Gå til innhold

Skal gå Y-veien våren 2017 - Hva kan jeg gjøre våren 2016?


Stiensen

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg har snart tatt fagbrev i brønnfag, komplettering, og tenker etterhvert å starte på Y-veien til maskiningeniør. Av personlige grunner (en samboer som har ett år igjen på UiS før vi kan flytte fra Stavanger) så kan jeg ikke starte rett på Y-veien denne våren, fordi UiS ikke tilbyr Y-veien for andre fag enn hotell-ledelse og elektro såvidt jeg har forstått. 

 

Hva kan jeg bruke det året imellom på? Jobbe? Jeg vil ikke ha noe problem med å bare finne en "tilfeldig" jobb, men om det finnes noe jeg kan gjøre som vil forberede meg på det jeg skal jobbe med når jeg starter på Y-veien, så vil jeg jo definitivt sjekke det ut!

 

Jeg er veldig opptatt av å få CV-en min til å se bra ut, i og med at arbeidsmarkedet er hardt for tiden, og det er derfor jeg er ute etter noe relevant, i forhold til utdannelsen min, å gjøre denne våren. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann

 

Jeg har snart tatt fagbrev i brønnfag, komplettering, og tenker etterhvert å starte på Y-veien til maskiningeniør. Av personlige grunner (en samboer som har ett år igjen på UiS før vi kan flytte fra Stavanger) så kan jeg ikke starte rett på Y-veien denne våren, fordi UiS ikke tilbyr Y-veien for andre fag enn hotell-ledelse og elektro såvidt jeg har forstått. 

 

Hva kan jeg bruke det året imellom på? Jobbe? Jeg vil ikke ha noe problem med å bare finne en "tilfeldig" jobb, men om det finnes noe jeg kan gjøre som vil forberede meg på det jeg skal jobbe med når jeg starter på Y-veien, så vil jeg jo definitivt sjekke det ut!

 

Jeg er veldig opptatt av å få CV-en min til å se bra ut, i og med at arbeidsmarkedet er hardt for tiden, og det er derfor jeg er ute etter noe relevant, i forhold til utdannelsen min, å gjøre denne våren. 

 

Jobbe er jo åpenbart, alle trenger jo penger :) 

 

Men for å forberede deg til Y-veien ville jeg absolutt søkt på forkurs til ingeniør på UiS nå og tatt dette først, har tatt det selv og tar nå Y-veien. Samme pensum i matematikk/fysikk. Jeg har såvidt gjort noe i matematikken pga dette i år. Altså du stiller med en stor fordel i ett fag de fleste sliter i. 

 

I tillegg ville jeg lært meg grunnleggende programmering om du ikke kan dette allerede, alle har matlab programmering første semester og de som ikke har programmert før ser ut til å slite. 

Lenke til kommentar

Er det et alternativ å begynne på y-veien på elektro i Stavanger og så søke om overførsel neste år? Mange av kursene er vel overlappende?

 

Tvilsomt, man må ha fagbrev innenfor elektro for å komme inn. I tillegg er det bare første semester som har "standard" fag, andre semester er det to "spessialiserte" fag for data/elektro. Så tror ikke dette vill være gunstig for TS.(Startet linjen selv i år.)

Lenke til kommentar

Om jeg går forkurs først, har jeg da tatt noen av fagene jeg må ha når jeg går Y-veien? Eller må jeg ta opp akkurat samme fagene på nytt? 

 

Du må ta de opp på nytt da forkurs ikke gir studiepoeng. Men i Matematikk/fysikk(Realfag1 og 2) er det akkurat samme pensum og de samme bøkene som matematikk og fysikk fra forkurs. Det burde IMO derfor gå an å søke om fritak, men dette går ikke pga tidligere nevnte grunn. Ganske teit, men igjen er det lett om en gidde en innsats på forkurset. 

 

Den store fordelen med forkurset er at du kan komme inn på normale retninger som gjør det lettere for deg å flytte på deg, søke på andre retninger osv.

Lenke til kommentar

Hva med matten man skal drive med? Hvor finner jeg eksempler på det man skal jobbe med, og evt. repetisjonsoppgaver til denne matten?

 

Matematikken tar utgangspunkt i R1 og R2 matematikk det første året på Y-veien/forkurs. Så du kan egentlig øve på dette, selv om det er litt mer enn det du skal ha, da noe blir fjernet da det ikke er "relevant" eller at det inngår i matematikk som kommer senere i kurset. 

 

Her er matematikk/fysikk første semester: 

http://www.uis.no/course/?code=YMF100_1&parentcat=10811&path=nn

 

Andre semester: 

http://www.uis.no/course/?code=YMF110_1&parentcat=10811&path=nn

 

Anbefaler deg å se på sider som UDL.no der R1 & R2 pensum blir gjennomgått i videoer på en god og effektiv måte(IMO). 

Lenke til kommentar

Om jeg går forkurs først, har jeg da tatt noen av fagene jeg må ha når jeg går Y-veien? Eller må jeg ta opp akkurat samme fagene på nytt? 

 

Når du har gått forkurs, kan du søke deg inn på vanlig ingeniørutdanning med forkurskvote. 

 

Y-veien og forkurs er basically det samme.På forkurset tas fagene som mangler for å gå ingeniørutdanning over ett helt år, mens i y-vei er disse fagene bakt inn i selve bachelorutdanningen+sommerkurs.

 

Å ta forkurs først, og deretter ta Y-vei vil være unødvendig.

 

I din situasjon kan jeg anbefale forkurs og så ta vanlig ing. utdanning. Da slipper du å tenke på overføring og alt det der.  Forkurset gjør også at du har flere valg når det gjelder valg av skole  samtidig som det forbereder deg veldig godt for høyere utdanning.

Lenke til kommentar

 

 

Om jeg går forkurs først, har jeg da tatt noen av fagene jeg må ha når jeg går Y-veien? Eller må jeg ta opp akkurat samme fagene på nytt?

Når du har gått forkurs, kan du søke deg inn på vanlig ingeniørutdanning med forkurskvote.

 

Y-veien og forkurs er basically det samme.På forkurset tas fagene som mangler for å gå ingeniørutdanning over ett helt år, mens i y-vei er disse fagene bakt inn i selve bachelorutdanningen+sommerkurs.

 

Å ta forkurs først, og deretter ta Y-vei vil være unødvendig.

 

I din situasjon kan jeg anbefale forkurs og så ta vanlig ing. utdanning. Da slipper du å tenke på overføring og alt det der. Forkurset gjør også at du har flere valg når det gjelder valg av skole samtidig som det forbereder deg veldig godt for høyere utdanning.

Y-vei har ikke noe sommerkurs. På y-veien tar en mer realfag og mindre programfag da en allerede har hatt en god del av det under vidergående opplæring. Så man må ikke gå noe ekstra skole under Y-veien.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Du bør lære 1T, R1 og R2 pensum til fingerspissene! Ingeniørfag er gjennomsyret av matematikk og logisk, rasjonell tankegang. Jeg anbefaler Sinusbøkene. Start med 1T og jobb deg systematisk gjennom pensum. 

 

Om du har ledig tid, så begynn gjerne med fysikk også.

 

Å lære matematikkpensum på to måneder slik det er lagt opp til på Y-veien, og da ofte med kandidater som kanskje ikke har den sterkeste bakgrunnen i utgangspunktet, er veldig vanskelig for de aller fleste. Det er en grunn til at mange hopper av. Og om du fullfører og ender opp med svake karakterer, så vil du slite når du begynner med ingeniørmatematikken fordi grunnlaget ditt er for svakt.

 

Jeg anbefaler Sinusbøkene.

Lenke til kommentar

Du bør lære 1T, R1 og R2 pensum til fingerspissene! Ingeniørfag er gjennomsyret av matematikk og logisk, rasjonell tankegang. Jeg anbefaler Sinusbøkene. Start med 1T og jobb deg systematisk gjennom pensum. 

 

Om du har ledig tid, så begynn gjerne med fysikk også.

 

Å lære matematikkpensum på to måneder slik det er lagt opp til på Y-veien, og da ofte med kandidater som kanskje ikke har den sterkeste bakgrunnen i utgangspunktet, er veldig vanskelig for de aller fleste. Det er en grunn til at mange hopper av. Og om du fullfører og ender opp med svake karakterer, så vil du slite når du begynner med ingeniørmatematikken fordi grunnlaget ditt er for svakt.

 

Jeg anbefaler Sinusbøkene.

 

Man lærer ikke matematikk pensum på to måneder på Y-veien? Man har to fag over to semester som dekker R1, R2 og fysikk.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

 

 

Man lærer ikke matematikk pensum på to måneder på Y-veien? Man har to fag over to semester som dekker R1, R2 og fysikk.

 

 

Da har jeg kanskje misforstått, men jeg vet at det finnes eller i hvert fall har gjort det, et opplegg hvor man tar R1 og R2 over en intensiv sommer og så tar man Fysikk 1 første semester. Trodde det var Y-veien.

 

Mulig det er det som heter TRES.

 

Uansett tror jeg rådene mine står. Matematikk er et modningsfag som de aller fleste trenger tid på og når ingeniørstudiet i seg selv og fagene forøvrig er tungt er det greit å ha lært mest mulig på forhånd.

Lenke til kommentar

 

 

 

Man lærer ikke matematikk pensum på to måneder på Y-veien? Man har to fag over to semester som dekker R1, R2 og fysikk.

 

 

Da har jeg kanskje misforstått, men jeg vet at det finnes eller i hvert fall har gjort det, et opplegg hvor man tar R1 og R2 over en intensiv sommer og så tar man Fysikk 1 første semester. Trodde det var Y-veien.

 

Mulig det er det som heter TRES.

 

Uansett tror jeg rådene mine står. Matematikk er et modningsfag som de aller fleste trenger tid på og når ingeniørstudiet i seg selv og fagene forøvrig er tungt er det greit å ha lært mest mulig på forhånd.

 

 

Usikker på hva det kalles, men det er en form for forkurs som man tar i sommer osv. Man tar da en "vanlig" ingeniørutdannelse mens på Y-veien har de lagt inn noen nye fag og fjernet noen en allerede har "hatt" på VGS. 

 

Men jeg er helt enig, absolutt en fordel å starte på matematikk så snart som mulig. Det går ganske radig på både forkurs og Y-veien. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Man lærer ikke matematikk pensum på to måneder på Y-veien? Man har to fag over to semester som dekker R1, R2 og fysikk.

 

 

Da har jeg kanskje misforstått, men jeg vet at det finnes eller i hvert fall har gjort det, et opplegg hvor man tar R1 og R2 over en intensiv sommer og så tar man Fysikk 1 første semester. Trodde det var Y-veien.

 

Mulig det er det som heter TRES.

 

Uansett tror jeg rådene mine står. Matematikk er et modningsfag som de aller fleste trenger tid på og når ingeniørstudiet i seg selv og fagene forøvrig er tungt er det greit å ha lært mest mulig på forhånd.

 

 

På Gjøvik er det slik du beskriver som er Y-veien. Veldig uheldig hvis Y-veien betyr forskjellige ting.

 

Her er den definisjonen for Y-vei som jeg går etter:  https://www.ntnu.no/studier/bidat/alternative-veier-til-teknologi-og-ingeni-rfag

Lenke til kommentar

 

 

 

På Gjøvik er det slik du beskriver som er Y-veien. Veldig uheldig hvis Y-veien betyr forskjellige ting.

 

Her er den definisjonen for Y-vei som jeg går etter:  https://www.ntnu.no/studier/bidat/alternative-veier-til-teknologi-og-ingeni-rfag

 

 

Hm rart! Hvorfor de kaller det Y-veien aner jeg ikke, det er jo åpenbart en forkurs ordning da en tar vanlig løp pluss realfag m.m. i feriene. Dumt at de bruker Y-veien, det kan bli forvirrende. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...