Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] PC-klokken går uregelmessig.


Anbefalte innlegg

Problemet er at klokken på min stasjonære PC går svært tilfeldig og må synkroniseres med web-klokke flere ganger om dagen. Før noen foreslår det så kan jeg opplyse om at jeg har skiftet batteri på hovedkortet for en uke siden fordi jeg trodde at dette var årsaken. Hovedkort er Asus Z87-deluxe og jeg bruker fortsatt WIN 7.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk/sett riktig klokke/dato i BIOS.

 

I Win7, klikk på klokka nederst til høyre og velg "Endre innstillinger for dato og klokkeslett".

 

Velg fanen "internett-klokke" og "endre innstillinger".

Boksen "synkroniser med tidsserver på Internett" skal være huket ut.

I rullgardinmenyen velger du "time.windows.com" og klikker på "oppdater nå".

 

Har selv "sjeldent" opplevd at denne har blitt endret under vanlig windows-oppdatering,.... men mest under W8.1

 

Dette skal holde.

Lenke til kommentar

Sjekk/sett riktig klokke/dato i BIOS.

 

I Win7, klikk på klokka nederst til høyre og velg "Endre innstillinger for dato og klokkeslett".

 

Velg fanen "internett-klokke" og "endre innstillinger".

Boksen "synkroniser med tidsserver på Internett" skal være huket ut.

I rullgardinmenyen velger du "time.windows.com" og klikker på "oppdater nå".

 

Har selv "sjeldent" opplevd at denne har blitt endret under vanlig windows-oppdatering,.... men mest under W8.1

 

Dette skal holde.

 Alt dette er gjort flere ganger uten at det holder i lengden.

Lenke til kommentar

Jeg ville sjekket ved å la den stå i BIOS noen timer, for å se om den klokken er stabil.

Hvis den er det kan du starte Windows i 'Safe mode', og la den stå urørt noen timer. Dette for å avgjøre om det er noen drivere eller aktivitet som påvirker klokken.

 

Jeg skal prøve dette til helgen. Jeg kan jo legge til at PCen står avslått og uten koblig til 220v strøm i et par måneder av gangen fordi jeg reiser bort av og til. Sist jeg kom hjem skiftet jeg batteri og stilte klokken i BIOS, men jeg lot den ikke stå lenge i BIOS. Uansett er dette merkelig oppførsel. Takk for hjelp så langt så kommer jeg tilbake når jeg har forsøkt ovenstående.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...