Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Amazon.co.uk currency converter

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Flere som har oppdaget dette?

Man kan velge å få prisene på produkter oppgitt både i pund og (approx) NOK. Dette som et hjelpemiddel for kunden, det som trekkes fra kontoen er selvfølgelig nøyaktig i hendhold til gjeldende kurser.

De oppgir at kursene deres oppdateres hver andre uke, eller oftere dersom det er dramatiske kursendringer. Men jeg har ingen anelse om hvor de får kursene sine fra. Se dette eksempelet på et produkt:

Our Price: £9.99

(Approx: NOK 100,22)

Man trenger ikke være noen kløpper i matte for å se at dette er veldig unøyaktig. Når var forholdet GBP-NOK så nære én til ti sånn som det er her sist? Hvor mye ville koste det amazon å legge inn litt mer nøyaktige kurser? Det skal ikke så mye til for at folk lar seg lure til å tro at et produkt er noen tiere billigere enn det er, og så kommer man over tollgrensen.

(Jeg sjekker uansett prisene med en skikkelig oppdatert currency converter før jeg handler).

Edit: Hvorfor går det ikke an å slette innlegg? Kom med en gang på at dette passer bedre under "Webshopper".

Endret av NuB
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et avvik på 17 kroner vil jeg si er ganske mye. Et rimelig avvik på en slik sum ikke bør utgjøre særlig mer enn en krone eller kanskje to. Man handler gjerne for litt større summer enn 100 kroner, og da blir utslagene større.

Jeg bruker denne som oppdateres hele veien, det virker som den er den mest utbredte.

Skrevet

Takker=) tror det blir endel bruk av den der da...

Men finnes det noe program som man kan bruke? Som man oppdaterer via internet å får det på pc'en? Slik at i en nødsituasjon (der man ikke trenger 100%) må regne om, eks bærbar...

Skrevet

Har du tatt med at i england på de vanlige prisene på det meste(ikke bøker) er VAT(storbritannias moms) inkludert. Når du skal kjøpe blir denne trukket fra hvis det har det siden du skal sende ut av England.

Må si jeg var overasket over at det var så stor forskjell fra kursen

Skrevet

Godt poeng det dere sier om VAT. Har vært inne og sett på amazons hjelpesider og ting kan tyde på at vi slipper unna moms siden vi ikker er med i EU (det vil si vi har vår egen moms men det ggjelder jo ved kjøp for over 200 kroner) Dermed tror jeg vi har løsningen på problemet. Og ikke bare det, man er blitt litt klokere angående reelle priser.

Men det er rart at ikke dette poenget har kommet tydeligere fram før? Har sett utallige tråder om handel over nett når det gjelder fortolling og tollgrenser og porto osv. men kan ikke huske at noen har trukket frem dette. Ikke rart det er forvirring.

Skrevet (endret)

Jeg er enig i det du sier nub. Har hørt at det er variabelt hvordan nettbutikker gjør med det. En del andre butikker bryr seg ikke så mye om det og sender med VAT uansett, men amazon gjør ikke det.

VAT skal trekkes fra uansett(på varer som i utgangspunktet er med VAT) og 200 koners grensa i Norge har ingenting med det å gjøre.

Jeg har diskutert samme tema denne tråden med tjohei for ikke så lenge siden.

Endret av pertm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...