Gå til innhold

Centrino vs. Alt mulig annet tull


V1sual

Anbefalte innlegg

Asso... Har alltid trodd at det var antall MHZ som bestemte hastigheten på en PC. Jeg har tenkt til å kjøpe meg en ny bærbar til rundt 18.000,- og har rota meg inn i en liten mørk grotte... Mange sier at en Centrino P-M 1.4Ghz er bedre enn en vanlig P4 3.0 Ghz osv... Jeg har selv lest noen av testene mellom bærbare PC'er hvor centrino 1.4Ghz scorer høyere enn 3Ghz...

 

Hva skal jeg velge?? Hva er forskjell?? Hvilke egenskaper har de?

 

Skal bruke PC'en til webdesign (photoshop) og litt videoRedigering, og kanskje bruke lunchpausen min til Counter Strike og andre spill...

 

Har sett på komplett.no og toppmodellene til siemens der. Må si det begynner å småkrible i buksa mi... Men fortsatt, der er så inni H*****e mange PC'er....

 

Takk, hvis noen gidder å hjelpe...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det viktig at maskinen er så rolig som mulig? Er det viktig at maskinen er lett, og har god batteritid? Er det viktig at det er integret trådløst lan?

Dersom du svarer ja på dette så er en centrinobasert maskin tingen for deg!

Eller er du bare rett og slett ute etter en desktop-pc som er pakket inn i et bærbart skall? Isåfall ser du liksågodt på en maskin som er basert på desktop CPU!

Lenke til kommentar
"Centrino CPU'er" (Pentium -M) har 1 MB L2 cache minne, noe som gir masse ytelse. Så har den lav klokkehastighet og har egenskaper som passer i en bærbar.

+ Blir ikke fort varm
+ Krever mindre kjøling
+ Bråker mindre (kjølinga)
+ Har god batteri levetid

-Dyrere

Detter strider jo i Intels profeti om at MHz har mest å si for ytelsen, men den er det beste man kan ha i en bærbar (personling mening). Visst du venter til AMD Athlon 64 kommer for fullt til bærbar så blir det kanskje mer konkurranse for centrino systemene. Det blir det billigere priser av :)

Sørg for å få en bærbar med dedikert skjermkort og ikke Intels eget Exstreme Graphics, det blir man ikke stolt av (til ditt bruk)...

Sjekk også at det trådløse nettverkskortet ikke er lagd av Realtek, det KAN være ustabilt i bruk.
Lenke til kommentar
Er det viktig at maskinen er så rolig som mulig? Er det viktig at maskinen er lett, og har god batteritid? Er det viktig at det er integret trådløst lan?

Dersom du svarer ja på dette så er en centrinobasert maskin tingen for deg!

Eller er du bare rett og slett ute etter en desktop-pc som er pakket inn i et bærbart skall? Isåfall ser du liksågodt på en maskin som er basert på desktop CPU!

Lydnivået har ikke så mye å si for meg... Har hatt en Siemens Amilo PC i 2 år, som høres ut som en skurtresker, så jeg er vant til det :)

 

Tyngden og størrelsen har heller ikke noe å si, skal stå ett sted alikevel... Noen kg fra eller til spiller ikke noe rolle...

 

Trådløst LAN kan være aktuelt, hva kan du anbefalle??

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Grunnen til at Centrino er raskere enn mye høyere klokka P4 er fordi utviklerne innførte et design som medførte mindre bom for prosessoren når det gjaldt å predikere en riktig gren. Altså mindre gjennoppfylling av pipelinen, før riktig kodeset blir funnet. Dette øker hastigheten til prosessoren, slik at man ikke trenger disse høye klokkehastighetene.

 

En annen ting som også spiller inn er at P4 har en langre pipeline noe som også medfører færre IPC (Instructions executed Per Clock), men en lengre pipeline medfører at man kan kjøre på høyere klokkefrekvenser som igjen medfører hastighet.

 

Altså hovedgrunnen for at Centrino er raskere enn høyere klokka P4 er kortere pipeline og en bedre forutsigelse av hvilken kode som er mest sansynlig operativsystemet vil skal kjøre. Så teorietisk ved å innføre den samme algoritmen på P4 ville denne også bli mye raskere.

 

PS: noe forenkla men hovedgrunnen er der.

 

Lerun

Lenke til kommentar

Hvis du virkelig skal bruke opptil 18000 kr på en ny laptop, vil jeg anbefale deg å kjøpe noen magasiner som tester laptops. F.eks. PCPro (engelsk) nr 109, det tester "alle" typer laptoper med "alle" mulige typer CPUer.

 

Det er umulig å gi deg en innføring på noen linjer i et slikt forum. Du burde også stikke innom en seriøs forhandler og late som du skal vurdere å kjøpe PC der. Således kan du også se litt på forskjellene. Det er ganske stor forskjell i størrelse på maskinene, det kommer ikke alltid så godt fram på bilder i blader heller.

 

Det kan hende du har visse minstekrav, f.eks.:

 

- Grafikkort separat Readon 9000 eller bedre

- Skjermoppløsning 1400 x 1050

- Støynivå

- Batterikapasitet

- Rask harddisk (min 5400 o/min)

 

Slike krav kan fort luke vekk ganske mange types maskiner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
En Green-P4-3000 vil gi en god maskin i forhold til pris. Være obs på at OS ikker er med i prisen! Tror denne maskinen kan passe til kravene du har satt...

Enig. Den har også 5400 rpm harddisk. Hvis jeg ikke leste feil på Elitegroup sine sider...

Lenke til kommentar

altså den esc maskinen veier et tonn da. ikke noe jeg hadde likt uansett. og en batteritid på bare 2 timer.

 

du burde se på acer travelmate 803\804 på itbutikken.no der er de rundt 3-4000 billigere enn de andre stedene.

 

du burde også sjekke hp nx7000.

 

og lifebook.

Lenke til kommentar

Angående en seriøs forhandler å spørre ville jeg ikke anbefalt elkjøpt. Var en på elkjøp som prata med en venn av meg da han skulle kjøpe bærbar pc (var med han og faren hans) og han hadde åpenbart ikke peiling. Dette var på Sandvika. Han sto og leste rett av det som sto på lappen under laptopen og drev og pratet om oppløsning på skjermen som ikke finnes (f.eks. 1340x1280 o.l.). Han visste heller ikke hva Star Office inneholdt, om dette var noe lignende office eller ikke.. (Halvparten av de bærbare der da hadde Star office, og han var faktisk fra data avdelingen.)

Lenke til kommentar
Du bør absolutt vurdere Dell. De er kjent for og ha driftsikre pc'er, med lite tull. Jeg fikk meg nylig en Dell Inspiron 8500 som du kan legge til alt av ekstra ting du måtte ønske. Prisen bestemmer du selv. Min kom opp i 22000 tror jeg :love: da jeg fikk den i gave, så er jeg litt usikker. Men jeg kan anbefale denne på det sterkeste, eller så kan du se på etterkommeren Dell Inspiron 8600.

Her er et bilde i hvertfall :woot:


[img]http://home.no/music-and-stuff/Dell%20Inspiron%208500.jpg[/img] Endret av gixxerman
Lenke til kommentar
En annen ting som også spiller inn er at P4 har en langre pipeline noe som også medfører færre IPC (Instructions executed Per Clock), men en lengre pipeline medfører at man kan kjøre på høyere klokkefrekvenser som igjen medfører hastighet.

:roll: sikker på det... ?

Lenke til kommentar
(lerun @ 17/11/2003 : 12:37)
En annen ting som også spiller inn er at P4 har en langre pipeline noe som også medfører færre IPC (Instructions executed Per Clock), men en lengre pipeline medfører at man kan kjøre på høyere klokkefrekvenser som igjen medfører hastighet.

 

 

 

sikker på det... ?

 

Uffda. skriver ikke bra her akkurat. Må ha hatt det litt travelt, men det er faktisk riktig. Grunnen er at med en lengre pipeline vil man ved en feil gjetting av gren (fyller pipelinen med kode som senere viser seg at prosessoren ikke skal bruke, f.eks tar feil når en if-setning skal lastes inn), all koden må da dumpes for å fylle pipelinen opp med den riktige koden. Dette skjer fordi gjette algoritmen i P4 ikke er like effektiv som den Centrino har. Straffen ved feil gjettning vil da bli at hele pipelinen må lastes på nytt som igjen medfører lavere IPC. Dette vil som regel utgjevne seg fordi P4 kan gå på høyere klokke frekvenser, så den tar igjen det den taper på feil gjettinga si. Ettersom Centrino er mye flinkere til å gjette vil den være like rask som mye høyere klokka P4. En annen grunn til at den også er raskere er fordi pipelinen er kortere enn P4 og derfor trenger ikke dumpe så mye kode når den gjetter feil :sleep:

 

Ble det noe klarere? Eller er jeg fortsatt rotete :cry:

 

Lerun :thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...