Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Regler om jordete stikkontakter


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg bor i en litt eldre blokk med mange u-jordete stikkontakter. Jeg tror en kurs gikk til hele leilighetens stikkontakter utenom de jordete på kjøkken og bad. Også er det et par kurser som har gått til el-ovner før, som også er u-jordete.

 

Jeg fikk innlagt en ny kurs for et par år siden, og da fikk ikke elektrikeren trukket nye ledninger i røret, sannsynligvis er det knukket. Så da ble kursen til de vanlige stikkontaktene splittet i to. Så nå er det en kurs til venstre i leiligheten, og en til høyre.

 

Spørsmålet mitt er om dersom jeg skal ha jordete stikkontakter. Må alle kontaktene på en kurs byttes, eller er det alle i et rom? Som i stuen er det vel to kurser, en til de vanlige stikkontaktene som før var til lamper og sånt, og en kurs til ovnene under vinduene. Jeg vet ikke om lampepunktet i taket er på samme kurs som stikkontaktene. Må eventuelt lampepunktet også jordes? Og hva med stikkontaktene i ganga utenfor stua som kanskje er på samme kurs som dem i stua?

 

Noen som er oppdatert på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, ingen krav til kursen som helhet, kun det aktuelle rommet.

Det hele handler om berøringsfare og jordet dings og en ujordet som skulle hatt jord kan potensielt skape potensialforskjeller i mellom seg og står de nærme nok og man kan berøre begge kan det være livsfarlig.

Man kommer ikke i kontakt med ting i naborommet og er således ikke ansett som farlig.

Men når det kommer til jording så er det innenfor samme rom alt eller ingenting som er grunnregelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, ingen krav til kursen som helhet, kun det aktuelle rommet.

Det hele handler om berøringsfare og jordet dings og en ujordet som skulle hatt jord kan potensielt skape potensialforskjeller i mellom seg og står de nærme nok og man kan berøre begge kan det være livsfarlig.

Man kommer ikke i kontakt med ting i naborommet og er således ikke ansett som farlig.

Men når det kommer til jording så er det innenfor samme rom alt eller ingenting som er grunnregelen.

 

Takk for svar. Har du noen formening om hvor mye en må regne med å betale for å trekke jord og bytte 5 stikkontakter ~?

Lenke til kommentar

I og med at skjultanlegget til Gabri3l er skadet er det ikke sikkert det går like lett som hos andre og nåe åpentanlegg må legges men om du greier å få deg en fastpris uten forutsetninger om skjultanleggets tilstand så vet du i hvertfall hva det koster.

Selv vet jeg ikke hva det koster for ingen jobber er like og jeg holder svært lite på med prising, men er det som gjør jobben og jeg vet at omtrekking av skjultanlegg kan være kjempeenkelt til å være et sant helvete der man ikke kommer gjennom av ymse grunner og må begynne å spikre åpent i ei gammel tegelsteinsblokk med kjeks som murpuss og må gjennom flere vegger.

Om det nå er i fjerde etasje i ei blokk uten heis og dårlig med parkeringsmuligheter utenfor begynner ting å ta tid.

Lenke til kommentar

Ja, jeg var vel i tanker om at fastpris kunne være lurt siden jeg ikke husker hvilket rør som er knekt. Men en ballpark pris kan være greit for å vurdere om jeg i det hele tatt skal gidde å innhente tilbud.

 

Jeg har en receiver som tok kvelden grunnet lynnedslag. Tenkte den kanskje ville overlevd om stikkontaktene hadde vært jordet. Jeg har en Monster HTS2600. Men jeg antar den neppe fikk gjort mye nyttig uten en jordet stikkontakt...

 

dieotr.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...