Gå til innhold

Noen som har styrt VANN med hjemmeautomasjon?


Anbefalte innlegg

Jeg har to bruksområder som krever muligheten til å styre vann. 

 

Den ene er rimelig standard, det er styring av hovedventil i huset. Dette er hovedproblemet, (og det som kommer først, fordi dagens ventil lekker)

 

Den andre er litt mer spesiell: på hytta har jeg tømmeventiler ; når vi forlater hytta, tømmer vi rørnettet for vann. Strengt tatt kan jeg her bruke alternative løsninger : jeg kan sette opp en Y kobling mot den gamle tømmeventilen og mot en ny magnetventil (NC). Ikke helt elegant og litt plasskrevende, men helt overkommelig hvis det er billigste løsning.

 

Problemet er at så langt har jeg BARE funnet magnetventiler. Ulempen med disse er to-delt :

 

1. Det finnes ikke manuell override. hvis softwarestacken av ventilen sier takk for seg, er du skrudd. (Det kan være så enkelt som ett lynnedslag som friterer ventilstyringen fra kobberrøret) 

2. Den krever strøm, så hvis strømmen går, så har du enten ikke vann (NC-ventil),  eller så har du ikke ventil (NO-Ventil). 

 

Så det jeg er på jakt etter er servokontroller av ventiler. Se for deg danalock mekanismen, men med strømnett tilgang og mere krefter. Noen som kjenner til noe slikt ? (sånn sett er det overkommelig om servoen må demonteres for manuel override hvis det er en 1 minutters jobb uten verktøy og at selve ventilen kan skrus med en tang)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du ikke koble til en servo på en manuell ventil? Trenger muligens en kraftig dyr en. Lynnedslag får du vel ikke gjort noe med så sant systemet ikke går på batteri eller har en annen form for redudanse?

 

De bruker jo automatiske ventiler i industrien og jeg regner med at de gjør det du trenger, vil anta at det er meget kostbare greier.

 

Jeg har ikke veldig peiling på hjemmeautomasjon, men syntes dette var en ganske interresann problemstilling, hvis man kan kalle det det, bare slenger ut noen tanker :) Mye artigere enn å styre en lås eller et lys :p

Lenke til kommentar

Kan du ikke koble til en servo på en manuell ventil? Trenger muligens en kraftig dyr en. Lynnedslag får du vel ikke gjort noe med så sant systemet ikke går på batteri eller har en annen form for redudanse?

 

De bruker jo automatiske ventiler i industrien og jeg regner med at de gjør det du trenger, vil anta at det er meget kostbare greier.

 

Jeg har ikke veldig peiling på hjemmeautomasjon, men syntes dette var en ganske interresann problemstilling, hvis man kan kalle det det, bare slenger ut noen tanker :) Mye artigere enn å styre en lås eller et lys :p

 

Jeg har i og for seg funnet en z-wave styrt som kan styre en kuleventil (du vet de som åpner til fullt på 90 graders vridning) Jeg er litt interesert i om folk har funnet andre løsninger og om folk som har fått relatert kunnskap ut av dette.  Det er enkelt å finne dings med google; faktiske norske erfaringer og regler trenger man sånne fora som dette til. 

 

Jeg har skrevet ett langt og stort dokument med alt jeg har lyst å gjøre , og nå prøver jeg å finne elefantene :-)

Endret av ChristopherT
Lenke til kommentar

Ja, vet hva en kuleventil er, de er vel de beste å bruke til det du skal gjøre, trygge å fine etter den lille erfaringen jeg har med dem. Hvile andre ventiltyper kan man bruke?

 

Kan du ikke poste dokumentet her da, eller slenge ut en link til et G-Doc dokument eller noe. Skikkelig spennende prosjekt selv om det kanskje ikke er så avansert. Skal du bruke en mobil eller noe for å styre sakene, styre dem over Internett? Den største elefanten er vel redudanse, vann gjør enormt med skade skulle uhellet være ute. Noen sensorer som sier ifra om lekkasje eller stenger ventilene automatisk er nok lurt.

 

Som sagt, bare slenger ut noen tanker og spørsmål :)

Lenke til kommentar

Ja, vet hva en kuleventil er, de er vel de beste å bruke til det du skal gjøre, trygge å fine etter den lille erfaringen jeg har med dem. Hvile andre ventiltyper kan man bruke?

 

Kan du ikke poste dokumentet her da, eller slenge ut en link til et G-Doc dokument eller noe. Skikkelig spennende prosjekt selv om det kanskje ikke er så avansert. Skal du bruke en mobil eller noe for å styre sakene, styre dem over Internett? Den største elefanten er vel redudanse, vann gjør enormt med skade skulle uhellet være ute. Noen sensorer som sier ifra om lekkasje eller stenger ventilene automatisk er nok lurt.

 

Som sagt, bare slenger ut noen tanker og spørsmål :)

 

https://www.tronika.no/no/zwave-motorstyring/854-auto-ventil-gr-105.html

 

For hytta er det ment å være avansert. I praksis

 

Av/på bryter i vindfang/gang  på hytta (plassert litt vanskelig)  

 

Skru av vann :

  • kutte strøm til pumpe og varmtvannsbereder
  • Hvis ok, pipe
  • vente 1 minutt
  • åpne tømmeventiler
  • Hvis åpnet, pipe

Skru på vann :

  • Lukke tømmeventiler
  • Hvis lukket
  • starte Pumpe
  • Hvis startet
  • starte varmtvannbereder
  • Hvis pumpe går i over 2 minutter, gå ut i fra at det er ett problem og steng ned igjen : pipe

Hjemme er det bare snakk om å kunne ha ett "feriemodus" der man kan stenge fra husstyring.

 

( Det store dokumentet er ikke ferdig. Skal vurdere å sende det ut  hvis/når jeg er kommet i implementasjonsfasen. )

Endret av ChristopherT
Lenke til kommentar

 

 

......

 

For hytta er det ment å være avansert. I praksis

 

Av/på bryter i vindfang/gang  på hytta (plassert litt vanskelig)  

 

Skru av vann :

  • kutte strøm til pumpe og varmtvannsbereder
  • Hvis ok, pipe
  • vente 1 minutt
  • åpne tømmeventiler
  • Hvis åpnet, pipe

Skru på vann :

  • Lukke tømmeventiler
  • Hvis lukket
  • starte Pumpe
  • Hvis startet
  • starte varmtvannbereder
  • Hvis pumpe går i over 2 minutter, gå ut i fra at det er ett problem og steng ned igjen : pipe

Hjemme er det bare snakk om å kunne ha ett "feriemodus" der man kan stenge fra husstyring.

 

( Det store dokumentet er ikke ferdig. Skal vurdere å sende det ut  hvis/når jeg er kommet i implementasjonsfasen. )

 

 

Jeg har en tilsvarende problemstilling og slik er min løsning:

Hjemme og på hytta finnes en dobbel bryter, Nexa WTE-2 i gang/vindfang.

Den ene bryter/åpner vann, den andre kobler kameraer til/fra. (Tilsvarende begge steder).

 

Kan også styre begge fra tlf-app, eller PC.

 

Hjemme stenges/åpnes vannet av en NC magnetbryter.

På hytta stoppes/startes vannpumpe.

 

VV-bereder på hytta:

Det tar ganske lang tid å få opp temperaturen så i sommerhalvåret startes den hjemmefra før avreise.

Varmeovner startes også hjemmefra før avreise.

 

På hytta finnes lavtliggende tømmekraner, forløpig styres disse manuelt, men vurderer å montere

magnetventiler.

 

Magnetventiler finnes hos rørleggere som monterer gulvvarme, eller kan kjøpes fra Elfa: https://www.elfadistrelec.no/no/automasjon/trykkluft/ventiler/prosessventiler/c/cat-DC-91686?wt_ga=8334172425_61574909865&wt_kw=8334172425_magnetventiler&gclid=Cj0KEQiAkIWzBRDK1ayo-Yjt38wBEiQAi7NnP1He-kg1I0JYkXwtymy5IzBPOUfm3GnMcTV6gjVYeVwaAq3i8P8HAQ

 

Tenker å styre disse via fjernstyrte brytere, men er litt i tenkeboksen og på "ventestatus";

 

Benytter i dag Telldus Net og Nexabrytere;

Dette fungerer forsåvidt greitt, men nå som Telldus har lansert Z-wave vurderer jeg å gå over til dette på slike viktige funksjoner da z-wave brytere gir tilbakemelding når funksjon er utført.

 

Jeg tømmer vv-bereder på hytta om høsten, og da må den ikke begynne å varme før den er fylt opp, tenker å montere en trykkbryter som varsler og kobler til strøm for oppvarming.

 

Slik det er på hytta nå sendes varsel som mail eller sms når noe kobles til/fra.

For varmeovner er varsel utløst av melding til Nexa-bryter (altså ikke 100% å stole på).

For vannpumpe og vv-bereder har jeg montert reler som igjen aktiverer Nexa-sendere (WBT-912) som så gir event til Telldus Live som sender mail eller sms.

Men heller ikke WBT-912 er 100% å stole på.

 

Har ikke varsel for om pumpe har gått litt lenge, men det skulle gå greitt å legge opp med et rele og Events i Telldus-live, 

 

Magnetventiler finnes som NC, (Normal Closed), NO (Normal Open), og det finnes noen som ikke endrer status  (åpning/lukking) ved strømbrudd.

 

Hjemme har jeg type NC, hvilket betyr at den står å trekker strøm hele tiden vi er hjemme.

Tenker å erstatte den med en NO, eller best, en som ikke endrer status ved strømbrudd.

Felles for alle er at de er ganske dyre, den på trykkvannet hjemme kostet vel noe over et par tusen.

 

Ser med interesse på Z-wave servoen: https://www.tronika.no/no/zwave-motorstyring/854-auto-ventil-gr-105.html

Bør passe perfekt. Ser ikke helt hvordan den monteres på en kuleventil, men finner en løsning på det.

 

For avtapping på hytta tenker jeg å benytte noen av de rimelige fra Elfa, type NC, da de skal åpne kun kortere periode for tømming og evt. bør de åpnes igjen ved fare frost, da det kan samle seg noe dråper vann i ventilen.

Finnes aktuelle også her: http://tgelectronicsno.mamutweb.com/Shop/List/NC-normalt-stengt/335/1

 

Anskaffet for test, en rimelig fra Kina, den fungerer, men durer noe forferdelig, anbefales ikke.

Endret av arneolav
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for mye nyttig.

 

BTW Husk at den første Telldus Zwave enheten kun kan sende 433, (holdt på å gå på en smell der) ikke motta. Zwave pro enheten deres med støtte for begge deler kommer ikke før senere. I mens kan du følge med på hva nexa sin neste kontroller kommer med.

Endret av ChristopherT
Lenke til kommentar

Tusen takk for mye nyttig.

 

BTW Husk at den første Telldus Zwave enheten kun kan sende 433, (holdt på å gå på en smell der) ikke motta. Zwave pro enheten deres med støtte for begge deler kommer ikke før senere. I mens kan du følge med på hva nexa sin neste kontroller kommer med.

Joda, klar over det.

Venter derfor på pro-versjonen, men vurderer også andre alternativer;

Ser at Biltema har kommet med en WiFi enhet: http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Timer/WiFi-uttak-2000037071/

 

Antar at det etterhvert kommer mer wifi-saker, må se litt på det etterhvert.

Lenke til kommentar

 

Tusen takk for mye nyttig.

 

BTW Husk at den første Telldus Zwave enheten kun kan sende 433, (holdt på å gå på en smell der) ikke motta. Zwave pro enheten deres med støtte for begge deler kommer ikke før senere. I mens kan du følge med på hva nexa sin neste kontroller kommer med.

Joda, klar over det.

Venter derfor på pro-versjonen, men vurderer også andre alternativer;

Ser at Biltema har kommet med en WiFi enhet: http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Timer/WiFi-uttak-2000037071/

Finnes på lager i min nærmeste BT-butikk , må prøve en slik.

 

Antar at det etterhvert kommer mer wifi-saker, må se litt på det etterhvert.

Edit: Ser ikke bort fra at IoT (Internet og Things) blir neste...

 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar

 

Tusen takk for mye nyttig.

 

BTW Husk at den første Telldus Zwave enheten kun kan sende 433, (holdt på å gå på en smell der) ikke motta. Zwave pro enheten deres med støtte for begge deler kommer ikke før senere. I mens kan du følge med på hva nexa sin neste kontroller kommer med.

Joda, klar over det.

Venter derfor på pro-versjonen, men vurderer også andre alternativer;

Ser at Biltema har kommet med en WiFi enhet: http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Timer/WiFi-uttak-2000037071/

 

Antar at det etterhvert kommer mer wifi-saker, må se litt på det etterhvert.

 

 

Et annet alternativ er også denne: https://www.komplett.no/product/833040/hjem-fritid/smarte-hjem-sikkerhet/smarte-hjem/d-link-mydlink-home-smart-plug#

 

Off topic: Synes denne også er interessant: https://www.komplett.no/product/833028/hjem-fritid/smarte-hjem-sikkerhet/smarte-hjem/d-link-mydlink-home-wi-fi-motion-sensor#productinfo 

 

Å ha nok dekning til sensorer med Tellstick kan ofte være et problem, å kun forholde seg til Wifi er mye enklere. Dessuten, med Android og Tasker, så er det ikke noe problem å bruke de her til "events" styring heller.. :)

Lenke til kommentar

....

 

 

Litt "Off Topic" dette;

Har Telldus Net og "drøssevis" av Nexabrytere både hjemme og på hytta.

Fungerer stort sett greitt, men kjelleren på hytta er noe variabel, ... armert betong...

Telldus logg viser at event sendt, men Nexa-bryter reagerer ikke alltid...

Det er også dårlig WiFi dekning der, så betongen får ta skylda.

 

Vanntilførslen på hytta er i kjelleren så der har jeg en utfordring, antagelig uansett utstyr.

Lenke til kommentar

Kan du ikke koble til en servo på en manuell ventil? Trenger muligens en kraftig dyr en. Lynnedslag får du vel ikke gjort noe med så sant systemet ikke går på batteri eller har en annen form for redudanse?

 

De bruker jo automatiske ventiler i industrien og jeg regner med at de gjør det du trenger, vil anta at det er meget kostbare greier.

 

Jeg har ikke veldig peiling på hjemmeautomasjon, men syntes dette var en ganske interresann problemstilling, hvis man kan kalle det det, bare slenger ut noen tanker :) Mye artigere enn å styre en lås eller et lys :p

 

Ja, det kan du, de er ikke så veldig kraftige, men de er trege, ekstremt giret, så bruker sikkert et halv minutt på 90 grader. Men det virker ikke som de passer med "hodet" til en standard ventil, så man må bytte ut ventilen uansett.

 

AtW

Lenke til kommentar

....... Men det virker ikke som de passer med "hodet" til en standard ventil, så man må bytte ut ventilen uansett.

 

Lastet ned "User manual";

Det tyder på at den kan monteres på de fleste kuleventiler.

Det vises et klammer rundt ventilen for å feste servoen, og styringen går via ventilens hendel/håndtak,

Det må bores hull i hendelen på egnet avstand. 

 

Åpne og lukketid oppgis til 5-10 sekunder, men det avhenger nok av last.

Finnes for flere rørdimensjoner, 1/2" ...1,5"

.

Lenke til kommentar

Det er ikke klammer rundt ventilen på min normale kuleventil, og det kreves et håndtak som er et flatt rektangel, det er ikke sånn utstikkeren som vrihåndtaket i mine kuleventil er festet på er utformet. Mulig jeg har en annen type motor enn det som er vanlig, det er jeg usikker på, men er ganske sikker på at stengeventilen min er av helt normal type.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er ikke klammer rundt ventilen på min normale kuleventil, og det kreves et håndtak som er et flatt rektangel, det er ikke sånn utstikkeren som vrihåndtaket i mine kuleventil er festet på er utformet. Mulig jeg har en annen type motor enn det som er vanlig, det er jeg usikker på, men er ganske sikker på at stengeventilen min er av helt normal type.

 

AtW

Hmm, Er den anskaffet som komplett enhet, eller er servo ettermontert?

Et bilde ville forklare...

Lenke til kommentar

OK, minner meg på at jeg laget noe tilsvarende en gang, 3-veis ventil.

Måtte bytte ut hendelen med en plate, ca 20x50mm. (Antagelig omtrent som hos deg).

Måtte file til hullet for ventil-akslingen for hånd, måtte være svært nøyaktig for å unngå slark.

Var et båt-prosjekt, plate i syrefast.... mye jobb.

Servomotor skulle stoppes med brytere.

Endestopp-bryterene måtte monteres med litt avvfjæring da servomotoren var litt treg til å stoppe... (Tingenes iboende treghet...)

.....

Z-wave servoen: https://www.tronika....til-gr-105.html

Så langt det går å se av bildet må ventilen antagelig utstyres med en tilsvarende plate, som hos deg.

Hendlene på kuleventiler finnes i mange varianter og kan neppe benyttes.

De som er laget av et "flattjern" eller plate kan antagelig rettes ut og benyttes, men de som er støpt i aluminium kan neppe brukes. 

 

edit, skriveleif.

Endret av arneolav
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...