Gå til innhold

Starting strength treningslogg


Anbefalte innlegg

Da var det ny treningsdag. Tiltross for en drittdag fikk jeg til slutt trent, etter å ha kjørt 1 time hver vei, (bor på landet, og kan tydeligvis ikke droppe innom et treningsstudio så lett her...) Har aldri trent så seint, pleier som regel å trene i to tiden, så trening klokka 21:00 etter jobb var nytt for meg, var allerede daff som faen etter jobb. Passet da ganske bra at min PWO Rich piana 5150 kom i posten i dag, og var ganske så glad da jeg kom hjem fra jobb til ny pwo. Merker ikke så mye av pwo (noe av grunnen til at jeg sluttet) så var spent på denne, og den fungerte relativt bra :)

 

Nok skravling, dagens løft:

  • 3×5 Knebøy 72,5kg (har da økt over min max på 5 reps)
  • 3×5 Benkpress 70kg (neste økt er over min 5 rep max)
  • 1×5 Markløft 107kg (100kg var min 5 rep max)

Alle løftene ble fullført, så økning neste gang :)

Endret av StartingStrength
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da var dagens økt fullført, og jeg er fornøyd :)

 

Dagens løft ble:

 

Knebøy 3x5 75kg

Skulderpress 3x5 35kg

Pendlayroing 3x5 45kg

Chinups 3x8

 

Har gått til innkjøp av 2x 500g "plates" som skal brukes når økningen stagnerer. Prøver meg på 2,5kg per økt så lenge jeg klarer men stagnerer jeg flere ganger blir det da enten 90% av vekta det stagneres på, for så å jobbe meg oppover. Eller gå over til 1kg økning om gangen.

 

Alle løftene ble fullført, og må si jeg er spent på neste benkpress økt der 3x5 72,5kg skal tas ettersom jeg har hatt en del problemer der før.

Endret av StartingStrength
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da var det nye treningsdag, måtte "pushe" den en dag frem ettersom jeg ikke ville fått trent på mandag, så det vil bli trening på tirsdag og fredag for å komme tilbake til den gamle rutinen igjen. Var ganske spent på hvordan benken i dag ville gå ettersom 72,5 har aldri blitt kjørt 3 sett med 5 reps.

 

Dagens løft var:

 

  • 3×5 Knebøy 77,5kg
  • 3×5 Benkpress 72,5kg 
  • 1×5 Markløft 110kg 

Alle løftene ble fullført, så økning blir det neste økt oxo :)

Endret av StartingStrength
Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere er det litt "surr" på dagene ettersom jeg tok mandags økta på søndag grunnet at jeg ikke kunne trene mandag. Så denne uka henger jeg en dag foran, men vil komme tilbake til normal rutine neste uke. Var veldig spent på knebøyen i dag, jeg har ikke kjent noe smerter i kne(ene) på 2 økter nå, så blir mer og mer vandt til lowbar. Jeg forsøkte meg på "high" bar på siste sett og det var helt forjævelig, skjønner ikke at jeg gjorde dette før :p

 

Dagens løft:

Knebøy 3x5 80kg

Skulderpress 3x5 37,5kg

Pendlayroing 3x5 47,5kg

Chinups 3x8

 

Alle løftene ble fullført :)

Endret av StartingStrength
Lenke til kommentar

Da ble det siste trening denne uka før det blir fri til mandag. Det ble tidlig trening og lite carbs og jeg følte meg egentlig i helt for jævelig form :p

 

Dagens løft:

3×5 Knebøy 82,5kg

3×5 Benkpress 75kg

1×5 Markløft 112kg

 

Alle løftene ble fullført forutenom mark, jeg hadde ingen ting igjen å gi. Ble 3 reps og grepet hang ikke på greip i dag. Så kjører 112kg neste markøkt oxo. Forutenom dette er jeg storfornøyd med knebøy og benken :)

Lenke til kommentar

Dårlig tid i dag så ble veldig tidlig trening, løftene var som følger:

 

Knebøy 3x5 85kg

Skulderpress 3x5 40kg

Pendlayroing 3x5 50kg

Chinups 3x8

 

Alle settene ble fullført forutenom på skulderpress der ble repitisjonene slik: 4,5,5 aner ikke helt hva som skjedde her så skal ta det opp igjen neste økt for å fullføre alle :)

Endret av StartingStrength
Lenke til kommentar

Jeg var veldig spent på økta i dag, jeg var 100% sikker på at marken vill gå bra (noe den gjorde). Men benkpress / knebøy var det som skulle bli værste :p. Jeg startet som alltid med knebøy og alle settene ble fullført, og jeg har ALDRI i mitt liv vært så tom for energi etter bøy som jeg var i dag. Neste øvelse var benkpress. Jeg klarte 1,2 settet uten spot, men på siste sette måtte min spotter hjelpe til på siste reppen med langfingeren  (men det var fortsatt touch så jeg tar opp igjen 77,5)

 

Dagens løft ble da som følger:

3×5 Knebøy 87,5
3×5 Benkpress 1,2 sett uten "spot" 3 sett resulterte i spot på siste reppen.
1×5 Markløft 112kg

 

Alt i alt er jeg fornøyd med knebøyen men er i grunn skuffet over at benken ikke gikk 100% flawless.. Så 77,5kg blir kjørt omigjen neste gang.

Endret av StartingStrength
Lenke til kommentar

Stadig fremgang, good shit :) Hvordan er det med deload i SS? Deload etter tre fails på rad slik som i 5x5 eller?

jeg har fikk høre av han som introduserte meg for ss var om du failer 1 gang til etter din første fail, skal du ta 90% av vekta du faila på og begynne derfra igjen. Mulig dette er helt feil så får lese meg opp på det, men satser på at jeg skal klare det nestegang. Det var snakk om langefinger "spotting" så han måtte ikke ta noen curls :p men fortsatt irreterende hehe

Lenke til kommentar

Skulle egentlig ikke trene igjen før mandag, men ettersom jeg begynner i ny jobb i morgen og ikke veit helt hvor mye tid som blir til overs ble det en økt i dag. Var igrunn veldig i tvil på om benkpress ville gå bra ettersom jeg er helt tom for energi etter knebøy og ikke klarte 77,5 kg i benk sist.

 

Knebøyen ble fullført med liten margin, og det samme ble benkpress. Siden jeg måtte klare alt på benken i dag var jeg fornøyd med at det gikk bra, men for å være ærlig så tror jeg 80kg vil by på problemer. Men får bare håpe på en bra dag :)

 

 

Dagens løft:

3×5 Knebøy 92,5kg
3×5 Benkpress 77,5kg
1×5 Markløft 115kg

Endret av StartingStrength
Lenke til kommentar

Da var det tid for ny økt. Har i de siste 2 dagene ikke fått i meg i nærheten av kaloriene / riktig splitt i fordeling av protein,karbs og fett. Har begynt i ny jobb så alt er litt nytt enda, så må finn en ordning på dette ettersom mange timer med spising o.l går tapt :p. Men uansett trening ble det, og jeg var veldig spent på treninga i dag ettersom inntaket av kalorier har vært dårlig i tillegg til at vekten på øvelsene begynner å bikke mot at jeg ikke klarer å fullføre alle sett. 

 

Dagens løft:

Knebøy 3x5 95kg

Skulderpress 3x5 42,5kg

Pendlayroing 3x5 55kg

Chinups 3x8

 

Alle settene ble fullført og håpet om å klare å komme seg opp på 100 i bøy lever fortsatt :p men skal sies at det er såvidt alle settene blir fullført.

Endret av StartingStrength
Lenke til kommentar

Ja det måtte jo skje... hadde etter min mening en helt for jævelig økt i dag og er utrolig misfornøyd / demotivert :/ Ettersom jeg har tatt 77,5kg to ganger på rad nå (og klarte det sist økt) i benkpress var det klart for 80kg i dag. Jeg hadde satt som mål å kjøre SS i 2 mnder for så å gå over til en combo av litt volume og litt styrke, men etter i dag fikk jeg relativt lite lyst til å fortsette (ettersom jeg mener jeg nå er på mitt maksimale akkurat nå...). Økta startet med 3x5 97,5kg knebøy som såvidt ble fullført. Etter disse settene hadde jeg absolutt ikke noe mer å gi. Da det var benken sin tur merket jeg at dette ikke kom til å gå veien i det heletatt. Da jeg skulle varme opp merket jeg at på 60kg var det som 77,5 :p men prøvde fordet. Da det var klart for første sett ble det gjort 3x80kg før jeg måtte ha spott, prøvde sett nr to og her ble resultatet 2 x 80kg før spot. Bestemte meg da for å gå ned igjen til 77,5 kg på siste sett og klarte heller da ikke mer enn 2 reps før jeg rack'a i ren frustrasjon....Marken ble 1x5 på 117,5kg jeg merker jeg sliter med startposisjon og merker jeg er svak i begynnelsen av løftet, men tiltross for dette ble det godkjent, men formen var ikke dårlig men heller ikke et prakteksemplar.

 

Alt i alt en dritt økt etter min mening, ettersom jeg hadde veldig store forhåpninger til 80kg i benken. Vurderer å gå tilbake til 77,5kg kjøre dette 3x5 for så å ta i bruk 2x500g skiver å ha 1kg økning fremfor 2,5kg. Kom gjerne med innspill...

 

Dagens løft:

Knebøy 3x5 97,5Kg

Benkpress 3x 80kg så spot, 2x80kg så spot, 2x77,5kg så rack

Markløft 1x5 117,5Kg

Endret av StartingStrength
Lenke til kommentar

Drittøkter blir det bare mer og mer av etterhvert som du nærmer deg ditt genetiske nivå - hvilket er lenge til ennå :)

Fortvil ikke, tenk bare fremover, dette er helt normalt.

 

Du KAN fokusere på begge deler, volum+styrke. Dette er en motiverende treningsform. Komplisert til å begynne med, men når man først ser systemet i det kan man sette opp sine fremtidige, personlige programmer for fremtiden.

 

Mitt tips er å ikke kjøpe småvekter riktig ennå - ikke for å progressere saktere i baseøvelsene ihvertfall. I volumøvelser kan man gjøre dette.

Om du kjører en normal deload nå, dvs at du er tilbake på dagens vekter om 4-5 uker vil du mest sannsynlig klare vektene du ikke klarte i dag. Slik er det bare. Folk er som oftest dårlige til å restituere seg, hvilket fører til bom stopp lenge før tiden.

 

Så mitt forslag er - aksepter nå 2-3 uker med lett gjennomførbare vekter (føles kjedelig og meningsløst) før du klinker til med tyngre og ev. fail-vekter igjen.

Lenke til kommentar

Drittøkter blir det bare mer og mer av etterhvert som du nærmer deg ditt genetiske nivå - hvilket er lenge til ennå :)

Fortvil ikke, tenk bare fremover, dette er helt normalt.

 

Du KAN fokusere på begge deler, volum+styrke. Dette er en motiverende treningsform. Komplisert til å begynne med, men når man først ser systemet i det kan man sette opp sine fremtidige, personlige programmer for fremtiden.

 

Mitt tips er å ikke kjøpe småvekter riktig ennå - ikke for å progressere saktere i baseøvelsene ihvertfall. I volumøvelser kan man gjøre dette.

Om du kjører en normal deload nå, dvs at du er tilbake på dagens vekter om 4-5 uker vil du mest sannsynlig klare vektene du ikke klarte i dag. Slik er det bare. Folk er som oftest dårlige til å restituere seg, hvilket fører til bom stopp lenge før tiden.

 

Så mitt forslag er - aksepter nå 2-3 uker med lett gjennomførbare vekter (føles kjedelig og meningsløst) før du klinker til med tyngre og ev. fail-vekter igjen.

Så evt kjøre 10-15% fra der jeg faila for så kjøre sett og øke som før? Akkurat nå er det skulderpress og benkpress som er værst. Roing går helt fint, og bøy har jeg ikke hatt noen økter der det ikke har blitt fullført. Egentlig så er det mark, benk og skulderpress som akkurat nå kan by på problemer. I mark er det i starten av løfte jeg sliter mest og som oftest første reppen, resten blir mye bedre (nei jeg bouncer ikke). Kan kjøre 10-15% deload på benk, fortsette med skuldre til jeg failer for så kjøre deload, og mark kan jeg kjøre til form blir for dårlig.

Lenke til kommentar

Etterhvert timer du det slik at du kjører deload på alle styrkeøvelsene samtidig = mest optimalt.

Dette vil primært si BP, ML, KB og ev MP som er rene styrkeøvelser.

 

Som du sier, reduser de med 10-15% og start derfra- deretter øker du vektene som normalt, med 5kg pr.uke eller 2.5kg pr. økt om du kjører de 2 ganger i uka.

Du kan ev. legge opp løpet slik at det tar 4-5 uker innen du når dagens vekter igjen = uke nummer 5 fra fra nå av blir ny 5RM forsøk. Da vil du meget sannsynlig klare dagens fail`s enkelt.

 

3 steg frem og 2 tilbake :w00t:

 

For volum kjører du en helt annerledes deload = en helt annen historie. Greit å ikke blande dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...