Gå til innhold

Vannkjøling i 750D


Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Tenkte å kjøpe meg vannkjøling til Corsair 750D. Har noen mulighet til å hjelpe meg litt?

 

Slanger og nippler: Har 4stk ek 10/16 (3/8-5/8) fra før av, så fortsetter med den størrelsen, har også tube. Regner jeg kun kjøper flere nippler fra ek, hvis ikke noen har noen argumenter for å bytte de ut :)

Hvor mange nippler trenger jeg? Trenger jeg noen blindplugger også?

 

Pumpe/res kombo: Hva burde jeg gå for her? Vurderer Ek D5 men er ikke helt sikker.

TIPS til hvordan jeg skal feste den mottas med stor takk! Tenkte å plassere den i front, har ingen ting i veien der, så er bare hvordan å feste den jeg sliter med. 

 

Radiator: Tenkte å gå for en Ek PE 360 rad i toppen

 

Blokk: Hvilken blokk burde jeg velge? Har sett på Ek supremacy Evo, men er ikke helt sikker på hvilken jeg skal velge. 

 

Vifte: Vurderer å gå for Gentle Typhoon eller Ek Vardar (og Corsair sp120 qe), usikker på hvem jeg skal velge. Står mest imellom Typhoon eller vardar, siden jeg regner med at sp120 er en del dårligere på luftflyt og lyd? Syns egentlig sp120 ser finere ut. 

 

 

Trenger også en måte å fylle loopen og tømme den på. 

Fylle på kan jeg vel gjøre med en Ek Top, og så bruke en av de andre hullene når jeg skal fylle på den? Trenger jeg noe rør som går ned i tanken, så det ikke lager så mye lyd, eller følger det med?

 

Burde jeg da ha en slitt rett etter pumpen, og der koblet på en stengeventil med en blindplugg i enden av den? Usikkert på hvordan jeg skal gjøre det. Eller, pumpen har jo 2 koblinger i bunn, kan jeg bruke en av de til å tømme den med? og bare sette på en stengevetil + blindplugg der.

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det hjelper så kan jeg legge ved mitt 750 bygg.

Ble litt trangt i toppen siden jeg har en 60mm rad der. Bruker ek evo sup cpu blokk og ek titan x gpu blokk med bitzpower fittings og tygon slanger, men du bruker såklart de du har.

Regn to nippler pr komponent. bare husk nok slange :p Hadde akkurat nok slange når jeg satt på en QD på ene strekket og har ikke gadda å gjør det opp igjen.

 

GT vifter i topp og ek vardar til front rad og må si de oppleves veldig lik mtp flow og lyd så det er nok hip som happ hva du bruker. d5 pumpe med ek topp(som er veldig enkel å fylle) festet bak hk, ser det sikkkert lettere på bildet.

Selv har jeg noen QD som også kan brukes til draining så gadd ikke bry meg med drainport.

 

Håper dette hjalp litt?

 

 

 

post-166959-0-80609100-1449257602_thumb.png

Lenke til kommentar

Kan ta et bilde litt senere.. ganske enkelt viss du kjøper samme topp/tank combo

Takk :) Har du 140 versjonen?

Trenger du noe rør som går ned i tanken hvis du bytter top? Ser på noen bilder at du kan kjøpe acrylic tube, eller er følger det med og er kun hvis du bytter resorvar?

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar

Det syntes jeg høres litt rart ut. Det vil fungere når man har fått pumpen til å ta, men en sentrifugalpumpe suger (løftehøyde på sugeside) ingen ting. Dermed må man i så fall manuelt fylle slangen inn til pumpen. Man kan ikke bare sette pumpen på toppen av res og forvente at denne skal suge det opp via tuben. Man måtte fortsatt satt pumpen lavere enn inntaket til tuben, manuelt luftet systemet (fylt det opp) og så tar hevertprinsippet seg av resten. Knotete å få i drift, og vanskelig å vedlikehold. Usikkert design.

 

Jeg vil vel påstå at hovedformålet med et dykkrør ("internal tube") er at man kan få litt flere muligheter på layouten til loopen. Og ved å skyte væsken inn i reservoiret, kontra å bare gjøre en toppfylling, så blir det mye mindre bevegelse i væsken i res (vortex, dannelse av luftbobler o.l).

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Det syntes jeg høres litt rart ut. Det vil fungere når man har fått pumpen til å ta, men en sentrifugalpumpe suger (løftehøyde på sugeside) ingen ting. Dermed må man i så fall manuelt fylle slangen inn til pumpen. Man kan ikke bare sette pumpen på toppen av res og forvente at denne skal suge det opp via tuben. Man måtte fortsatt satt pumpen lavere enn inntaket til tuben, manuelt luftet systemet (fylt det opp) og så tar hevertprinsippet seg av resten. Knotete å få i drift, og vanskelig å vedlikehold. Usikkert design.

 

Jeg vil vel påstå at hovedformålet med et dykkrør ("internal tube") er at man kan få litt flere muligheter på layouten til loopen. Og ved å skyte væsken inn i reservoiret, kontra å bare gjøre en toppfylling, så blir det mye mindre bevegelse i væsken i res (vortex, dannelse av luftbobler o.l).

Skjønner, så du mener da at jeg burde kjøpe et dykkrør også da? Koster jo ikke veldig mye. En slik for 140mm resorvar?

Må uansett kjøpe noe fra ek sin nettside (Top), siden ingen andre butikker har den inne :/

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha retur av loopen i toppen av res så ville jeg tatt med en internal tube ja.

 

Jeg kjøpte en som egenltig var for lang til min res, men kappet den til med baufil. Dette er jo i praksis en hardtubing og kan kappes på samme måte. På denne måten kan jeg få den til den lengden jeg vil, helst litt dypt i res.

 

Du kan kappe på frihånd og dra av gradene selv med kniv/pussepapir. Det finnes jo også "krybber" man legger røret i for å kappe, så det blir helt rett. 

 

Det finnes også "spesialverktøy" for slik ifm hardtubing (men det er jo i praksis samme greiene med får tak i på en verktøysjappe).

 

WC205MO_88436_285x255.jpg

Lenke til kommentar

Skjønner, tenker jeg går for en internal tube da. 

 

Fått en ide om hvordan jeg tror kan være smart. Istedenfor å kjøpe multiport top, så går jeg heller for et nytt res på 250mm, siden det følger med på de. 

 

Det er 35cm fra bunn til toppen i kabinettet mitt. En D5 med 250 res blir 300mm, altså 5cm til overs hvis jeg hadde fått festet den helt i bunn. 

Hva tror dere om å bruke en slik for å feste den til bunn av kabinettet. Hvor mye vil den bygge opp?

Og så bruke en 90 grader svivel på toppen av res. 

 

Tror jeg får for den nye D5, siden den virker lettere å plassere. Eller burde jeg heller gå for den gamle?

Lenke til kommentar

Den gml ser finere ut IMO.

 

Spørs. Er den lettere enn den gml så er jo det et stort pluss.

Litt enig der, blir nok den nye hvis jeg ikke finner en bra måte å feste den gamle på. 

 

Får se hvordan Mumriken har festet den

 

Edit: Regner med at svivler kan stille til ønsket posisjon etter jeg har strammet de?

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar

Hvis du ikke trenger så enormt stor res (det er jo egentlig bare tull - blir ikke noe kaldere) så kan du jo henge res/pumpe på en slik brankett du har vist til tidligere, da på radiatoren i front.

Var litt pga utsende, vet det ikke blir noe kaldere :) 

Trodde det fulgte med multiport top, men ser nå at det kun er en bunn og ikke en top. Ser ut som jeg må bestille fra ek da :/ Digital impuls og komplett er tomme for det :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...