Gå til innhold

[Løst] Altibox - Zyxel P2812 - Homeplug - tregt nett


Anbefalte innlegg

Hei,

her i heimen har vi en Zyxel p2812-ruter nede i stuen, med fiber fra Altibox. Denne bruker vi til tv, hus-telefon og internett.

Oppsettet:

Vi kobler til diverse laptoper og smarttelefoner trådløst.
Vi har en kabel til hus-telefon.
Vi har en kabel som går fra ruteren til TVen, da det trådløse signalet ble for ustabilt.
Vi har også en kabel fra ruteren til en homeplug-boks som sitter i en strømkontakt i veggen like ved. Denne homeplugen forsyner selvfølgelig nettverkssignaler gjennom strømmen i huset, som gjør at vi kan koble inn lignende homeplug-bokser inn i andre rom i huset, og koble PCer, spillkonsoller etc til disse boksene. Homeplug-boksen er en Canal Digital Powerline 200-boks.

Vi bruker homeplug på to steder i huset.:

- I kjelleren, der homeplugen kobles opp til en PC
- I et rom i andre etasje, der homeplugen kobles opp til en switcher. Denne switcheren kobler opp til en PC og et par spillkonsoller

Disse to homplugene er av typen Devolo 200 avMini.

Farten på nettet testet i rommet i andre etasje:

Trådløst: 65 Mbps ned og 82 Mbps opp. Ping til google.com viser 2 ms på det laveste.
Kablet: Ca 25 Mbps ned og 14 Mbps opp. Ping til google.com viser 5 ms på det laveste.


Problemet:

Det trådløse nettet fungerer i grunn fint, med unntak av et kjempeproblem. Det vil konstant, med et mellomrom på kanskje ett til to minutter, hoppe opp i ping og praktisk talt kutte ut nettet i et sekund eller to. Dette gjør det trådløse nettet upålitelig, og dermed ikke aktuelt hvis vi vil ha uavbrutt tilkobling (for f. eks spilling). Dette er noe jeg har ringt altibox opp og tatt opp flere ganger, men de har ikke kunnet løse problemet. Jeg kan fortsette å prøve å få en løsning på problemet, men det kan nesten virke som om det ikke kan fikses. Jeg har også prøvd å sette ruteren i bridge-modus ved å bruke en Netgear WNDR3700v1-ruter, men dette løste ikke problemet med at nettet tilsynelatende bare er nødt til å kutte ut nå og da.

Løsningen har derfor vært kabler. Homeplugen er en veldig praktisk god løsning. Men, problemet her er at dette kablede nettet er for tregt. Test-farten er fra når nettet er på sitt raskeste og ikke belastet av noe. Da fungerer det meste greit, men så snart vi begynner å laste ned noe i kjelleren eller andre-etasje-rommet, blir det for mye for det kablede nettet. Jeg kan ikke engang se på en stream på twitch uten at streamen kutter ut, og å spille blir for ustabilt... og minner om det trådløse nettet. Farten er til og med litt lavere i rommet i kjelleren.

Vi bruker også devolo-programvaren for homeplug-boksene. Der kan vi se hastighetene boksene i grunn SKAL ha - 150 og 180 Mbps - men så fort går ikke nettet.

Så, jeg lurer da på hvorfor i all verden nettet går så mye tregere med kabel! Er dette noe som kan løses ved å kjøpe en ny ruter? Kan den gamle Netgear-ruteren være et godt alternativ? Jeg vet ikke om den er for gammel, og vil ikke begynne med bridge-modus hvis jeg blir fortalt at den er altfor gammel og ubrukelig. Da jeg testet med denne ruteren før, var det bare for å teste det trådløse nettet. Eller er det noe annet som kan forårsake dette?

Beklager om posten var noe forvirrende eller uklar. På forhånd takk for svar :)

Endret av Hydralisk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kablete nettverk kan fungere ved lavere hastigheter ved skader på kabelen.

Den største feilen er ikke brudd på selve kabelen under veis, men akkurat i selve pluggen, litt dårlig kontakt så blir du forhandlet ned på en lavere overføringshastighet...

Løsning? Sjekk og evt bytt pluggene.

Hm, selve homeplugen? Har faktisk måtte bytte mellom devolo-plugger og en zyxel-plug fra Clas Ohlson, da vi har manglet devolo-plugger. I kveld har vi landet tilbake på 2 devolo-plugger og en Canal Digital-plugg. Med disse viser devolo-programvaren på pcen at vi får mer fart enn noe annet oppsett, men den faktiske farten vi får er fremdeles altfor lav. Virker ikke som om hvilken type plug vi bruker gjør noe stor forskjell... Har byttet på hvilke som er ruter-plugg og ikke.

 

Har også prøvd å bytte kabel, ingen forskjell der heller. Kan vel også notere det at jeg forsøkte å sette pluggen som er ved siden av ruteren litt lenger vekk - og det gjorde hastigheten kjempelav...

Endret av Hydralisk
Lenke til kommentar

Det første jeg ville testet er opplever du samme spikes i ping når du er direkte koblet i Zyxel med en ethernet kabel. Hvis ja, så sett det i bridge mode og test en gang til. Får du samme resultat er det feil med leveransen og må ha montør for å fikse problemet.

 

Det er greit å sjekke første stedet feilen kan oppstå før du sjekker andre mulige feilkilder, det kan fort bli dyrt, tidkrevende samt at du ikke finner en løsning hvis du ikke starter feilsøket i riktig ende :)

Endret av Thsan
Lenke til kommentar

Det første jeg ville testet er opplever du samme spikes i ping når du er direkte koblet i Zyxel med en ethernet kabel. Hvis ja, så sett det i bridge mode og test en gang til. Får du samme resultat er det feil med leveransen og må ha montør for å fikse problemet.

 

Det er greit å sjekke første stedet feilen kan oppstå før du sjekker andre mulige feilkilder, det kan fort bli dyrt, tidkrevende samt at du ikke finner en løsning hvis du ikke starter feilsøket i riktig ende :)

Enig her, du skriver att du har samme problem etter bridge og nettet fortsatt hakker og detter ut. Da er det sikkert media converter som er ustabil eller effekten du har på fiberen er i grenseland på hva media converter takler for og gi deg en stabil linje. Effekt kan måles med riktig utstyr men anbefaler ikke og begynne og demontere utstyr på egenhånd. Det som er litt rart er att Altibox har systemer som varsler om hyppige utfall på kunder og sender da automatisk ut varsel til kunde og bestiller montør for feilretting. Men hvis dette ikke skjer hyppig nok kan det forklare hvorfor det ikke skjer hos deg. Jeg ville ha ringt support og bedt de sjekke om det er utfall på porten ditt utstyr er koblet i. 

 

Hvis du har nyeste media converter (rektangulær boks ca. 5cm dyp) skal det være minst 15 cm mellom denne og ditt modem. Da media converter forstyrrer wifi fra modem.

Lenke til kommentar

Testet nettopp å ha kabel direkte fra Zyxel til PC, og så en dramatisk forbedring i fart. 100 ned og 106 opp :)

Så da er det homeplugene som ikke fungerer optimalt. Da vi først installerte homeplugger var nettet mye raskere, og tålte belastningen av å laste ned uten noe problem. Er en stund siden. Noe har forandret seg. Kan ha vært at alle pluggene var devolo-plugger før, i stedet for at bare to av pluggene er devolo nå. Kan dette være problemet? Den ved ruteren er en Canal Digital 200 Powerline...

Edit: Testet denne teorien ved å bare bruke devolo-plugger. En fra ruteren til en PC. Fortsatt lav hastighet...

Endret av Hydralisk
Lenke til kommentar

Testet nettopp å ha kabel direkte fra Zyxel til PC, og så en dramatisk forbedring i fart. 100 ned og 106 opp :)

 

Så da er det homeplugene som ikke fungerer optimalt. Da vi først installerte homeplugger var nettet mye raskere, og tålte belastningen av å laste ned uten noe problem. Er en stund siden. Noe har forandret seg. Kan ha vært at alle pluggene var devolo-plugger før, i stedet for at bare to av pluggene er devolo nå. Kan dette være problemet? Den ved ruteren er en Canal Digital 200 Powerline...

 

Sålenge de gjør ting på samme måte så skal ikke merke ha noe og si. Men vil tro det er bedre når ting er fra samme produsent. Det som har endret seg er kanskje måten dere bruker nettverket på? Flere enheter pr person? Mer Netflix, viaplay? Homeplug er egentlig bare søppel, har du mulighet til og heller legge opp nettverks kabel ville jeg heller gjort det. Da får du utnyttet den linjen du betaler for.

Lenke til kommentar

 

Testet nettopp å ha kabel direkte fra Zyxel til PC, og så en dramatisk forbedring i fart. 100 ned og 106 opp :)

 

Så da er det homeplugene som ikke fungerer optimalt. Da vi først installerte homeplugger var nettet mye raskere, og tålte belastningen av å laste ned uten noe problem. Er en stund siden. Noe har forandret seg. Kan ha vært at alle pluggene var devolo-plugger før, i stedet for at bare to av pluggene er devolo nå. Kan dette være problemet? Den ved ruteren er en Canal Digital 200 Powerline...

 

Sålenge de gjør ting på samme måte så skal ikke merke ha noe og si. Men vil tro det er bedre når ting er fra samme produsent. Det som har endret seg er kanskje måten dere bruker nettverket på? Flere enheter pr person? Mer Netflix, viaplay? Homeplug er egentlig bare søppel, har du mulighet til og heller legge opp nettverks kabel ville jeg heller gjort det. Da får du utnyttet den linjen du betaler for.

 

Ja, det hadde selvfølgelig vært den ideelle løsningen. Men jeg vet ikke om det er så veldig aktuelt dessverre.

 

Det er en nedgang i hastighet med 70 Mbps da, når homeplugene blir introdusert med i likningen. Det virker bare ikke riktig... Devolo viser jo også at de to PCene i kjelleren og andre etasje får 160 og 125 Mbp/s... Jeg innser at det kanskje ikke går såpass fort i en speedtest, men ned til 30??

Endret av Hydralisk
Lenke til kommentar

 

 

Testet nettopp å ha kabel direkte fra Zyxel til PC, og så en dramatisk forbedring i fart. 100 ned og 106 opp :)

 

Så da er det homeplugene som ikke fungerer optimalt. Da vi først installerte homeplugger var nettet mye raskere, og tålte belastningen av å laste ned uten noe problem. Er en stund siden. Noe har forandret seg. Kan ha vært at alle pluggene var devolo-plugger før, i stedet for at bare to av pluggene er devolo nå. Kan dette være problemet? Den ved ruteren er en Canal Digital 200 Powerline...

 

Sålenge de gjør ting på samme måte så skal ikke merke ha noe og si. Men vil tro det er bedre når ting er fra samme produsent. Det som har endret seg er kanskje måten dere bruker nettverket på? Flere enheter pr person? Mer Netflix, viaplay? Homeplug er egentlig bare søppel, har du mulighet til og heller legge opp nettverks kabel ville jeg heller gjort det. Da får du utnyttet den linjen du betaler for.

 

Ja, det hadde selvfølgelig vært den ideelle løsningen. Men jeg vet ikke om det er så veldig aktuelt dessverre.

 

Det er en nedgang i hastighet med 70 Mbps da, når homeplugene blir introdusert med i likningen. Det virker bare ikke riktig... Devolo viser jo også at de to PCene i kjelleren og andre etasje får 160 og 125 Mbp/s... Jeg innser at det kanskje ikke går såpass fort i en speedtest, men ned til 30??

 

Det er ganske mye i nedgang ja, men gjelder dette bare det utstyret som er tilkoblet homeplug? Eller går hele nettverket ditt ned til 30 når homeplug er tilkoblet? 

Lenke til kommentar

 

 

 

Testet nettopp å ha kabel direkte fra Zyxel til PC, og så en dramatisk forbedring i fart. 100 ned og 106 opp :)

 

Så da er det homeplugene som ikke fungerer optimalt. Da vi først installerte homeplugger var nettet mye raskere, og tålte belastningen av å laste ned uten noe problem. Er en stund siden. Noe har forandret seg. Kan ha vært at alle pluggene var devolo-plugger før, i stedet for at bare to av pluggene er devolo nå. Kan dette være problemet? Den ved ruteren er en Canal Digital 200 Powerline...

 

Sålenge de gjør ting på samme måte så skal ikke merke ha noe og si. Men vil tro det er bedre når ting er fra samme produsent. Det som har endret seg er kanskje måten dere bruker nettverket på? Flere enheter pr person? Mer Netflix, viaplay? Homeplug er egentlig bare søppel, har du mulighet til og heller legge opp nettverks kabel ville jeg heller gjort det. Da får du utnyttet den linjen du betaler for.

 

Ja, det hadde selvfølgelig vært den ideelle løsningen. Men jeg vet ikke om det er så veldig aktuelt dessverre.

 

Det er en nedgang i hastighet med 70 Mbps da, når homeplugene blir introdusert med i likningen. Det virker bare ikke riktig... Devolo viser jo også at de to PCene i kjelleren og andre etasje får 160 og 125 Mbp/s... Jeg innser at det kanskje ikke går såpass fort i en speedtest, men ned til 30??

 

Det er ganske mye i nedgang ja, men gjelder dette bare det utstyret som er tilkoblet homeplug? Eller går hele nettverket ditt ned til 30 når homeplug er tilkoblet? 

 

Bare det som er tilkoblet homeplugen, så det er vel homeplugene som nok er litt søppel som du sier... Det trådløse nettet fungerer kjempebra, til tross for det problemet med at det er nødt til å kutte ut nå og da... Det er bare det at jeg husker pluggene fungerte så mye bedre da vi først installerte de - å laste ned et spill fra Steam oppe i 6 eller 8 Mb/s hadde ingen innvirkning på båndbredden. Nå sliter jeg med å se en stream med en 3 Mbp/s-nedlasting i bakgrunnen... 

Endret av Hydralisk
Lenke til kommentar

Det er veldig forskjellige erfaringer med homeplug. Hos noen fungere det veldig bra, men hos andre er det ubrukelig. Er de koblet rett i veggkontakten uten skjøteledninger eller andre løsninger. Er de koblet sammen med annet utstyr som kan gi elektrisk støy? Prøvd å koble i annen kontakt i samme rom? Kan være en mulighet å prøve nyere homeplug som støtter høyere hastighet. Mister man samme prosent av teoretisk hastighet kan man alikevel få vesentlig høyere hastighet. Kjøp et sted med returrett og returner hvis det ikke blir bra nok.

 

Men uansett vil jeg anbefale å legge opp nettverkskabel. Mer jobb, men en helt annen verden enn en dårlig homeplugg-løsning...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...