Gå til innhold

Hjelp til å redusere lyd på htpc


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

 

Jeg har kjøpt meg en pc på finn hvor jeg synes lydnivået er litt i overkant:

 

Case: Silverstone gd08

 

https://goo.gl/photos/u5YgrmUG943RddQu7

 

Jeg har følgende vifter:

 

2x Noctuna R8 80mm - plassering bak i caset og dra varmluft ut av kabinettet

3x Cooler Master a12025 - 120mm - Plassert nederst i kabinettet foran og drar luft inn i kabinettet

1x Noctuna NF s12A pwn - 120mm - Plassert på høyre side drar luft inn i kabinettet mot CPU

1x Silverstone 120mm - Plassert på høyre side, drar luft ut av kabinettet på høyre side

1x Intel stock cpu på en i5-4670k

 

Hvordan bør jeg gå frem for å få ned lyden:

1. Finnes det noe software som gjør jobben?

2. Hvordan bør jeg plassere viftene optimalt i dette caset?

3. Hjelper det og kjøpe ny thermal paste samt ny CPU Cooler? Tips?

 

Ser frem til svar!

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor har du så himla mange vifter? er prosessoren overklokket? Hvis nei så bør du klare deg med maks et par vifter og kanskje en passiv kjøler på prosessoren. Har du SSD og ingen snurredisker er behovet enda mindre. 

Ja nettopp. Jeg kjøpte pcen av en på finn hvor det var en haug med harddisker og da alle disse viftene.

 

Jeg har koblet vekk 5 av harddiskene så nå har jeg 4 igjen og så har jeg en ssd, samt tatt vekk to av viftene.

 

Har forsøkt meg litt frem for å se hvor lydene kommer fra, og det er klart at hver enkelt vifte øker støyet, samt at CPU stock viften bør nok byttes da denne lager litt lyd. PSUen lager også litt lyd (dette er en Cooler Master Silent 550w gold..)

 

Har du noen tips til hvordan jeg bør strukturere opp viftene slik at det blir tilstrekkelig og finnes det noe program som jeg kan styre viftene uten å gå til bios?

 

Takk!

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Tenkte å holde dere oppdatert her:

 

1. Jeg søkte på youtube og fant en fin video fra quiet pc, episode 2 hvor det handlet om å identifisere lyden. Da brukte man strips for å stoppe viftene for så høre hvor lyden var.

 

Dette var veldig nyttig, det viser seg at det er 2 av de store viftene i bunn av kabinettet som lagde betydelig lyd, samt at hovedkilden for støy var harddiskene.

 

Så nå skal jeg prøve å spre de litt utover i håp om at det gjør de mindre varme og lager mindre støy.

 

Tror nok også jeg bytter ut cpu cooleren, da denne også lager litt lyd. Men utover det så er vi nok good. Kanskje jeg setter inn en/to noctua 120mm vifter istedet for de to fra cooler master som er der nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...