Gå til innhold

kombinere HV og jobb


ExtremeGo

Anbefalte innlegg

Hei ! Jeg har for tiden fast 100% jobb , jeg fullførte førstegangstjeneste i 2012. Merker at savnet kommer tilbake og har lest litt om HV , noen som vet hvordan det blir med HV og øvelser mtp hvis man har jobb ?

 

Blir å søke Bjørn West 09 i Bergen :) ! Noen som trives der ? :) er veldig motivert for å komme i bedre form og komme tilbake til uniformen !!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har krav på fri (ikke med lønn, det er opp til arbeidsgiver...) i forbindelse med pliktig HV-tjeneste/øvelser. Om du planlegger å "verve" deg i I-styrken, som frivillig påtar seg betydelig mer aktivitet i året enn den normale tjenesteplikten, så bør du i alle fall ha diskutert det med arbeidsgiver, selv om han antakelig ikke kan nekte.

 

Stort sett alle i HV har jo tross alt en vanlig sivil jobb (noen er jo næringsdrivende og sin egen sjef...) utenom, det er kun et fåtall (stort sett i distriktsstabene) fast ansatte.

Lenke til kommentar

Hei ! Jeg har for tiden fast 100% jobb , jeg fullførte førstegangstjeneste i 2012. Merker at savnet kommer tilbake og har lest litt om HV , noen som vet hvordan det blir med HV og øvelser mtp hvis man har jobb ?

 

Blir å søke Bjørn West 09 i Bergen :) ! Noen som trives der ? :) er veldig motivert for å komme i bedre form og komme tilbake til uniformen !!

 

Bjørn West er vel en innsatsstyrke? Som tidligere nevnt, så har du krav på fri, men lønn er opp til arbeidsgiver. Dessverre tror jeg at de fleste private arbeidsgivere ikke betaler deg for disse øvelsene, så de fleste vil nok oppleve å tape penger.   

Lenke til kommentar

Dialog med arbeidsgiver er nøkkelen hvis man ønsker å verve seg i HV-I. Selv om du har krav på fri fra arbeidsgiver for deltakelse på HV-øvelse, kan det fort bli dårlig stemning. Et poeng er at selv om det er frivillig å verve seg til HV-I så er ikke oppmøte frivillig etter at man har skrevet kontrakt, da gjelder det ordinære perm reglementet som for "vanlig" HV (du møter nok dog noe mer forståelse i HV-I, om du trenger perm en sjelden gang). Treninger i I-styrken legges normalt i forbindelse med helger (Torsdag-Søndag) med en eller to lengre øvelser i løpet av året. Altså vil belastningen i forhold til arbeidsgiver normalt være noe mindre enn de 15-20 dagene i året man tjenestegjør.

 

Angående tjenesten så kan det absolutt anbefales om du savner litt grønn tjeneste. Jeg kjenner ikke BW, men har tjenestegjort i I-styrken i snart 10 år, og trives godt med det. Gode folk, godt samhold, og stort sett meningsfull tjeneste.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er du ansatt i det private så vær forberedt på å tape til dels mye penger på HV-øvelser. Ansatte i staten får etter meg bekjent full lønn selv om de er på øvelse, men de fleste jeg har pratet med på øvelse som er privat ansatt får ikke lønn under øvelsene.

 

Det blir fort noen tusen på en fem dagers årlig øvelse for å si det sånn. Man får rett nok noen hundrelapper i kompensasjon , men det veier jo på langt nær ikke opp for tapt arbeidsinntekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...