Gå til innhold

Kroppsøving. Alternativt opplegg ol.


scphytt

Anbefalte innlegg

Har problemer med å delta i gymmen på skolen. Det går helt fint å ha sportslige aktiviteter på fritiden, men når man har gym med alt i fra 10-50 personer om gangen på skolen får jeg bare en utrolig dårlig følelse inni meg, jeg gruer meg til hver gang vi skal ha gym.

 

Jeg har søkt litt å sett at folk har fått tatt gymmen som et teoretisk fag, spurte læreren min om dette men hun sa at de var sluttet med dette i år.

Veileder på skolen sa jeg kunne søke om fritak i sammarbeid med lege, men da vil jeg jo ikke få det på karakterkortet. Det er ingen som ansetter noen uten gymkarakteren vell?.. Så da tenkte jeg det var uaktuelt.

 

Det andre alternativet var å bli med på en gruppe de skulle lage for andre som sliter med å ha gym med de andre på skolen, men der var vi plutselig opp mot 10 stykker allikevel. 

Det må da finnes noe alternativ for meg? Jeg er villig til å trene på treningssenter og alt annet du kan tenke deg, jeg er villig til å gjøre alt de andre gjør, bare ikke sammen med de. Gymkarakteren kommer til å trekke ned snittet mitt noe forferdelig om jeg ikke kan få en løsning på dette. Er det noen som har erfaring(helst fra i år, men all tilbakemelding er gull verdt), eller har forslag til hva jeg kan prøve å gjøre?

 

Edit: Jeg feiler ingenting fysisk, jeg sliter bare veldig med prestasjonsangst i gymtimene, jeg kan fint gå på treningssenter uten å slite med disse tankene.

Endret av scphytt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan få jobber og slik hvis du søker om fritak

Da ender bare med at det ikke er noe på vitnemålet. En karakter mindre på vitnemål

De færreste bryr seg om du hadde gym eller ikke på skolen

Er du sikker på dette?

Hos meg ville varsellampene lyst om noen som søkte på en jobb hvor arbeidet var fysisk ikke hadde karakter i gym. Samtidig er det også en diskusjon som kan åpne for at urelevante og ''sårbare'' tema i jobbsammenheng dukker opp. Man tenker jo automatisk noe negativt eller at det er noe gale med vedkommende som ikke har denne karakteren.

Lenke til kommentar

Fysiske jobber kan det oppstå problemer, men det er jo bare å forklare hvorfor da og hvis du er i godt form er det sikker ikke noen problem. De færreste jobbene er veldig fysiske da

Sant nok, men vil helst ikke utelukke noen ting. Er nok mest redd for intrykket det gir

Lenke til kommentar

 

Du kan få jobber og slik hvis du søker om fritak

Da ender bare med at det ikke er noe på vitnemålet. En karakter mindre på vitnemål

De færreste bryr seg om du hadde gym eller ikke på skolen

Er du sikker på dette?

Hos meg ville varsellampene lyst om noen som søkte på en jobb hvor arbeidet var fysisk ikke hadde karakter i gym. Samtidig er det også en diskusjon som kan åpne for at urelevante og ''sårbare'' tema i jobbsammenheng dukker opp. Man tenker jo automatisk noe negativt eller at det er noe gale med vedkommende som ikke har denne karakteren.

 

 

At noen skulle ta deg for at du ikke har karakter i gym, har jeg ekstremt vanskelig for å forestille meg. Nå har jeg aldri vært i en prosess der jeg har ansatt noen, men jeg kan vitterlig ikke se for meg at gymkarakteren er det første man undersøker når man ser på et vitnemål. I den grad man er opptatt av vitnemålet, så er det nok ting som orden og oppførsel, fravær etc som står i fokus, i tillegg til det generelle inntrykket man får, f.eks høyt snitt = flink og pliktoppfyllende. Skal jeg være ærlig så tror jeg faktisk de færreste ville registrert at det mangler en karakter, dersom resten er plettfritt. Det eneste unntaket er hvis noen spesifikt ser etter gymkarakteren din, men hvorfor skulle de det? Ang. fysisk arbeid så er arbeidsgivere opptatt av arbeidstakers helse, så det som er relevant er først og fremst om du har noen skavanker som gjør at du ikke kan utføre enkelte typer arbeid.

Lenke til kommentar

Hvilket nivå er vi på her? Hvis vi snakker om ungdomsskolen er det uproblematisk å ikke ha gymkarakter - jeg har aldri hverken bedt om eller blitt bedt om grunnskolevitnemålet mitt, og jeg har sittet på begge sider av bordet.

 

Er man på VGS-nivå er gymnastikk et fag som mangler fra ganske mange vitnemål, fordi selv om faget er obligatorisk er det ikke alltid nødvendig for å få studiekompetanse eller fagbrev.

 

Gymnastikk kan tenkes å spille en rolle hvis du skal inn i et tungt yrke som politi, brannvesen, eller Forsvaret, men i slike yrker er det gjerne en grundig evaluering av personlig egnethet kombinert med fysiske tester som vil ha større betydning enn en karakter på vitnemålet.

Lenke til kommentar

Generelt kan det tenkes at hvis du går et studierettet program på videregående, så er det ikke like viktig med gymnastikk. Ut i fra det jeg har hørt, så er det få arbeidsgivere som ser på karakterer fra videregående etter at man har tatt høyere utdanning. Hvis du derimot går en yrkesfaglig retning kan det være en fordel med gymkarakter på vitnemålet fordi man da får et inntrykk av om du har fysikken til å klare å utføre arbeidet.

Lenke til kommentar

Det er utrolig vanskelig for en lærer å vurdere deg om du stikker på et treningssenter. En del av kompetansemålene i løpet av vg1, vg2 og vg3 innebærer lagidrett ( 

  • gjere funksjonell bruk av ulike ferdigheiter i utvalde lagidrettar, individuelle idrettar og alternative rørsleaktivitetar (Vg1) 
  • praktisere treningsmetodar for å forbetre teknikk, taktikk og evne til samspel i lagidrettar (Vg2) 
  • praktisere fair play ved å inkludere andre, uavhengig av føresetnader, i utvalde idrettar og aktivitetar (Vg1) 

Ei vennine av meg deltok ikke i felles gym og hun fikk ikke god karakter pga. læren hadde ikke fått vurdert hun etter alle kompetansemålene (noe hun var informert om) og sa da at han ikke kunne vurdere det på samme måte. Hun deltok da året etter i noen av gymtimene og trente en del alene. Hun slet med at alle så på henne, men var villig til å delta litt. Det ene året hadde hun ikke gym pga. dette, men var nødt til å få karakter i vg3 fordi hun ikke hadde noen fysiske forutsetninger som sa at det var umulig å delta. Vet noen på vgs, som fikk tilpassa kroppsøving som hadde muskelsykdommer og andre sykdommer blandt annet CP (de deltok minimalt i felles gymtimer uten om styrketrening og aktiviteter som de greide å delta i) 
 

Det spørst hvem arbeidsgiveren din er, skal du ha deltidsjobb vil nok flere se på det at du ikke har gymkarakter som et minus, men i videre arbeid sener vil de nok bare lure på hvorfor du ikke har karakter, men det er heller lite sansynlighet for at du må vise fram vitnemål fra vgs i fremtiden. 

Endret av Slatravi
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

du kan ta eksamen i gym som privatist, da får du både faget godkjent på vitnemålet og du slipper alle gymtimene. Men du må forberede deg litt på egenhånd. Før var privatisteksamen kun teoretisk, nå er det en praktisk og en teoretisk del. Hvis du går vg 1 eller 2 går det jo ann å melde seg opp til våren, og hvis du blir fornøyd med karakteren kan du droppe gymmen resten av vgs..  så forskjellen er at du får det som eksamens- og ikke standpunktskarakter, men det er like tellende :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...