Gå til innhold

[Løst] Spenningsspørsmål om transistorer!


Anbefalte innlegg

Hei, veldig usikker på hvilken kategori denne tråden skal være i, så dette var det nærmeste jeg fant :confused: !

Okei, jeg holder på å designe min egen effektforsterker i LTspice og lurer på noe om spenninger over pinnene på en transistor. I databladet på de transistorene jeg skal bruke står det at den kan ha opp til 200 volt mellom Collector og Emitter, 200 volt mellom Collector og Basen og 6 volt mellom Basen og Emitter. Det vil si at hvis jeg måler med et volt meter, så skal jeg kunne måle disse spenningene maksimalt mellom pinnene. MEN! Forforsterkeren forsterker spenningen i signalet med forsterker, mens effektforsterkeren forsterker strømmen slik at man kan bruke den på store høytalere med lav impedans. Og siden signalet skal inn på basen, så tenker jeg at jeg kan ha maks 6 volt på basen, i forhold emitter ikke sant? Hvis jeg lager en felles emitter forsterker da! Hvis jeg lager en felles collector forsterker, så skal jeg kunne ha større spenning mellom collector og base? I følge google bilder så skal signalet inn mellom basen og collector og ut på emitter. Eller? o.O Utgangs delen fra forsterkeren er en klasse AB forsterker, som er felles collector, da lyden kommer ut fra emitter.

 

Litt mye der ja x)! Kan legge ut noen bilder fra LTspice! Håper dette er forståelig  :hm:

 

Prøvde å søke på forumet men fant ingenting...

Endret av CryBallz91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://tinypic.com/view.php?pic=bfmfs4&s=9#.Vl7VSnYveUm som dere ser kommer signalet fra forforsterken inn på basen til effekt transistorene, disse er ikke de jeg skal bruke men måtte finne noen som var komplimentere. Er spenningen i dette tilfelle mellom basen og collector??

 

Edit: oppdater hvis bildet ikke blir vist

 

Edit 2: det jeg lurer på er om spenningen i dette tilfellet er målt mellom basen og collector? Er det DC eller AC spenningen de mener med maks spenning mellom pinnene :/?

Endret av CryBallz91
Lenke til kommentar

Okei! Da skjønner meg enda mer :)! jeg mener hvis jeg for eksempel kobler et batteri med en resistor på pluss siden av batteriet og kobler det til basen. Og minusen på emitter, da lurer jeg på hvordan jeg vet hva som er maks spenning i en transistor når strømmer går rett vei i dioden mellom basen og emitter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...