Gå til innhold

Noen som har studert Informatikk: design, bruk, interaksjon ved UiO?


trakten

Anbefalte innlegg

Er det noen som har studert Informatikk: design, bruk, interaksjon ved UiO og kan si litt om hvor de fleste jobber etter utdanningen og om hvor mange som får jobb før de er ferdige med graden sin?

 

Lurer også på hvor mye startlønna ligger på for nyutdannede, og hvor mye gjennomsnittet tjener i året når de jobber som interaksjonsdesignere? Er det også muligheter for å jobbe som tjenestedesigner hvis man går på studiet i UiO?

 

Vet at industriell design på NTNU også har spesialiering i interaksjonsdesign, og lurer på om det er noe "fordel" hvis man er utdannet siving fra NTNU istedenfor UiO?

 

I tillegg lurer jeg på om hvor og når det passer å ta et utvekslingsår i utlandet hvis man går interaksjon på UiO?

Kjenner dere noen som har tatt en hel mastergrad i interaksjon i utlandet, etter at de tok bacheloren på UiO?

 

Og til sist, holder det med en bachelorgrad fra UiO for å få en jobb, eller vil en master være mye bedre? 

 

Takker så mye :)

Endret av miley
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke svare på alt, men jeg har vært innom siving på NTNU før jeg begynte på interaksjonsdesign på UiO (der jeg er nå), og dette er to veldig forskjellige studier. Det kan du se om du ser på oppbyggingen til de to studiene. På siving er det mye matte og programmering, mens på interaksjonsdesign/UiO er det mye større fokus på brukertesting og brukermedvirkning, bruk av vitenskapelige metoder på brukertesting (noe samme metoder som kognitiv psykologi), prototyping osv.

 

På siving vil du ha 5 matte- og statistikkfag pluss fysikk, og således er det et mer teoretisk studie de første årene. På UiO er det ikke noe påkrevd matte, og man begynner rett på interaksjonsdesign-biten. Det er også veldig valgfritt hvor mye programmering du har på UiO, det er mulig å klare seg med bare de to basisfagene i objektorientert programmering (disse er noe mer omfattende enn på NTNU), ett databasefag og noe programmering i to-tre av interaksjonsdesignfagene (gruppeprosjekter). 

 

Om du med tjenestedesign snakker om Service design, er dette en del av flere av interaksjonsdesignfagene, blant annet i introfaget for interaksjonsdesign, men kanskje mest fagene interaksjonsdesign og store og komplekse datasystemer.

 

På UiO har man typisk bare ett semester utveksling (har ikke hørt om noen som har ett år). På NTNU er det mer vanlig med ett år.

 

Veldig mange går til startups eller til konsulentbransjen etter endt utdannelse på UiO. Mistenker at det blir mye av det samme som NTNU. Om du bare har bachelorgrad vil nok startlønnen være lavere, men om du begynner på bachelor kan du jo finne ut av dette underveis. Mulig NTNU-ere er mer ettertraktet, men dette vet jeg ikke.

 

Mange interaksjonsdesignere på UiO finner ut at de foretrekker programmeringsdelen og bytter over til mer programmeringsfag underveis, og tar master i programmering / software-utvikling, så det er ganske mye fleksibilitet her. På NTNU er fleksibiliteten kanskje mer bygget inn i studieprogrammet (datateknologi).

 

På begge steder er det vanlig å få jobb før man er ferdig med graden sin, det er begge steder ukentlige (eller flere ganger i uka) presentasjoner/møter med bedrifter, men det er jo litt opp til en selv.

Endret av Mathias-S
Lenke til kommentar

Kan ikke svare på alt, men jeg har vært innom siving på NTNU før jeg begynte på interaksjonsdesign på UiO (der jeg er nå), og dette er to veldig forskjellige studier. Det kan du se om du ser på oppbyggingen til de to studiene. På siving er det mye matte og programmering, mens på interaksjonsdesign/UiO er det mye større fokus på brukertesting og brukermedvirkning, bruk av vitenskapelige metoder på brukertesting (noe samme metoder som kognitiv psykologi), prototyping osv.

 

På siving vil du ha 5 matte- og statistikkfag pluss fysikk, og således er det et mer teoretisk studie de første årene. På UiO er det ikke noe påkrevd matte, og man begynner rett på interaksjonsdesign-biten. Det er også veldig valgfritt hvor mye programmering du har på UiO, det er mulig å klare seg med bare de to basisfagene i objektorientert programmering (disse er noe mer omfattende enn på NTNU), ett databasefag og noe programmering i to-tre av interaksjonsdesignfagene (gruppeprosjekter). 

 

Om du med tjenestedesign snakker om Service design, er dette en del av flere av interaksjonsdesignfagene, blant annet i introfaget for interaksjonsdesign, men kanskje mest fagene interaksjonsdesign og store og komplekse datasystemer.

 

På UiO har man typisk bare ett semester utveksling (har ikke hørt om noen som har ett år). På NTNU er det mer vanlig med ett år.

 

Veldig mange går til startups eller til konsulentbransjen etter endt utdannelse på UiO. Mistenker at det blir mye av det samme som NTNU. Om du bare har bachelorgrad vil nok startlønnen være lavere, men om du begynner på bachelor kan du jo finne ut av dette underveis. Mulig NTNU-ere er mer ettertraktet, men dette vet jeg ikke.

 

Mange interaksjonsdesignere på UiO finner ut at de foretrekker programmeringsdelen og bytter over til mer programmeringsfag underveis, og tar master i programmering / software-utvikling, så det er ganske mye fleksibilitet her. På NTNU er fleksibiliteten kanskje mer bygget inn i studieprogrammet (datateknologi).

 

På begge steder er det vanlig å få jobb før man er ferdig med graden sin, det er begge steder ukentlige (eller flere ganger i uka) presentasjoner/møter med bedrifter, men det er jo litt opp til en selv.

Tusen takk for svar!  :)

 

Hvilken siving-linje gikk du på?

Jeg er ikke så veldig stor fan av programmering, og er litt redd for om interaksjon på UiO har veldig mange programmeringsfag sammenlignet med de som går industriell design. 

 

Ellers liker jeg at man har stor frihet til å velge andre fag hvis man går på UiO, feks psykologifag. Man kan vel også ta utveksling to ganger, en gang i bacheloren og en annen gang i masteren? 

 

 

Hvordan synes du kvaliteten på forelesningene er på UiO sammenlignet med NTNU?

For å være helt ærlig synes jeg mange forelesere på NTNU ikke er særlig flinke, og man går fort lei av å høre på dem. 

Dessuten opplever jeg det vanskelig å få tak i hjelp, særlig i ITGK der man må oppsøke studasser selv. 

Endret av miley
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Føler at siving kanskje blir litt for teknisk for meg, har litt lyst å jobbe med mennesker og det mellommenneskelige. Hvilken siving-linje gikk du på?

Datateknikk, som nå heter datateknologi.

 

Jeg er ikke så veldig stor fan av programmering, og er litt redd for om interaksjon på UiO har veldig mange programmeringsfag sammenlignet med de som går industriell design.

Det er ikke så mange. Det er to programmeringsfag, grunnkurs i objektorientert programmering (INF1000) og objektorientert programmering (INF1010). Du har også Introduksjon til databaser (INF1300), der ca 40% av faget er programmering. I tillegg er det nok litt programmering i bruksorientert design (INF1510) og interaksjonsdesign (INF2260), men det er ikke sentralt i fagene.

 

Ellers liker jeg at man har stor frihet til å velge andre fag hvis man går på UiO, feks psykologifag. Man kan vel også ta utveksling to ganger, en gang i bacheloren og en annen gang i masteren?

Ja, det går nok an.

 

Hvordan synes du kvaliteten på forelesningene er på UiO sammenlignet med NTNU?

For å være helt ærlig synes jeg mange forelesere på NTNU ikke er særlig flinke, og man går fort lei av å høre på dem. 

Dessuten opplever jeg det vanskelig å få tak i hjelp, særlig i ITGK der man må oppsøke studasser selv.

Forelesningskvaliteten har lite med universitetene å gjøre og mye med foreleserne. Så dette kommer nok mer an på hvilke emner du velger enn hvor du er. Det er jo også "klasseromundervisning" (kalt gruppetimer) i tillegg til forelesninger. På INF1000 (tilsvarende ITGK) er det 17 grupper som har 2 timer undervisning to ganger i uken gjennom hele semesteret. Selv om du blir plassert i én gruppe, kan du møte opp på de du vil. Da kan du velge gruppene der du synes gruppelæreren er flinkest, og ofte vil disse være mye bedre enn foreleserne.

 

I tillegg kan du oppsøke gruppelærerne utenfor gruppetimene, og det er gruppelærerne som retter øvingene dine, så de er vel litt som undasser og studasser i ett.

 

Du kan jo bare se rundt på emnesidene på UiO. Det er nesten ingenting som er krever innlogging, så du får veldig mye informasjon fra emnesidene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...