Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bytting av jobb og feriepenger


Niao

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har vært deltidsansatt i Narvesen siden februar 2015. Da begynte jeg i ca 25% stilling i Narvesen A. Dette arbeidsforholdet hadde noe turbulens pga en fraværende sjef, dårlig organisering og en inkompetent daglig leder.

 

I september 15 ble det kjent for oss ansatte at kiosken skulle få ny sjef, altså franchisetager/kjøpmann. Vi fikk ingen videre informasjon pga overnevnte problemer med tilstedeværelse og organisering, og antok derfor at vi stod uten jobb ved overtagelsen 1. desember. I oktober ordnet den fraværende sjefen timer til meg på en annen Narvesenkiosk, la oss si Narvesen B. Her var det også ca 25%. De andre ansatte var i full gang med å søke nye jobber andre steder.

 

I slutten av november fikk vi beskjed om at vi likevel var forventet å jobbe videre på Narvesen A. Den nye sjefen var uspiselig, kort fortalt. Allerede første vakt beskyldte hun oss "gamle ansatte" for å stjele penger fra kassa, og nektet å la oss ta oppgjøret selv. Jeg sluttet etter få vakter. Nå i januar ringer nyesjefen på Narvesen A og sier at jeg har "falt ut av lønnssystemet" og om vi ikke kunne ordne opp kontant (svart!)... Jeg sa høflig at da ville det vel bli problematisk med skatt og feriepenger osv. Og at jeg ikke ville involveres i noe svart arbeid/oppgjør. Da sa hun at "Du får ikke feriepenger." Uten noen videre forklaring.

 

Har googlet litt, og har forstått at feriepenger normalt utbetales ved arbeidsforholdets slutt, eller i juni påfølgende år. Jeg er fremdeles ansatt i Narvesen B og alle kioskene har felles lønnssystem som styres fra Reitan Convenience sine kontorer.

 

Hva betyr da dette for meg? Burde jeg få feriepenger utbetalt nå fordi arbeidsforholdet på Narvesen A er avsluttet? Det har altså vært skifte av eier, og jeg hadde opptjent ca 85.000 brutto under den gamle sjefen (A-1) på Narvesen A, og bare 1200 under den nye sjefen (A-2). På Narvesen B er det snakk om kanskje 14.000 brutto.

 

Vil grunnlaget fra A-1 og A-2 slås sammen med feriepengegrunnlaget fra Narvesen B og betales ut i Juni? Burde jeg ta kontakt med noen i Reitan Convenience og forhøre meg om dette lugubre tilbudet om kontant oppgjør? Det var via telefon, så det finnes ikke bevis. Men, hun sa jo at jeg ikke lengre fantes i systemet.. selv om det kan ha vært en løgn for å få meg med på kontant oppgjør. Blir litt bekymret for om jeg får desemberlønna mi eller ikke. Hvis jeg virkelig har falt ut av systemet må jeg jo sjekke at jeg er inne igjen. :(

 

Edit: Jeg er altså fortsatt ansatt i ca 25% deltidsstilling på Narvesen B.

Endret av Niao
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke fått det for desember enda, nei. Lønnslipp og utbetaling kommer rundt den 15. måneden etter utført arbeid. Altså bør det komme neste uke, men hun sier jeg har falt ut av lønnssystemet.

 

Da ville jeg avventet til lønnsslipp kom, dette er ditt "bevis" på at du har betalt skatt så dette skal du ha. Der vill det stå grunnlaget ditt for feriepenger.

 

Når de kommer må du nesten høre med kjeden, men sannsynligvis får du de samlet i juni. 

Lenke til kommentar

 

Jeg har ikke fått det for desember enda, nei. Lønnslipp og utbetaling kommer rundt den 15. måneden etter utført arbeid. Altså bør det komme neste uke, men hun sier jeg har falt ut av lønnssystemet.

 

Da ville jeg avventet til lønnsslipp kom, dette er ditt "bevis" på at du har betalt skatt så dette skal du ha. Der vill det stå grunnlaget ditt for feriepenger.

 

Når de kommer må du nesten høre med kjeden, men sannsynligvis får du de samlet i juni. 

 

 

 

Ok, får håpe jeg får lønnsslipp da. Vurderer å sende mail til kontoret i Oslo og høre, både om påstanden om at jeg har falt ut av lønnssystemet og om feriepengene. Bør jeg nevne tilbudet om svart oppgjør? Altså, det er jo 100% ulovlig å tilby noe slikt...

Lenke til kommentar

 

 

 

Ok, får håpe jeg får lønnsslipp da. Vurderer å sende mail til kontoret i Oslo og høre, både om påstanden om at jeg har falt ut av lønnssystemet og om feriepengene. Bør jeg nevne tilbudet om svart oppgjør? Altså, det er jo 100% ulovlig å tilby noe slikt...

 

 

Om du får lønnslipp og alt er ok ville jeg bare glemt det hele, gjør du derimot ikke dette ville jeg sagt i fra og nevnt hver minste detalj. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Den nye eieren vet nok ikke konsekvensen av det som blir gjort. Du kan jo sjekke ut hva du får, og om du har mulighet til dagpenger i tillegg til kontantbetaling. Det finnes jo nok av bevis for at du faktisk har vært på jobb ved en granskning.

 

At noen stjeler av kassen kan jo være andre enn deg - eller eieren selv.

 

Kanskje eieren har blitt "lurt" ved overtakelse av sjappa og prøver å redde stumpene.

 

Jeg ville ikke gjort noe som helst og avventet situasjonen - lønnsgarantifondet vil dekke lønnen ved konkurs. Spørsmålet er bare hvilken dato du vil få den.

 

Feriepenger utbetales ofte i januar året etter arbeidsforholdets slutt. I ditt tilfelle så er vel det nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...