Gå til innhold

Spm angående mobilabonnement og maks datahastighet - 10 mbits o.l.


Anbefalte innlegg

Jeg har i dag abonnementet Hello Lek som gir meg 8 gb data i mnd med 40/10 mbits hastighet (inn/ut) men per dags dato har jeg ikke opplevd at hastigheten min blir strupet av Telenor på 4G (oppnår lett 60-100 mbit ned og 10-20 mbit opp i områder med god dekning og kapasitet).

 

Jeg vurderer nå en av de nye pakkene til Hello som har maks hastighet på 10/4 mbits (inn/ut) og lurer på hvordan man opplever en slik strup av hastighet i det daglig, og da særlig i forhold til om det påvirker responstiden (ping) slik at nettopplevelsen alt i alt fremstår som tregere. Årsaken til at jeg spør er at jeg som mange andre har opplevd å få nedsatt hastighet til 120 kbits o.l. pga overforbuk av data og sett at pingtiden har gått til himmels når strupen er aktiv slik at nettet blir tilnærmet ubrukelig. Nå vil jeg jo tro en strup på 10 mbit ikke vil oppleves på samme måte men om det f.eks. øker responstiden så er jo det en faktor mot å holde seg unna abonnement som har begrenset fart.

 

Så jeg håper noen som har erfaring med en eller flere av abonnement med Telenor-dekning (Telenor, Djuice, Talkmore, Telipol, Hello, ChiliMobil osv) som har maks 6, 10 eller 20 mbit og kan veie inn om dette er noe jeg bør bekymre meg for eller ei. For strengt tatt kan jeg leve greit med 10/4 mbits mot at jeg får mer datamengde for pengene.

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har Phonero (Telenor) bedrift med 10 GB kvote og 6/4 mbps ned/opp struping.   Telefon er iPhone 6s og dekning er 4G med godt signal.

 

Lokalisert i Stavanger og kjørte Speedtest mot server i Skien og Oslo (server i Oslo er Telenor sin egen server).  Får 37/43/37 ms ping, 6 mbps ned hver gang og snitt på 4.2 mbps opp (tror ikke struping opp er like effektiv som struping ned).

 

Setter jeg telefonen til 3G og kjører mot samme serverne får jeg ping på 56/57/61, 6.4 mbps ned (snitt) og 1.8 mbps opp (snitt).

 

Hvilke ping verdier har du på ditt abonnement med 40/10 mbps fart ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvilke ping verdier har du på ditt abonnement med 40/10 mbps fart ?

 

Takk for bra svar! 

 

Jeg har kun testet med 4G-dekning og ser at ping pleier å variere mellom 30-55 ms på de ca ti målingene jeg har tatt siste mnd siden jeg fikk abonnement hos Hello. Sammenlignet med dine målinger så ser det ut som om ping ikke lar seg påvirke nevneverdig av at man har begrensing på hastighet, det er jo positivt å høre.

Lenke til kommentar

 

 

Hvilke ping verdier har du på ditt abonnement med 40/10 mbps fart ?

 

Takk for bra svar! 

 

Jeg har kun testet med 4G-dekning og ser at ping pleier å variere mellom 30-55 ms på de ca ti målingene jeg har tatt siste mnd siden jeg fikk abonnement hos Hello. Sammenlignet med dine målinger så ser det ut som om ping ikke lar seg påvirke nevneverdig av at man har begrensing på hastighet, det er jo positivt å høre.

 

 

Du bør ikke få store endringer i ping verdier når en sammenligner et 40 og et 10 mbps abonnement.   

 

Vi er en del på sørlandet og at jeg har tilnærmet samme ping-verdier der nede.  Men der var en periode i sommer hvor upload var under 1 mbps og da økte ping til 70-80 ms (mye trafikk på nettet tipper jeg).  

 

Ser faktisk større forskjell mellom NetCom og Telenor.  Har mobilt bredbånd via NetCom og der er ping normalt i området 18-25 ms på LTE mens den er ligger på 35-40 ms på Telenor.   Men det kan jo også skyldes telefonen (iPhone vs Huawei modem koblet på PC).

Endret av Øystein H
Lenke til kommentar

 

 

Ser faktisk større forskjell mellom NetCom og Telenor.  Har mobilt bredbånd via NetCom og der er ping normalt i området 18-25 ms på LTE mens den er ligger på 35-40 ms på Telenor.   Men det kan jo også skyldes telefonen (iPhone vs Huawei modem koblet på PC).

 

 

Jeg hadde Banzai med Netcom-dekning og opptil 60 mbits hastighet i tidsrommet februar til oktober i år og ser på historikken i Speedtest-appen på ene mobilen min at jeg stort sett har ligget på 30-50 ms ping når jeg har testet farten rundtomkring (hovedsaklig på Vestlandet). Så jeg vil ikke tro jeg opplever så stor forskjell fra Telenor der.

 

Det hører med til historien at jeg aldri opplevde noe reell struping av farten hos Banzai i Netcom sitt nett, har flere målinger på rundt 100 mbits ned og 15-20+ mbits opp. Målte nettopp med Hello-abonnementet mitt og fikk 94 mbits ned og 17 mbits opp så ser ikke ut til at 40 mbits-strupen er aktiv. Men 95% av tiden vil jeg nok ikke savne noe utover 10/4 mbits, det er ikke veldig mange år siden jeg hadde 12/1 mbits på bredbåndet hjemme.

Lenke til kommentar

Gjorde akkurat en liten test hjemme med en iPhone 6s med Phonero (Telenor) og en iPhone 5s med NetCom.

Brukte Speedtest mot samme servere og telefonene var 1 meter fra hverandre. Testen gikk parallelt.

 

Phonero: 34, 48 og 32 ms

NetCom: 37, 33 og 29 ms.

 

Men forskjellen kan godt ligge i hvor lokalt breakout befinner seg i forhold til operatør og server du arbeider mot.

Lenke til kommentar

Gjorde akkurat en liten test hjemme med en iPhone 6s med Phonero (Telenor) og en iPhone 5s med NetCom.

Brukte Speedtest mot samme servere og telefonene var 1 meter fra hverandre. Testen gikk parallelt.

 

Phonero: 34, 48 og 32 ms

NetCom: 37, 33 og 29 ms.

 

Men forskjellen kan godt ligge i hvor lokalt breakout befinner seg i forhold til operatør og server du arbeider mot.

 

Da har jeg hatt Hello med 10/4 mbits og Telenor-dekning i et par dager og har kjørt litt speedtest på iPhone 6S Plus'en og iPad'en som har datasim. Ligger med en ping på mellom 24-50 ms og stort sett 10 ned og 6 opp. Enkelte steder virker det som om en eller flere av basestasjonene ikke struper meg fordi blant annet på jobb oppnår jeg 80-90 mbit ned og 20-25 mbit opp.

 

Så alt i alt fungerer det som ventet og jeg er fornøyd.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...