Gå til innhold

[Løst] 4TB disk vises som 2TB i windows (prøvd mange løsninger)


bertie

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har kjøpt 2 stykk 4TB HGST-disker og satt de inn i pc'en. Starter opp Windows 10 som vanlig, åpner disk management og får spørsmål om å initialisere diskene. Velger så GPT, men de kommer så opp som disker på 1677,90 GB unallocated. Velger jeg å formatere så får jeg ikke formatert større partisjoner enn dette. Greit nok, jeg søker gjennom google, går inn i bios, jeg sjekker via intel Rapid Storage og HGST sitt diskinfo-program, og Intel, bios og HGST-programmet kommer diskene opp som ca. 4TB-disker (Bios sier 4TB, de andre programmene er mer "nøyaktig" rundt 3,6 osv). Men windows vil altså ikke gjenkjenne og la meg formatere diskene som 4TB-disker.

 

Har noen et forslag om hvor jeg bør gå videre? Jeg antar kanskje at det er noe med drivere, men er usikker på evt. hva jeg kan og bør se etter.

 

Systemet er et P6X58d-e hovedkort, og diskene står som AHCI i bios. Trengs mer info, så si gjerne ifra. Mottar alle tips med stor takknemlighet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Har du standard/legacy bios mode er alle drives limited til 2TB.

Bios i UEFI modus pluss GPT er nødvendig.

Takker for forslagene, men jeg har f.eks. en pc fra 2007 også,  og den fikser jo 8TB uten problem, så jeg ser ikke helt at man må ha UEFI. Disken er ment som lagringsplass. Jeg forstår at jeg måtte hatt UEFI om jeg skulle bootet fra den... Blir ikke helt klok på dette. :-(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Du må initalisere de som GPT disker. Ikke MBR...

Det har jeg gjort, som skrevet ;-)

 

Beklager. Såg ikke den...

 

Jeg slet også med en litt eldre maskin.

Koblet disken til med en USB greie og formaterte den til 4 TB gjennom der, men det var en gammel maskin. 2006 eller deromkring.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

 

Dette er en kjekk liste:

 

Quick facts about Windows and 3TB drives:

 

Windows 10/8/8.1/7 and Vista support GPT 3TB single partitions

Windows 10/8/8.1/7 and Vista can only boot GPT on systems with UEFI BIOS

Windows 10/8/8.1/7 and Vista can mount a GPT non-booting data drive

Intel RST device drivers before v10.1 do not support 3TB disk drives

Windows systems with Legacy BIOS and MBR boot drives are limited to 2.2TB partitions

Windows XP does not support GPT

Windows XP sees a 3TB drive as 800GB on boot or data drives

DiscWizard software can install a device driver which opens the full capacity of a 3TB. You can use it to create a second partition for the capacity above 2.2TB

 

 

http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/218619en?language=en_US

Lenke til kommentar

Listen til syar2003 skulle jeg gjerne funnet første gangen jeg kikket på problemet, for det var Intel-driveren som var problemet. Problemet når jeg søkte overalt var at 99% av alle poster sa bare at man skulle velge GPT og ikke MBR, og da er man like langt når man allerede har valgt GPT.

 

Den driveren jeg hadde var en versjon 9 (husker ikke nøyaktig), mens den jeg fant var 10.5.0.1026. Som jeg skrev i min post 15. november så fant jeg en versjon 10.5.0.1026 i en bios-oppdatering jeg hadde lastet ned for lenge siden. Etter å ha oppdatert driveren fra Device Manager så var alt ok. Det rare var at etter et par dager oppdaterte jeg til siste Windows 10-versjon og da hadde Windows 10 erstattet den med en versjon 7... Disken var jo nå formatert riktig så merket ingenting, men oppdaterte tilbake igjen, og skrudde av automatiske driveroppdateringer.

 

Godt når ting ordner seg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...