Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Gaming PC yter ikke så godt som den skal


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Bestilte i juni en Komplett-PC og har dessverre ytelsesproblemer i spill med denne.

Speccs(untatt ny PSU på 750W):

 

IMG_19031_zpszxa3wscv.png

 

 

Problemet er at den ikke holder en standard som man skal kunne forvente av disse komponentene og ytelsen er ustabil. Ofte starter spillet bra, men etter veldig kort tid faller FPS og holder seg nede. For eksempel i The Witcher 3 så kan jeg ha opptil 70-80 FPS i de travleste markedet i spillet, men etter kort tid faller den til 30-50 og har også vært nede på en konstant 20. Da jeg installerte Just Cause 3 så hadde jeg ganske svak FPS på 40, men etter at jeg startet spillet senere samme kveld hadde jeg 80 konstant i flere timer. Da jeg skrudde på PCen i dag var den nede på 40 igjen. Jeg kan komme med flere slike eksempler.

 

Jeg har hatt den inne hos Komplett på service 2 ganger nå.

Første gangen byttet de visst ut CPU kjøleelement uten at jeg fikk noe bedre ytelse. De sendte meg en ny PSU (750w) til ingen nytte. Da jeg fikk den tilbake for andre gang fikk jeg følgende beskjed:

 

Info fra PC-rep:

Kundens opplevelse/feilbeskrivelse:

Dårlig ytelse i forhold til speccs, kjører fint i starten når man drar i gang spiller men dropper til lav fps etter litt tid og kommer ikke opp igjen. Scorer også dårlig med 3Dmark.

Vår første diagnose: Ingen feil funnet

Tester kjørt med installert operativsystem:

StarWars - BattleFront - Ingen problemer med FPS drop

Furmark # 2 timer - ingen problemer med temp eller FPS drop

Unigine Valley - 3 timer - ingen problemer med temp eller FPS drop

3DMark - FireStrike Extreme

- Din Windows installasjon - 7279 - Ren installasjon på testdisk - 7260

Konklusjon:

Maskin testet OK i henhold til feilbeskrivelse

NB! Se filer under OneDrive \ Bilder

1. 3DMark FireStrike Extreme - score på ny installasjon av Windows

2. FireStrike Extreme - score på din installasjon av Windows

3. Resultat - Firestrike Extreme - sammenligning av 5 maskiner med samme hardware som din for å vise hvordan din maskin ligger ann i forhold til andre standard (ikke overklokkede) modeller

 

Er ikke 7279 en veldig lav score for mine speccs? Komplett mener ingenting er galt og ber meg betale timegebyret for den siste runden hos service, men det kan jeg ikke fatte. Broren min har nøyaktig samme grafikkort som meg, men eldre komponenter og svakere CPU, men han scorer 12-13k på samme test.

Trenger virkelig hjelp er og håper noen forstår hva som er galt.

 

 

 

post-198930-0-92712000-1450184205_thumb.jpg

post-198930-0-85161400-1450184209_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk også tempraturene, hvis tempraturene også blir høyere, er det tegn for dårlige vifter\svake.

 

SpeedFan 4.51 eller noe annet som logger tempraturene under last.

 

Greit å neve PSU er det en billig\svak psu kan den gi dårlig rippelverdier til hovedkort, i så fall kan maskinvaren bli ustabil\fryse.

Endret av LMH1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sjekk også tempraturene, hvis tempraturene også blir høyere, er det tegn for dårlige vifter\svake.

 

SpeedFan 4.51 eller noe annet som logger tempraturene under last.

 

Greit å neve PSU er det en billig\svak psu kan den gi dårlig rippelverdier til hovedkort, i så fall kan maskinvaren bli ustabil\fryse.

Takk for svar! Har brukt speccy tidligere for å måle temperaturer. GPU temperatur pleier å ligge på 78-83 under høy load og CPU på 60-70 under load.

 

PSUen som følgte med komplett PCen var jo relativt svak og noe av grunnen til at jeg fikk ny etter problemene mine. Kan det hende at den gamle PSUen har skapt noe slitasje da?

 

La med et bilde fra programmet du nevnte

post-198930-0-31309700-1450185698_thumb.png

Lenke til kommentar

Last ned MSI afterburner og skru på onscreen display sånn at du i spillet kan se temps / MHz / fanspeed på kortet mens du har problemer. Da ser du med en gang om problemet er at det er for vamt og kortet throttler. Kortet vil ikke klokke ned nevneverdig på 83 grader, men om det er enda høyere temperatur mens du spiller så vil det klokke ned og det kan gå utover ytelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Øk vifte hastigheten. 83c og kortet klokker ned. Jeg bruker dette: http://www.evga.com/precision/

Ok, skal prøve det!

 

Sjekk om strømsparing er aktivert.

Har strøminstillinger på høy ytelse den siste tiden og tidligere balansert.

 

Last ned MSI afterburner og skru på onscreen display sånn at du i spillet kan se temps / MHz / fanspeed på kortet mens du har problemer. Da ser du med en gang om problemet er at det er for vamt og kortet throttler. Kortet vil ikke klokke ned nevneverdig på 83 grader, men om det er enda høyere temperatur mens du spiller så vil det klokke ned og det kan gå utover ytelsen.

Skal sjekkes ut!

Lenke til kommentar

Skrudde på viftene 100% en liten periode mens jeg spilte GTA. Temperaturen hold seg på rundt 50 grader da, men så ikke ut til å gjøre noe særlig forskjell.

 

Virker nesten som det er tilfeldig hvor bra ting kjører til tider. Kan variere fra oppstart til oppstart selv med omtrent ingen andre programmer oppe.

Lenke til kommentar

Har du sjekket oppgavebehandling? Kanskje du har noe i bakgrunnen som tar masse krefter fra maskinen.

 

Du kan og sjekke hva slags temperatur prosessoren din ligger på under spilling, et godt program til dette er CPU-Z.

 

Første tanke er jo at dette er et temperaturproblem. Har du blåst kabinettet ditt for støv etter du fikk pcen?

 

 

Kan du sendte screenshot av filen de refererer til her?

NB! Se filer under OneDrive \ Bilder

 

3. Resultat - Firestrike Extreme - sammenligning av 5 maskiner med samme hardware som din for å vise hvordan din maskin ligger ann i forhold til andre standard (ikke overklokkede) modeller

 

 

Endret av Nlklas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har du sjekket oppgavebehandling? Kanskje du har noe i bakgrunnen som tar masse krefter fra maskinen.

 

Du kan og sjekke hva slags temperatur prosessoren din ligger på under spilling, et godt program til dette er CPU-Z.

 

Første tanke er jo at dette er et temperaturproblem. Har du blåst kabinettet ditt for støv etter du fikk pcen?

 

 

Kan du sendte screenshot av filen de refererer til her?

NB! Se filer under OneDrive \ Bilder

 

3. Resultat - Firestrike Extreme - sammenligning av 5 maskiner med samme hardware som din for å vise hvordan din maskin ligger ann i forhold til andre standard (ikke overklokkede) modeller

 

 

 

Her er bilde som ble lagt med angående sammenligning.

Som sagt så er ytelsen varierende, men som regel dårlig. Jeg kjørte en god test nylig også og da fikk jeg faktisk 13k, men 7k scoren som de fikk er også veldig vanlig. Jeg driver ikke å overclocker eller bruker andre endringer, så test scorene varierer stort uansett.

post-198930-0-93614400-1450201885_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...