Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Hei.

Bestilte meg komponenter til PC og har prøvd å få den til å starte, men får overhode ingen "reaksjon" i det heletatt når jeg trykker powerknappen. Jeg har sjekket alle jumpere 200 ganger så er nok ikke det. Har også prøvd fjerne komponenter, men samme hver gang. ei rød lampe lyser på hovedkortet.. Det er et "overvoltage protection LED lys" 

 

Jeg ringte komplett og fikk høre jeg burde prøve en ny PSU, gjorde det, uten hell. 

 

Hovedkortet har ikke vært festet i alle skruene, men har lyst bak for å se om det kan være noe som skaper kortslutting, men ser ikke sånn ut.

 

Er så nybegynner på dette området, og så lei av å skru å ikke få til nå at jeg har mest lyst til å sende inn igjen alt sammen.

 

Skal forresten det være håpløst hardt å feste "24pin strømmen" (i mangel av faguttrykk) til hovedkortet? 

 

Kan jeg bare sende inn igjen komponentene og få pengene tilbake?

 

Har også hatt hjelp av noen venner med langt mer peiling enn meg, uten at de klart løse det heller. 

 

Dette ble litt rotete men er litt rådvill og trenger tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skru ut hovedkortet og legg det på noe som ikke kortslutter det. 24-pin kontakten er stort sett rimelig hard å sette på ja. Har du koblet til 4-pin kontakten (hvis det er noen) Koble bare på startjumperen/ koble fra de andre. Koble fra HDD/ SSD og se om du får respons. Koble fra GPU og se om du får respons. Test en og en RAM-brikke av gangen.

 

Skriv opp maskinvaren så blir det muligens ett hakk lettere å hjelpe deg :)

Lenke til kommentar

Info om skjermkort, RAM, HDD/ SSD og strømforsyning er heller ikke å forakte ;)

 

For å starte utenfor kabinettet så trenger du bare å ha det vanlige tilkoblet, så du får skjermbilde. Grunnen til at jeg foreslo det er at du snakket om at du ikke vet om noe er kortsluttet pga kontakt med baksiden av HK. Da er det like greit å ha det utenfor kabinettet frem til du har funnet feilen.

 

Søkte litt på "overvoltage protection" og det passer på at CPU og andre deler ikke blir "svidd", burde stå mer i hovedkortboka du fikk med. Har du satt inn CPU'en riktig, ta den ut og sjekk om det er noen bøyde pins på den.

 

Les litt her https://forum-en.msi.com/index.php?topic=261636.0 så kan du teste det de rådene der :)

Lenke til kommentar

Jeg vil tro hovedkortet detekterer at cpu er feilmontert i sokkelen. Som f.eks at noen pins i cpu sokkelen nå er kortsluttet imot hverandre . Da er det isåfall bare positivt at hovedkortet ikke starter opp alle spenninger.

Det er faktisk veldig lett å få slikt monterings resultat .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Pinnene sitter på hovedkortet i dennes sokkel. Under cpu er det kontakt flater (pads).

Cpu kjølere man skrur fast og gjør feilen med å ikke stramme vekselsvis kun litt og litt gir skjevt press i sokkelen mellom cpu og pinnene og de bøyer seg lett under installasjonen og kan sprette inn i hverandre inn under samme cpu pad kontaktpunkt.

 

Søker man på ulike forum inkl dette finner man at i 9/10 saker hvor alt er tilkoplet (kabler) og med kompatible enheter med feilårsaken "sort skjerm"/"ikke noe skjer" er at cpu ikke starter (feilmontert oftest).

 

Eneste man kan gjøre er å ta ut cpu igjen og inspisere sokkelen nøye . Det "er" skjørt og er en grunn til at hovedkort leveres og skal transporteres med en sokkel cap som beskytter den.

 

 

Edit:

Asus har laget et tips document og illustrasjoner i form av bilder.

Her har de også tatt med hva man ikke skal gjøre.

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/Z87-A/LGA1150_CPU_installation.pdf

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...