måtte jeg si opp stillingen selv. Nå er jeg arbeidsledig og står uten inntekt.

 

Er det noen som kan hjelpe å svare meg på om jeg har rett til gjenopptak av AAP?

 

Takk  :hmm:

Endret av Erica 2005
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår det slik at du er frisk, og kan derfor ikke få arbeidsavklaringspenger. Du kan ha rett på dagpenger, avhengig av din tidligere inntekt, men sa du opp jobben uten rimelig grunn er det en venteperiode på minst 12 uker før du kan få dagpenger.

Takk for svaret så vidt jeg forstått står det i NAV at man har rett til gjenopptaket hvis det er mindre enn 52 uker siden sist jeg fikk utbetalt AAP, og ikke har brukt opp den maksimale stønadsperioden på 4 år, kan man søke gjenopptak av AAP

Endret av Erica 2005
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler at du tar dette med NAV, for selv om det er en maksimal grense på fire år betyr ikke det at man automatisk har rett på fire års støtte. Det vil avhenge av hvilke behov du har. Jeg oppfattet det som at du nå er frisk og egentlig kunne jobbet, men jeg vet jo ikke hvorfor du fikk innvilget arbeidsavklaringspenger i første omgang – så du bør ta det opp med NAV.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan se så er "arbeidsavklaringspenger" forbeholdt den som er sykemeldt. Det er neppe slik at man kan gjøre krav på å være sykemeldt i 4 år hvis man er frisk og arbeidsfør.

 

Men rett nok, hvis man fortsatt er like arbeidsufør på grunn av sykdom, så kan man gjenoppta et gammelt vedtak innen 52 uker og da er fristen 52 uker, forutsatt at  man fortsatt er for syk til å jobbe.

 

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt,+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/arbeidsavklaringspenger-aap#chapter-1 

 

Edit:

 

NAV beskriver selv at "manglende arbeidsevne" ikke nødvendigvis må skyldes sykdom. Det kan åpenbart også skyldes "manglende språkkunnskap", eller "kvalifikasjoner" eller "endringer i arbeidsmarkedet". "latskap" står ikke nevnt, men det er kanskje en forglemmelse.

 

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Oppfolging+og+tiltak+for+a+komme+i+jobb/Oppfolging+fra+NAV/Arbeidsevnevurdering

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler at du tar dette med NAV, for selv om det er en maksimal grense på fire år betyr ikke det at man automatisk har rett på fire års støtte. Det vil avhenge av hvilke behov du har. Jeg oppfattet det som at du nå er frisk og egentlig kunne jobbet, men jeg vet jo ikke hvorfor du fikk innvilget arbeidsavklaringspenger i første omgang – så du bør ta det opp med NAV.

''men jeg vet jo ikke hvorfor du fikk innvilget arbeidsavklaringspenger i første omgang'' 

 

Det var ikke i første omgang. Pga en sykdom klarte  jeg ikke å jobbe i ett år og fikk som regel sykepenger, så fikk etterhvert AAP.

Endret av Erica 2005
Lenke til kommentar

Merkelig nok så lister jo NAV selv opp en hel del forskjellige kriterier:

 

  • arbeidserfaring og jobbønskene dine
  • utdanning, kompetanse og ferdigheter
  • helse og funksjonsevne
  • alder  
  • interesser og fritidsaktiviteter
  • personlige muligheter og utfordringer
  • sosiale og materielle forhold

 

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Oppfolging+og+tiltak+for+a+komme+i+jobb/Oppfolging+fra+NAV/Arbeidsevnevurdering

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...