Gå til innhold

Mac vs PC vs iPad


Heika98

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nettbrett er omtrent det samme som en litt stor iphone (Mobil) så det blir ikke helt det samme som os x el capitan.

 

Spørsmålet er heller hva slags budsjett du har om du foretreker windows 10 eller OSX?

 

Det finnes maskiner f.eks Asus Zenbook som er ganske lik Mac Air.

Det finnes også maskiner f.eks ASUS Zenbook NX500 som kan konkurere mot apple.

 

Så kommer vel ann på programmer også de fleste finnes i både mac\PC versjon men mindre utvalg på apple.

Skal du ha Apple maskin\ PC bør du ha minst 8 GB ram i dag helst det dobbelte.

 

Du burde vel ha minst i3 (Skylake) eller i5 prosessor, der er nok PC lenger frem en Apple. De har ikke tatt i bruk DDR4 ram ennå så vidt jeg vet. Heller ikke usb 3.1\Thunderbolt 3.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Macbooker er jo veldig bra. Oser av kvalitet og uten mangler. Det som er dumt er at Macbook Air har et ganske gammelt design. Skjermen er fra 2012 eller no og er ganske dårlig sammenliknet med dagens PCer. Og den har ganske stort fotavtrykk (store rammer). Det er rykter om at den skal oppdateres innen 2016. Hvis det ikke haster med å få tak i ny bærbar, så kunne du kanskje ventet å se. Jeg ente med å skaffe meg en Macbook Pro Retina. Mer for pengene.

 

Litt mer konkret:

Pros med Macbook air (eller MacBooks generelt):

- Liten og lett.

- Deilig tastatur og pekeplate.

- Lydløs under vanlig bruk.

- BATTERITID!

 

Cons med Macbook air:

- Flere år gammel skjerm.

- Stor i forhold til skjermstørrelsen.

- Koster for mye for mer lagringsplass. (heldigvis er ikke lagringsplass så nødvendig i disse dager)

Lenke til kommentar

Jeg har ipad fra før, men den begynner å nærme seg 5 år så nå er tiden inne for å oppgradere. Er egentlig litt lei ios, og savner en fullverdig pc jeg kan ta med meg. Så dette blir en PC nummer to ved siden av min stasjonære gaming PC. Har egentlig alltid vært windows-gutt, men hadde lenge lyst på mac og har prøvd osx ved flere anledninger, så jeg har litt lyst å prøve noe nytt denne gangen. Budsjettet er rundt 8-9k, men er ikke ute etter forslag til maskin. Vil ha en debatt av mac vs. pc. Heller mest mot mac nå, så hvorfor bør jeg velge mac, hvorfor ikke?

 

4gb ram holder lenge til mitt bruk på bærbar. Som sagt, blir PC nr. 2, så ingen tung redigering eller spill. Macbook air 11" har samme oppløsning som min snart 6 år gamle 16" acer har. Har sett på skjermen i butikk, og kan leve godt med den skjermen, selv om det begynner å bli utdatert teknologi.

 

Nå begynner det å bli ett par år siden jeg holdt meg oppdatert på datafronten, men hvis jeg ikke tar mye feil så kom apple med den siste oppgraderingen av macbook rundt mars, så den er langt fra utdatert enda. Etter et raskt google søk fant jeg ut at det ryktes at apple ikke lanserer ny oppgradering av mac før rundt juni, og så lenge kan jeg ikke vente. Blir i løpet av romjula eller tidlig i januar at jeg skaffer ny maskin, så da er det 2015-modellen som er aktuell.

Endret av Heika98
Lenke til kommentar

 

siste oppgraderingen av macbook rundt mars

 

De har oppdatert CPU, hovedkort, ports, lagring osv. ca hvert år.

 

Men ikke kabinettet og skjermen er fra 2012 om jeg husker riktig.

 

Så det er ikke SÅ ille, men skjermen er jo en viktig del av en bærbar.

Vil ha en debatt av mac vs. pc.

 

Tenker du software, hardware eller hele pakka?

Som sagt, har sett skjermen på macbook air 11" og jeg synes ikke den er så ille. Den er ikke så "dårlig" at det alene kan få meg til å ombestemme meg.

 

Tenker hele pakka. Billigste macbook air vs. Windows PC med tilsvarende hardware og størrelse. 128 gb ssd, 4gb ram, i5. Kan legge til at om jeg skal vurdere PC så er det kun ultrabook som er alternaivet. Skal være så lett som mulig å ta med meg fram og tilbake.

Lenke til kommentar

Har for ordens skyld en 13" MacBook Air selv, så kjenner byggekvalitet o.l. på disse.

 

MacBook Air har uten tvil god byggekvalitet, og touchpaden er latterlig god og jeg har fortsatt til gode å finne en hvilken som helst annen "ikke-Mac" som gir samme opplevelse på akkurat den fronten. Men samtidig begynner nåværende generasjon MBA å trekke på årene, skjermen er absolutt ikke god nok sammenlignet med konkurrenter. På ytelsessiden står det helt kurant til ift. bruken du skisserer, men det blir fort dyrt om du vil ha litt mer RAM - jeg har 8GB på min og ville nok ikke gått ned til 4GB i dag, rett og slett fordi du ikke kan bytte selv og det er "kjekt å ha". I tillegg tror jeg 4GB vil være nokså tungsolgt hvis du skal selge den etter noen år. Det er ingen kjempestore minus med 11" MBA som alene er dealbreakers (men den har klart sine minus) og det er fortsatt en godt konstruert maskin i en litt stor innpakning, men den trenger en oppdatering i mine øyne. Skulle jeg vurdert en 11" MBA hadde jeg ventet til en ryktet oppdatering neste sommer, men siden du ikke har tid og ikke MÅ ha Mac, tror jeg du vil gjøre et halvdårlig kjøp ved å kjøpe i dag. Bruktmarkedet kunne jo vært et alternativ, men Mac er generelt priset veldig høyt der og jeg tror ikke du ville klart å komme deg forbi "greit kjøp"-punktet.

 

Nå går jeg utenfor hva du ønsket, men jeg ville tatt en titt på Microsoft Surface 4. Det har vel 12" skjerm, så roughly samme fysisk størrelse som MBA, du får fullverdig Windows og en god maskin. Godt bygget, lett og portabel, og kan brukes som en massiv tablet også. Hadde jeg ikke personlig trengt mer kraft enn den kan tilby samt større skjerm hadde jeg helt klart valgt den som jobbmaskin (endte med en ThinkPad).

Lenke til kommentar

Macbook Air 11" vs. tilsvarende PC vs. iPad Air 2. Kjør debatt.

 

Skal brukes til surfing, streaming, litt dokumentarbeid og ellers underholdning. Kanskje litt videoredigering og lettere spill. Er mest interessert i sammenligning av mac og pc, men slenger inn ipad siden det også er et alternativ.

 

Så hvis du tar en Mac så skal det være fler personer som bruker den, dvs en datamaskin som ikke skal være personlig og hvis du kjøper en maskin med Windows (eller Linux) så skal den være personlig?

 

Jeg venter fortsatt på dagen da folk vil forstå at en Apple datamaskin som skal være personlig faktisk er en PC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hvis du tar en Mac så skal det være fler personer som bruker den, dvs en datamaskin som ikke skal være personlig og hvis du kjøper en maskin med Windows (eller Linux) så skal den være personlig?

 

Jeg venter fortsatt på dagen da folk vil forstå at en Apple datamaskin som skal være personlig faktisk er en PC.

vær så snill. slutt med slik kverulering! Jeg er fullstendig klar over at apple maskiner også er PCer, og jeg tror ingen hadde noe som helst problem med å forstå hva jeg mente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Macbook Air 11" vs. tilsvarende PC vs. iPad Air 2. Kjør debatt.

Skal brukes til surfing, streaming, litt dokumentarbeid og ellers underholdning. Kanskje litt videoredigering og lettere spill. Er mest interessert i sammenligning av mac og pc, men slenger inn ipad siden det også er et alternativ.

Det finnes ikke noe fasitsvar på det du spør om. Utgangspunktet er rett og slett; kjøp den du liker hvis du ikke allerede har satset på å bygge opp et system rundt en av plattformene. Hvis du har det, så bygg videre på den plattformen.

 

Til det bruket du skisserer, som en standalone maskin kan du velge hvilken som helst av dem.

 

Datteren min valgte den nye MacBook for noen uker siden, det er en liten maskin jeg har latt meg imponere av. Når du likevel ser på MacBook Air 11", så ville jeg kastet mine øyne på MacBook også.

Lenke til kommentar

Det finnes ikke noe fasitsvar på det du spør om. Utgangspunktet er rett og slett; kjøp den du liker hvis du ikke allerede har satset på å bygge opp et system rundt en av plattformene. Hvis du har det, så bygg videre på den plattformen.

 

Til det bruket du skisserer, som en standalone maskin kan du velge hvilken som helst av dem.

 

Datteren min valgte den nye MacBook for noen uker siden, det er en liten maskin jeg har latt meg imponere av. Når du likevel ser på MacBook Air 11", så ville jeg kastet mine øyne på MacBook også.

Jeg skal ikke bygge noe som helst. Skal kjøpe en ferdig maskin jeg bare kan starte og bruke. Macbook er mest fristende nå, har ikke funnet et alternstiv jeg liker bedre. Har sett på macbook, men jeg tror rett og slett den blir litt for svak til mitt bruk.

Lenke til kommentar

Han mener at hvis du har et oppsett med MS eller Apple enheter så bygger du videre på det økosystemet. Hvis du har en iPhone for eksempel så er de satt opp til å kommunisere med andre Apple produkter. Å ha kun Appleprodukter gir et fint økosystem der alle enhetene snakker godt med hverandre, som er et av de beste argumentene for å bruke produkter fra Apple, hvis man har behov for slik funksjonalitet selvfølgelig :)

Lenke til kommentar

Han mener at hvis du har et oppsett med MS eller Apple enheter så bygger du videre på det økosystemet. Hvis du har en iPhone for eksempel så er de satt opp til å kommunisere med andre Apple produkter. Å ha kun Appleprodukter gir et fint økosystem der alle enhetene snakker godt med hverandre, som er et av de beste argumentene for å bruke produkter fra Apple, hvis man har behov for slik funksjonalitet selvfølgelig :)

Åja sånn ja. Jeg missforsto litt der. Eneste "behov" jeg har for at enhetene mine snakker sammen er å flytte litt filer fram og tilbake, men det bruker jeg dropbox til.

Lenke til kommentar

 

Han mener at hvis du har et oppsett med MS eller Apple enheter så bygger du videre på det økosystemet. Hvis du har en iPhone for eksempel så er de satt opp til å kommunisere med andre Apple produkter. Å ha kun Appleprodukter gir et fint økosystem der alle enhetene snakker godt med hverandre, som er et av de beste argumentene for å bruke produkter fra Apple, hvis man har behov for slik funksjonalitet selvfølgelig :)

Åja sånn ja. Jeg missforsto litt der. Eneste "behov" jeg har for at enhetene mine snakker sammen er å flytte litt filer fram og tilbake, men det bruker jeg dropbox til.

Jepp, det er sånn Belphegor har forklart jeg mente.

 

Med det behovet du har forklart, og utdypet, så står du helt fritt til å velge akkurat det som frister deg mest. Hvis det er MacBook Air så kjøp den. Selv er jeg veldig glad i dingser fra Apple og har bygget opp mitt system hjemme rundt den plattformen. Jeg kan gjerne anbefale deg Apple sine maskiner. Men kjøp det du selv ønsker deg, hva vi andre måtte foretrekke bør ikke styre dine kjøp.

Lenke til kommentar

 

Han mener at hvis du har et oppsett med MS eller Apple enheter så bygger du videre på det økosystemet. Hvis du har en iPhone for eksempel så er de satt opp til å kommunisere med andre Apple produkter. Å ha kun Appleprodukter gir et fint økosystem der alle enhetene snakker godt med hverandre, som er et av de beste argumentene for å bruke produkter fra Apple, hvis man har behov for slik funksjonalitet selvfølgelig :)

Åja sånn ja. Jeg missforsto litt der. Eneste "behov" jeg har for at enhetene mine snakker sammen er å flytte litt filer fram og tilbake, men det bruker jeg dropbox til.

 

 

Da kan du gå for det meste. Jeg ville ikke gått for MBA nå, men heller en ultrabook fra asus eller noe i den duren. Hadde skjermen vært bra på MBA så er den det beste valget ellers til ditt bruk. Fungerer alltid og er rask.

Lenke til kommentar

Hmmm... MBA frister mest, og har lyst å prøve noe annet enn windows denne gangen. Mac ser jeg jo får mye skryt for å være rask og brukervennlig, og jeg er jo litt kjent med OSX allerede, så tror kanskje jeg får for macbook air. I verste fall så har jeg jo alltids 30 dagers returtett på elkjøp uansett, så da er det ikke verre enn å levere den tilbake om jeg ikke blir fornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...